Anketa:
Seriál článkov: Dakar 2009
- Novinky
- Testy a predstavenia
- Mototuristika
- Šport
- História
- Vaše stroje
- Technika
- Bleskovky
- Najnovšie Články
- Ostatné Články
Zobrazujem články 16 až 30 z cekového počtu: 18.
03.01.2009 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 4949 [Šport - Rally]

Dakar 2009, 1. etapa: Buenos Aires > Santa Rosa de la Pampa - Coma ukázal súperom chrbát
Dominancia Marca Comu, ale tiež technické problémy ďalších favoritov poznamenali priebeh prvej etapy Dakarskej rally na americkom kontinente.
03.01.2009 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 3945 [Šport - Rally]

Dakar 2009 odštartovaný!
Prinášame niekoľko čerstvých správ a fotiek z Buenos Aires. Jazdci majú za sebou slávnostný štart z pódia (2.1) a v týchto chvíľach sú už na trati.
02.01.2009 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 8753 [Šport - Rally]

Rally Dakar 2009 vypukne zajtra aj s Ivanom Jakešom a Jánom Hrehorom
Po minuloročnom dramatickom zrušení Rallly Dakar sa organizátori tohto vytrvalostného motoristického podujatia rozhodli uskutočniť rely na americkom kontinente pod názvom „Rely Dakar v Čile a Argentíne“ v termíne 3.-18. januára 2009.
Predchádzajúce | 1 2 | Nasledujúce

Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!