ISSN 1336-6491 | Online: 1917 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29864
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17643)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12221)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia (6)

Arg-e Bam, Irán - Bod záujmu - Tip na Výlet

Arg-e Bam, Irán - Bod záujmu

Arg-e Bam je najväčšou budovou na svete, ktorá sa nachádza v meste Bam provincii Kerman v juhovýchodnom Iráne. Hrad je zapísaní v zozname svetového dedičstva UNESCO. Pôvod tejto obrovskej pevnosti je spätý s Hodvábnou cestou a jej história siaha až do Achaemenidskej ríše (od šiesteho do štvrtého storočia pred naším letopočtom) a neskôr. Najväčší rozkvet citadely bol od siedmeho do jedenásteho storočia, ležal na križovatke dôležitých obchodných ciest a miesto bolo známe pre výrobu hodvábnych a bavlnených odevov.

Celá oblasť bola vybudovaná ako veľká pevnosť s citadelou (hradom). Citadela, ktorá tvorí najvyšší bod a je pôsobivého vzhľadu dostala meno podľa mesta, Bam Citadel.
26. decembra roky 2003 bola Citadela takmer úplne zničená zemetrasením, spolu so zvyškom mesta Bam a jeho okolia.

Viac informacii na wikipedii

en.wikipedia.org/wiki/Arg_e_Bam

Počas mojej návštevy som tam videl len 1 pár turistov a zvyšok boli zamestnanci ci robotníci čo rekonštruovali hrad. Bol som tam cca 2 hodiny aj kvôli videu. Hrad sa da prejsť bez sprievodcu cca do 1 hod. V deň mojej návštevy 21.6.2019 bolo kolo 41°C v tieni. Deň predtým som nameral po ceste z Bandar Abbas na moto teplomeri 49°C.

Fotogaléria:

27.10.2019 - BOSS

Arg-e Bam, Irán - Bod záujmu

27.10.2019 - BOSS

Arg-e Bam, Irán - Bod záujmu

27.10.2019 - BOSS

Arg-e Bam, Irán - Bod záujmu

27.10.2019 - BOSS

Arg-e Bam, Irán - Bod záujmu

27.10.2019 - BOSS

Arg-e Bam, Irán - Bod záujmu

27.10.2019 - BOSS

Arg-e Bam, Irán - Bod záujmu

27.10.2019 - BOSS

Arg-e Bam, Irán - Bod záujmu

27.10.2019 - BOSS

Arg-e Bam, Irán - Bod záujmu

27.10.2019 - BOSS

Arg-e Bam, Irán - Bod záujmu

27.10.2019 - BOSS

Arg-e Bam, Irán - Bod záujmu

27.10.2019 - BOSS

Arg-e Bam, Irán - Bod záujmu

27.10.2019 - BOSS

Arg-e Bam, Irán - Bod záujmu

27.10.2019 - BOSS

Arg-e Bam, Irán - Bod záujmu

27.10.2019 - BOSS

Arg-e Bam, Irán - Bod záujmu

27.10.2019 - BOSS

Arg-e Bam, Irán - Bod záujmu

27.10.2019 - BOSS

Arg-e Bam, Irán - Bod záujmu

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Irán
Región:Kerman Provincia
Typ:Hrad
Pridal:BOSS 10.11.2019 (08:14)
Poloha:N 29.113 E 58.367
Približná poloha:nie
Čitatelia:4840
Nadmorská výška:1061.0 m n.m.
Povrch:asfalt

Prístup:

Prístup k pevnosti a historickej časti je bezproblémový po asfalte cez cesty v meste Bam. Pred vstupom je veľké vyasfaltované parkovisko. Na motorke som parkoval tesne pred vchodom do pevnosti.

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Yamaha Posledná šanca

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »