ISSN 1336-6491 | Online: 1765 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29839
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17633)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12206)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia (5)

Zubria obora, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet

zubria obora

Zubria zvernica v Topoľčiankach bola založená v roku 1958. Jej poslaním bolo prispieť k záchrane Zubra hôrneho pred vyhynutím, pretože v čase jej vzniku žilo na celom svete iba 150 jedincov tohto druhu. Zubria zvernica má výmeru 140 ha, z toho vlastné chovateľské jadro má výmeru 27 ha, zostávajúcu časť zvernice zaberá ochranné pásmo. Chovná časť zubrej zvernice je rozdelená na štyri oddelenie. Zubry žijú striedavo vo všetkých štyroch častiach. Celý objekt zvernice bol dimenzovaný pre 12 zubrov. Zubrom sa vo zvernici darilo, takže už o niekoľko rokov od vzniku zvernice bolo odchovaných viac ako 120 jedincov. Nadpočetné jedince boli dodávané do zoologických záhrad, rôznych parkov, a súkromných chovov. V roku 1964 bol celý objekt pre chov zubrov vyhlásený za chránenú študijnú plochu.

Zubor je najväčší európsky cicavec. Dosahuje dĺžku 2,7 m, výšku 1,9 m. Býk môže dosiahnuť hmotnosť až 1500 kg. Zubor sa môže dožiť až 30 rokov, ale priemerný vek dosahuje 20 rokov. Pohlavne dospieva v 3. roku života, telesne v 8. až 10. roku. Párenie zubrov prebieha v mesiacoch august až september. Zubrica rodí prevažne jedno mláďa. Podľa medzinárodnej dohody o chove zubra sú všetky zubry narodené na Slovensku pomenované menami, ktoré začínajú slabikou Si – napr. Sibirka, Sivko, Silan, Silvo atď. V súčasnosti počet zubrov chovaných v zajatí prekročil kritickú hranicu pre zachovanie druhu. Zubor bol vyradený z červenej knihy ohrozených živočíchov a bol vyhlásený za chránený živočíšny druh. Na záchrane Zubra hôrneho má svoj veľký podiel aj zubria zvernica v Topoľčiankach. Zubriu zvernicu od jej založenia až doteraz obhospodaruje Lesný závod Topoľčianky. kŕmenie zubrov od 8,00 do 9,00 h a od 13,00 do 14,00 h.

Iné atraktivity v okolí:

Zámok v Topoľčiankach, žrebčín, hipologické múzeum a vinárske závody.

nz topolčianky
múzeum
vinotéka

zubria obora

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Slovensko
Región:Nitriansky kraj
Typ:Zaujímavosť
Pridal:skorvi 04.12.2008 (06:00)
Poloha:N 48.464 E 18.340
Približná poloha:nie
Čitatelia:18740
Povrch:asfalt

Prístup:

z obce Lovce, odbočka v centre obce, cca 12 km od Zlatých Moraviec

Adresa, Kontakt:

00421/37/6403424, 00421 905 872819, 00421 918 333561

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Body v okolí:

Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.

Č.Názov:Typ:Vzdialenosť:
1.Chateau Topoľčianky - vinárske závody, SlovenskoZaujímavosť6.9 km JV
2.Vápenný Vrch, SlovenskoVeža7.2 km SV
3.Trasa: Veľké Uherce - Skýcov - Bošany, SlovenskoTrasa7.6 km SV
4.Motokrosová trať Ješková Ves Brody, SlovenskoMotokrosová trať8.1 km S
5.MX trať Skýcov, SlovenskoMotokrosová trať8.4 km SV
6.Salaš KOSTRIN, Janova Ves, SlovenskoReštaurácia10.3 km S
7.Živánska veža, SlovenskoVeža13.2 km V
8.Arborétum Tesárske Mlyňany, SlovenskoZaujímavosť13.3 km J
9.Oponický hrad, SlovenskoHrad14.5 km Z
10.Predajňa PAOLO, Topoľčany, SlovenskoMoto shop15.8 km SZ

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »