ISSN 1336-6491 | Online: 2042 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 30262
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17851)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12411)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Diskusia Diskusia (0)

Petra, Jordánsko - Bod záujmu - Tip na Výlet

Petra, Jordánsko

„A rose-red city half as old as time,“ tak nazval Petru John William Burgon, anglický básnik vo svojom sonete Petra v roku 1845, aj keď v Petre nikdy v živote nebol. Tá bola pre západný svet až do konca prvej svetovej vojny absolútne nedostupná.

Cesta do Petry, teda údolia Wadi Musa, nám zabrala ďalšiu hodinku a pol a pred piatou už stojíme pri vstupe do tejto najznámejšej jordánskej pamiatky. Kamenné mesto Nabatejcov a Rimanov vzniklo v prvom storočí pred Kristom, bolo dlho zahalené tajomstvom a utajené pred západným svetom. Až v roku 1812 objavil mesto spomínané aj v Biblii švajčiarsky bádateľ Johann Ludwig Burckardt. Cez Petru vraj viedol Mojžiš svoj ľud do zeme zasľúbenej a práve tu vraj udrel do skaly, z ktorej potom vytryskol prameň vody. Švajčiarsky bádateľ sa preobliekol za moslima a presvedčil príslušníka domorodého kmeňa, aby ho zaviedol do Petry, že tam chce obetovať kozu. Po dlhej ceste pešo a na oslovi zbadal skalnú rozsadlinu Sik a na jej konci najvýznamnejšie miesto Petry el-Kasneh (pokladnica). Sik je hlboký kaňon, miestami len 3 m široký a je dnes najznámejším vstupom do Petry.

Články:

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Jordánsko
Región:Južná časť
Typ:Pamiatka
Pridal:Awia 23.03.2007 (03:37)
Poloha:N 30.323 E 35.467
Približná poloha:nie
Čitatelia:15781
Nadmorská výška:1038.0 m n.m.
Povrch:asfalt

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »