Anketa:
Telgártska slučka - Telgártsky tunel a viadukt, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Telgártsky tunel – špirálovitý tunel s dĺžkou 1239,4 m je významnou časťou Telgártskej slučky.
Telgártska slučka
Technicky najzložitejším úsekom železničnej trate z Červenej Skaly do Margecian bola výstavba železnice v okolí Telgártu. Údolie Hrona od Červenej Skaly má značné stúpanie, preto bolo potrebné železničnú trať rozvinúť, aby sa dodržali sklonové pomery. Uvažovalo sa s viacerými alternatívami. Nakoniec bola realizovaná alternatíva s najpozoruhodnejšou stavbou. Je to špirálová slučka v Telgárte dlhá asi 2,3 km, ktorá prekonáva výškový rozdiel 31 m.
Objekty na trati
- Telgártsky tunel – špirálovitý tunel s dĺžkou 1239,4 m
- Hronský tunel – dlhý 250 m
- Besnícky tunel – vrcholový tunel s dĺžkou 848 m, v ktorom dosahuje trať najvyššie položené miesto normálnerozchodnej siete (955,5 m n. m.)
- Telgártsky viadukt – je 86,2 m dlhá a 22 m vysoká železobetónová konštrukcia
- Chmarošský viadukt – kamenný, 112,6 m dlhý a 18 m vysoký objekt
Články:
Fotogaléria:
03.11.2010 - bubo008

03.11.2010 - bubo008

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Prešovský Kraj |
Typ: | Pamiatka |
Pridal: | Awia 09.03.2012 (14:07) |
Poloha: | N 48.851 E 20.199 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 23407 |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Telgártska slučka - Chramošský viadukt, Slovensko | Pamiatka | 0.5 km SV |
2. | Prameň Hrona, Slovensko | Prameň | 1.5 km SV |
3. | Horský Hotel Pusté Pole, Slovensko | Hotel | 4.5 km SV |
4. | Pohostinstvo pod Úbočou, Šumiac, Slovensko | Reštaurácia | 5.3 km Z |
5. | Kráľova hoľa (1 946,1 m n. m.), Slovensko | Vyhliadka | 5.6 km SZ |
6. | Privát Drevenica, Šumiac, Slovensko | Penzión | 5.6 km Z |
7. | Priesmyk Vernár, Slovensko | Priesmyk | 6.9 km SV |
8. | Dobšinská ľadová jaskyňa (UNESCO), Slovensko | Prírodný úkaz | 8.0 km V |
9. | Hrabušice - sedlo Kopanec 987 m - Stratená, Slovensko | Trasa | 9.2 km SV |
10. | Stratenský kaňon - Stará cesta medzi Dobšinskou ľadovou jaskyňou a dedinkou Stratená, Slovensko | Zaujímavosť | 9.8 km V |
Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!