Anketa:
Písek, Česko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Mesto Písek založili v polovici 13. storočia na brehu rieky Otavy češkí králi. Vďaka tažbe zlata a čulému obchodnému a výrobnému ruchu mesto rychle vyrástlo a tešilo se priazni panovníkov Přemysla Otakara II. a Václava IV. V prvej polovici 15. storočia hralo dôležitú úlohu medzi obráncami kalicha. Od 19. storočia mesto úplne zmenilo svoju tvár. Vystúpilo z hradieb, na predmestiach vyrástly celé ulice nájomních domov, na radnici zvíťazila čeština, vznikly kultúrne inštitúcie a spolky a Písek bol nazývaní mestem škôl a študentov i Mekkou huslistov.
Dnešní Písek je kultúrnim, športovím i turistickým centrom. Je mestom, kde sa moderné formy života prirodzene prelínajú s históriou, čo oceňujú zvlášť tí, ktorý sa do mesta vracajú po dlhšej dobe. Písek je bránou do južných Čiech.
Detaily:
Krajina: | Česko |
Región: | Juhočeský kraj |
Typ: | Mesto |
Pridal: | tigrik77 08.07.2010 (21:41) |
Poloha: | N 49.306 E 14.150 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 8185 |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Hostinec U pečínky, Česko | Reštaurácia | 20.6 km SZ |
2. | Hoštice u Volyne, Česko | Dedina | 21.4 km JZ |
3. | Slnce seno....Hoštice u Volyňe, Česko | Dedina | 21.4 km JZ |
4. | Ždákovský most, Česko | Vyhliadka | 22.2 km S |
5. | Zámok Blatná, Česko | Pamiatka | 23.5 km SZ |
6. | Penzion Minor ubytování České Budějovice, Česko | Penzión | 41.4 km JV |

Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!