Anketa:
Thessaloniki - Solún, Grécko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Thessaloniki, pôvodne Solún
Druhé najväčšie prístavné mesto Grécka, hlavné mesto gréckej Makedonie, hlavné mesto rímskej provincie Macedonia, druhé najvýznamnejšie mesto Byzantskej ríše. História mesta je na udalosti a slávne mená taká bohatá, ako Perzský záliv na ropu.
Mesto dostalo meno podľa princeznej Thessaloniké, sestry Alexandra Veľkého. Dnes je to metropola s typickou gréckou architektúrou bielych viacposchodových budov, spôsobujúcich aj na relatívne širokých uliciach pocit úzkeho priestoru. Skvostné historické pamiatky akoby vyskakovali z ničoho nič z modernej zástavby. Samotné historické centrum s hlavnými pamiatkami, ako Aristotelovo námestie, kostol sv. Demetria, Alexandrov pamätník, Galériov víťazný oblúk a Biela veža, je sústredené na relatívne malom území a a uvedené pamiatky je možné obsiahnuť počas jednodennej obchôdzky.
V samotnej Bielej veži, ktorá sa vďaka svojej lokalizácii a z toho prameniacej neprehliadnuteľnosti stala symbolom mesta, je veľmi dobre urobená multimediálna prezentácia gréckej histórie, ktorá je však len v gréčtine. Hlavným lákadlom bielej veže je ale krásny výhľad z jej strechy. Veža mala počas svojej histérie mnoho názvov, jej aktuálny je odvodený od bieleho náteru veže, ktorého pozostatky sú na určitých mestach badateľné dodnes. Tento náter bol vyhotovený po tom, čo vo veži boli veznení a povraždení členovia janičiarskej jednotky, ktorú panovník podozrieval zo zrady proti nemu. Veža bola celá červená od krvy, čo podľa radných zbytočne traumatizovalo obyvateľov. Preto bol vyhotovený biely náter veže.
Hľadať ubytovanie mimo centra mesta je prekvapivo náročné, hotely sú sústredené v „dauntaune“.
Služby spojené so stravovaním sú v meste typicky grécky drahé. Zato je tu ale celá ulica s výborne vybavenými obchodmi s moto-dielmi (ulica Odisseos, tiež v centre).
Parkovanie je možné v centre pri prístave, čo je zároveň veľmi dobrý východiskový bod pre pešiu prechádzku po prístavnej promenáde. Odtiaľ sú všetky hlavné pamätihodnosti na dosah.
Fotogaléria:
16.11.2014 - Landal

16.11.2014 - Landal

16.11.2014 - Landal

16.11.2014 - Landal

16.11.2014 - Landal

16.11.2014 - Landal

16.11.2014 - Landal

Detaily:
Krajina: | Grécko |
Región: | Makedónia |
Typ: | Mesto |
Pridal: | Landal 24.11.2014 (14:10) |
Poloha: | N 40.626 E 22.948 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 10723 |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Hotel Rex, Grécko | Hotel | 2.3 km SZ |

Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!