Anketa:
Púšť Dasht-e Lut, Irán - Bod záujmu - Tip na Výlet
Púšť Dasht-e Lut alebo Kalut Shahdad je veľká soľná púšť, ktorá sa nachádza v provinciách Kerman a Sistan a Baluchestan v Iráne. Je to 25. najväčšia púšť na svete a bola zapísaná do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO 17. júla 2016. Na povrchu piesku púšte bola nameraná teplota až 70 ° C, čo z neho robí jednu z najsuchšie a najteplejších miest na svete.
Na danom mieste som strávil 1 noc kde počas noci bolo 41C. Spal som pod holým nebom na karimatke bez spacáku. Ráno som vyrazil na priľahlé pieskovcové kopce. Výhľad nezabudnuteľný.
Po ceste na cestu som 1x v Iráne položil moto. Našťastie šli okolo chalani na Patrole. Inak premávka tak 1 auto za 1 hod.
Fotogaléria:
04.12.2019 - BOSS

04.12.2019 - BOSS

04.12.2019 - BOSS

04.12.2019 - BOSS

04.12.2019 - BOSS

04.12.2019 - BOSS

04.12.2019 - BOSS

04.12.2019 - BOSS

04.12.2019 - BOSS

04.12.2019 - BOSS

Detaily:
Krajina: | Irán |
Región: | Kerman Provincia |
Typ: | Prírodný úkaz |
Pridal: | BOSS 05.12.2019 (13:53) |
Poloha: | N 30.805 E 57.780 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 6234 |
Nadmorská výška: | 308.0 m n.m. |
Povrch: | enduro |
Prístup:
K danému miestu som sa dostal bez problémov po miestnej asfaltovej este. GPS pre dane miesto sú pre pieskovcový kopac s pekným výhľadom. Povrch púšte je soľ zmiešaná s pieskom. Je to taká škrupina po ktorej sa dá jazdiť. Nešiel som mimo cesty ďaleko bol som sám a nechcel som riskovať zahrabanie. Ak by tam niekto zavítal v skupine motocyklov tak sa určite oplatí ísť zajazdiť v okolí. No premávka je tam strohá teda aj pomoc v prípade problémov limitovaná.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!