ISSN 1336-6491 | Online: 1706 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29843
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17634)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12209)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Diskusia Diskusia (0)

Omalo, Gruzínsko - Bod záujmu - Kde si zajazdiť

Začiatok stúpania na Abano pass

Omalo je hlavná dedina v historickej oblasti Tusheti na severovýchode Gruzínska, nachádzajúca sa na severnom svahu Veľkého Kaukazu blízko hranice s Ruskom v nadmorskej výške 2000 m. V roku 2002 bola obývaná 58 ľuďmi. Administratívne patrí do okresu Akhmeta v kraji Kakheti.

Dedina se člení na väčšie Dolné Omalo (Kvemo Omalo) a Horné Omalo (Zemo Omalo), ktoré sú od seba vzdialené asi 1,5 km. V Hornom Omale je parádne námestie s posedením. Nad ním sa týči pevnosť Keselo.

V Omale sídli správa Národného parku Tusheti, nachádza sa tam tiež národopisné múzeum.

Pevnosť Keselo

V Hornom Omale sa nachádzajú veže stredovekej pevnosti Keselo. Ta bola postavená v priebehu mongolského vpádu do Gruzínska v 30. rokoch 13. storočia a pôvodne ju tvorilo 13 veží, do ktorých sa obyvatelia uchyľovali v čase nebezpečia. Neskôr bola používaná na obranu pri nájazdoch z Dagestánu a Čečenska. Od 19. storočia veže chátrali a na konci druhej svetovej vojny bola väčšina zničená červenou armádou. Od roku 2003 sa veže v pôvodnom štýle rekonštruujú, za tým účelom bola založená nadácia Keselo Foundation. Obnovených bolo 5 veží.

Okrem samotnej dedinky, je zjavne v okolí mnoho odbočiek do dolín, ktoré sa pod Omalom ale aj za ním zbiehajú. Dá sa tu jednoznačne stráviť dosť času na motorke aj mimo nej. Ja som nemal tú možnosť.

Najbližšia pumpa je v meste Akhmeta. V dedinke Lalisquri ale je miestny "díler" od ktorého sa benzín v prípade potreby ešte dá kúpiť.

Články:

Fotogaléria:

20.04.2016 - erbe

Cesta do Omalo - stúpanie na Abano pass

20.04.2016 - erbe

Cesta do Omalo - stúpanie na Abano pass

20.04.2016 - erbe

Cesta do Omalo  - stúpanie na Abano pass

20.04.2016 - erbe

Cesta do Omalo - stúpanie na Abano pass

20.04.2016 - erbe

Cesta do Omalo - stúpanie na Abano pass

20.04.2016 - erbe

Cesta do Omalo - stúpanie na Abano pass

20.04.2016 - erbe

Cesta do Omalo - stúpanie na Abano pass

20.04.2016 - erbe

Cesta do Omalo - stúpanie na Abano pass

20.04.2016 - erbe

Cesta do Omalo - stúpanie na Abano pass. Už takmer hore

20.04.2016 - erbe

Cesta do Omalo - Abano pass 2900mnm

20.04.2016 - erbe

Cesta do Omalo - Abano pass 2900mnm

20.04.2016 - erbe

Cesta do Omalo - Gruzínska verzia Transfagarasanu

20.04.2016 - erbe

Cesta do Omalo - za Abano passom

20.04.2016 - erbe

Cesta do Omalo

20.04.2016 - erbe

Cesta do Omalo - pripomienka nebezpečnosti cesty v rieke

20.04.2016 - erbe

Cesta do Omalo - pokazený buldozér zablokoval premávku

20.04.2016 - erbe

Cesta do Omalo

20.04.2016 - erbe

Cesta do Omalo - také dopravné značenie som nečakal

20.04.2016 - erbe

Cesta do Omalo - tesne pred cieľom

20.04.2016 - erbe

Horné Omalo - pohľad z pevnosti Keselo

20.04.2016 - erbe

Pevnosť Keselo nad Omalo

20.04.2016 - erbe

Námestie Omalo

20.04.2016 - erbe

Horné Omalo

20.04.2016 - erbe

Opäť Abano pass, tesne pred západom slnka

20.04.2016 - erbe

Cesta na Abano pass nie je úplne bezpečná

20.04.2016 - erbe

Cesta dolu z Abano pass

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Gruzínsko
Región:Tbilisi
Typ:Trasa
Pridal:erbe 20.04.2016 (20:44)
Poloha:N 42.371 E 45.633
Približná poloha:nie
Čitatelia:9708
Nadmorská výška:2000.0 m n.m.
Povrch:enduro
Dĺžka trasy:70.0 km

Prístup:

Vzhľadom k vysokohorskej a odľahlej polohe je dedina po väčšinu roku neprístupná, jedinou dopravnou spojnicou je horská cesta z Pshaveli cez priesmyk Abano. Z Pshaveli Do Omala je to 70km jedným smerom, z ktorých je asfalt asi prvé 3-4km. Prvých 10-15km offroadu je asi najnáročnejších, kým cesta prudko stúpa po kamenistom podklade a brodí niekoľko malých potôčkov. Neskôr je stúpanie jemnejšie a otvoria sa dychberúce exteriéry v celom stúpaní aj klesaní na Abano pass.
V dobrom počasí v pohode prejazdné. Je treba počítať s vyššou časovou náročnosťou. V zhoršených podmienkach by mohli potrápiť hlavne prudké serpeníny v stúpaní na Abano pass v smere od Omala.
Taktiež pozor na palivo pokiaľ plánujete preskúmať aj okolie Omala, ktoré určite nei je márne.

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Yamaha Posledná šanca

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »