Anketa:
Vodopád, Bulharsko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Detaily:
Krajina: | Bulharsko |
Región: | Stredná časť |
Typ: | Prírodný úkaz |
Pridal: | HTB1 18.11.2009 (10:14) |
Poloha: | N 42.727 E 25.024 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 8747 |
Nadmorská výška: | 1338.0 m n.m. |
Povrch: | šotolina |
Prístup:
Z jedne strany od hlavni silnice Sofie -Burgas pohodlna sotolinova cesta sjizdna i pro auta ,z druhe strany od mesta Aprilci je druha cesta sjizdna jen pro lehci endura. Druha cesta je nevhodna pro turatesaky a pod.
Adresa, Kontakt:
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Priesmyk / Pamätník Šipka (Shipka), Bulharsko | Veža | 24.5 km V |
2. | Vrch / Pamätník Buzludža, Bulharsko | Veža | 30.4 km V |
3. | Balkán - Trojanský horský prechod, Bulharsko | Priesmyk | 33.9 km Z |
4. | Guest House Vurben, Bulharsko | Penzión | 34.2 km J |
5. | Motocamp Bulgaria, Idilevo, Bulharsko | Penzión | 39.1 km SV |

Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!