ISSN 1336-6491 | Online: 1917 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29864
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17643)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12221)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Diskusia Diskusia (0)

Archa Nebra, Nemecko - Bod záujmu - Tip na Výlet

Archa Nebra, Nemecko - Bod záujmu

Disk z Nebry objavili v roku 1999 dvaja amatérski lovci pokladov za pomoci ilegálneho použitia detektoru kovov v Ziegelrodskom lese na území Sasko-Anhaltska v Nemecku, kde bol rituálne zakopaný v pravekom nálezisku na vrchole kopca Mittelberg spolu s dvomi vzácnymi mečmi, dvomi sekerami, dvomi špirálovitými náramkami a s bronzovým dlátom. Nálezisko je orientované tak, že sa zdá akoby slnko pri slnovrate zapadalo za Brocken – najvyšší vrch pohoria Harz, vzdialený približne 80 km na severozápad. Okolie kopca bolo obývané už v období neolitu a odhaduje sa, že v Ziegelrodskom lese sa nachádza približne 1000 mohylových hrobov.

Vedecké štúdie o artefaktoch z Nebry patria pravdepodobne k najdôkladnejším, aké v Európe vznikli. Skúmanie predmetov začalo v roku 2002, keď boli zabavené, a pokračovalo až do roku 2007. Napriek tomu však mali vedci problém odhadnúť vek disku - zistili, že zakopaný bol približne v roku 1600 pred Kristom, no nezistili dátum vzniku, čo znamená, že môže byť oveľa starší.

Bronzový disk z Nebry meria v priemere 30 cm, váži 2,2 kg a zdobí ho modro-zelená patina so zlatými inkrustáciami – tie podľa všetkého znázorňujú slnko alebo mesiac v splne, rastúci polmesiac a hviezdy (vrátane súhvezdia známeho ako Plejády).

Zdroj textu: www.cez-okno.net/clanok/tajomstva-disku-z-nebry

Niečo naviac: www.matrix-2001.cz/clanek-detail/4094-disk-z-nebry-prulom-jde-skutecne-o-nejstarsi-hvezdnou-mapu-na-svete/

Fotogaléria:

29.12.2015 - satos

Archa Nebra, Nemecko - Bod záujmu

29.12.2015 - satos

Archa Nebra, Nemecko - Bod záujmu

29.12.2015 - satos

Archa Nebra, Nemecko - Bod záujmu

29.12.2015 - satos

Archa Nebra, Nemecko - Bod záujmu

29.12.2015 - satos

Archa Nebra, Nemecko - Bod záujmu

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Nemecko
Región:Východ
Typ:Múzeum
Pridal:satos 31.12.2015 (06:59)
Poloha:N 51.272 E 11.531
Približná poloha:nie
Čitatelia:5467
Povrch:asfalt

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Body v okolí:

Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.

Č.Názov:Typ:Vzdialenosť:
1.Menhir a dolmen, NemeckoPamiatka17.0 km SV
2.Goseck Henge, NemeckoZaujímavosť24.6 km V

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »