ISSN 1336-6491 | Online: 728 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 32281
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 58% (18819)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 42% (13462)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Diskusia Diskusia (0)

Rakety, Pamätný park národnej obrany, Nyírtelek, Maďarsko - Bod záujmu - Tip na Výlet

Rakety, Pamätný park národnej obrany, Nyírtelek  - Bod záujmu

Pamätný park národnej obrany nájdete v dedinke Nyírtelek, ak ňou prechádzate. V roku 2011 sa miestna samospráva rozhodla pripomenúť si miestne obranné jednotky umiestnené v dedine vytvorením parku, ktorého dvoma veľkolepými prvkami sú deaktivované rakety systémov VEGA a KRUG, ktoré mestu darovala spoločnosť MH Arzenál Zrt. Pamätný park národnej obrany pripomína aj bitku pri Királytelku, ktorá sa odohrala 27. a 28. októbra 1944.

2K11 Krug (2К11 Круг) je raketa stredného doletu pre tímový raketový systém protivzdušnej obrany. V Maďarsku bola vo výzbroji 7. raketového pluku protivzdušnej obrany Bethlen Gábor maďarských vzdušných síl v Keszthelyi a po jeho rozpustení v roku 1997 bola krátko prevelená do Győru.

KRUG - Rakety, Pamätný park národnej obrany, Nyírtelek  - Bod záujmu
KRUG - Rakety, Pamätný park národnej obrany, Nyírtelek - Bod záujmu

VEGA sa od roku 1986 nachádzala na rovnakom mieste, neďaleko obce Mezőfalva, pod názvom 104/4. Maďarská raketová divízia protivzdušnej obrany a po rozpustení pluku sa stala 11/16. maďarskou raketovou divíziou protivzdušnej obrany. Zo systému bola vyradená v roku 1997:

VEGA - Rakety, Pamätný park národnej obrany, Nyírtelek  - Bod záujmu
VEGA - Rakety, Pamätný park národnej obrany, Nyírtelek - Bod záujmu

Info: kameraaltal.blog.hu/2017/03/06/katonai_emlekpark_nyirtelek

Fotogaléria:

17.09.2025 - Awia

Rakety, Pamätný park národnej obrany, Nyírtelek  - Bod záujmu

17.09.2025 - Awia

Rakety, Pamätný park národnej obrany, Nyírtelek  - Bod záujmu

17.09.2025 - Awia

Rakety, Pamätný park národnej obrany, Nyírtelek  - Bod záujmu

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Maďarsko
Región:Okolie Sarospataku
Typ:Zaujímavosť
Pridal:Awia 17.09.2025 (13:24)
Poloha:N 48.008 E 21.635
Približná poloha:nie
Čitatelia:0
Nadmorská výška:148.0 m n.m.
Povrch:asfalt

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Body v okolí:

Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.

Č.Názov:Typ:Vzdialenosť:
1.Vinárske mestečko Tokaj, MaďarskoZaujímavosť20.4 km SZ
2.Kemp Spori Sport - Tokaj, MaďarskoKemping20.4 km SZ
3.Tiszavirág Camping, MaďarskoKemping20.4 km SZ
4.Kamenný lom s jazerom nad dedinou Tarcal, Tokaj, Maďarsko, MaďarskoPláž24.5 km SZ
5.Socha Krista nad dedinou Tarcal, Tokaj, MaďarskoZaujímavosť24.7 km SZ
6.Tornyos Borház Étterem, MaďarskoReštaurácia28.5 km SZ
7.Rabócsi Ring, Máriapócs, MaďarskoOkruh33.5 km JV
8.Gombos-hegyi Kálvária, MaďarskoVyhliadka36.4 km S
9.Jazero v skale - Megyer-hegyi tengerszem, MaďarskoJazero39.1 km S
10.Zrúcanina hradu Veľky Kamenec, SlovenskoHrad40.9 km S

yamaha Tenere

husqvarna-side-09-2025

HD-side-06-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »