Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2032 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29803
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17615)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12188)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Diskusia Diskusia (0)

Drevený Kostol Brežany, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet

Brežany

Gréckokatolícky drevený Kostol sv. Lukáša Evanjelistu z roku 1727. Trojdielny zrubový objekt so samostatne stojacou vežou, ktorá nie je spojená so strešnou konštrukciou lode. Kostol, ktorý je súčasťou historického cintorína patrí medzi najstaršie drevené kostoly na Slovensku.

Text od Pilgrima:

Obec Brežany (pôvodný názov Bujakov) leží cca 15km juhozápadne od Prešova, obkolesená lesmi Šarišskej vrchoviny, ktoré po stáročia boli zdrojom obživy jej obyvateľov. Prvá písomná zmienka o obci je z roku 1329.

Na stráni nad obcou stojí gréckokatolícky drevený kostol zasvätený sv. Lukášovi Evanjelistovi, postavený v roku 1727. Svojím vzhľadom sa líši od chrámov východného obradu a predpokladá sa, že bol postavený podľa niektorého rímskokatolíckeho kostola v okolí. Posadený je na objemnú kamennú výmurovku, ktorá eliminuje veľký sklon svahu, na ktorom stojí. Ku kostolu s obdĺžnikovým pôdorysom je zo západu pristavaná samostatná zvonica.
Kostol je vystavaný zo smrekových a jedľových brvien, ktorým je ponechaný ich prirodzený vzhľad. Medzery medzi brvnami sú utesnené bielou hlinenou mazaninou, ktorá dáva kostolu typický vzhľad. Vnútorne zariadenie pochádza z 18. storočia a ikonostas je datovaný do roku 1782. Interiér kostola prešiel v nedávnej minulosti kompetnou rekonštrukciou. Za pozornosť stojí obraz Piety a obraz Krista s knihou života na bočných oltároch. Kostol je stále funkčný a dnes sa v ňom slúžia rímskokatolícke obrady.

Články:

Fotogaléria:

27.01.2014 - Pilgrim

Brežany – drevený kostol, Slovensko - Bod záujmu

27.01.2014 - Pilgrim

Brežany – drevený kostol, Slovensko - Bod záujmu

27.01.2014 - Pilgrim

Brežany – drevený kostol, Slovensko - Bod záujmu

27.01.2014 - Pilgrim

Brežany – drevený kostol, Slovensko - Bod záujmu

27.01.2014 - Pilgrim

Brežany – drevený kostol, Slovensko - Bod záujmu

20.03.2006 - Awia

Kostolík Brežany

20.03.2006 - Awia

Kostolík Brežany má takmer 300 rokov...

20.03.2006 - Awia

Kostolík Brežany má takmer 300 rokov...

20.03.2006 - Awia

Kostolík Brežany má takmer 300 rokov...

20.03.2006 - Awia

Kostolík Brežany má takmer 300 rokov...

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Slovensko
Región:Prešovský Kraj
Typ:Kostol
Pridal:Mitja 10.01.2011 (18:05)
Poloha:N 48.979 E 21.113
Približná poloha:nie
Čitatelia:11680
Povrch:asfalt

Prístup:

Z cesty Margecany - Prešov pred Rokycanmi odbočiť na Brežany, je tam informačná tabuľa o tejto sakrálnej pamiatke. Kostol je viditeľný hneď pri vstupe do dediny na pravom svahu.

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Body v okolí:

Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.

Č.Názov:Typ:Vzdialenosť:
1.Enduro skratka Bajerov - Sedlice, SlovenskoTrasa2.8 km J
2.Harley-Davidson Prešov, SlovenskoMoto shop8.6 km V
3.Mestská športová hala, Prešov, SlovenskoŠtadión9.0 km V
4.MARAKAŇA - countrycross ring, Veľký Šaris, SlovenskoMotokrosová trať9.3 km SV
5.Šarišský hrad, SlovenskoHrad9.5 km SV
6.Petro a spol. Yamaha, Prešov, SlovenskoMoto shop9.5 km V
7.Vrch Roháčka 1028,5 m n. m., SlovenskoVyhliadka9.6 km JZ
8.ŠARIŠ PARK, SlovenskoReštaurácia10.1 km SV
9.CC trať Haniska pri Prešove, SlovenskoMotokrosová trať10.1 km V
10.Ducati Prešov (AUTO100 spol. s.r.o.), SlovenskoMoto shop10.8 km V
aci-03-main

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »