Anketa:
Pustý hrad, Zvolen, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Dlho som chodil okolo na motorkách a z diaľky hlavne zo smeru od Banskej Bystrice som pozeral na tento hrad. Nakoniec tohto roku som sa tam vybehol pozrieť. Cca hodinka pešo stojí za to.
Pustý hrad,(Starý) Zvolenský hrad či hrad (Starý) Zvolen je hradný komplex v katastrálnom území mesta Zvolen nad sútokom Hrona a Slatiny v nadmorskej výške 475 – 571 m n. m. Skladá sa z dvoch hradných komplexov: Dolného a Horného hradu. Medzi nimi sa nachádza tzv. spojovacia časť dlhá takmer 400 metrov, ktorú v časti pri Dolnom hrade tvorí 206 metrov dlhý múr. Celková rozloha Pustého hradu bola vypočítaná 7,6 ha, neskôr 4,7 ha. I keď ide o ruinu, v porovnaní s inými európskymi, ale aj svetovými hradmi vystavanými na vrchoch, je väčší než sýrsky Krak des Chevaliers (má rozlohu cirka 2,7 ha a pritom ide skôr o pevnosť ako hrad).
Wikipedia Pustý hrad (Zvolen)
hrady-zamky.sk
Fotogaléria:
29.07.2024 - Awia

29.07.2024 - Awia

29.07.2024 - Awia

29.07.2024 - Awia

29.07.2024 - Awia

29.07.2024 - Awia

29.07.2024 - Awia

29.07.2024 - Awia

29.07.2024 - Awia

29.07.2024 - Awia

29.07.2024 - Awia

29.07.2024 - Awia

29.07.2024 - Awia

29.07.2024 - Awia

29.07.2024 - Awia

29.07.2024 - Awia

29.07.2024 - Awia

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Banskobystrický Kraj |
Typ: | Hrad |
Pridal: | Awia 29.07.2024 (10:36) |
Poloha: | N 48.555 E 19.109 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 1575 |
Nadmorská výška: | 520.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Pešo cca 1 hod aj so zastávkou na vyhliedke, kľudným tempom z Parkoviska pod Pustým hradom
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Pustý hrad, Slovensko | Hrad | 0.1 km S |
2. | KLASIK MOTO s.r.o. Zvolen - predajca Indian, Slovensko | Moto shop | 2.2 km SV |
3. | STYX Zvolen (Honda a Yamaha), Slovensko | Moto shop | 3.1 km SV |
4. | Autotechna Baránek, s.r.o., Slovensko | Moto shop | 3.3 km S |
5. | Autokaplnka sv.Krištofa Zvolen-Stráže, Slovensko | Kostol | 3.5 km S |
6. | Salaš Hron, Kováčová, Slovensko | Reštaurácia | 4.4 km S |
7. | Ostrá Lúka, Slovensko | Trasa | 4.8 km Z |
8. | Horsky hotel Tatran, Kováčová, Slovensko | Hotel | 5.7 km S |
9. | Hotel Kaskady, Sliač, Slovensko | Hotel | 7.9 km S |
10. | Trasa ZH - Tŕnie - Ostrá Lúka - Senohrad - Žibritov - BS - ZC, Slovensko | Trasa | 8.7 km SZ |

Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!