Anketa:
Rally Dakar 2009 vypukne zajtra aj s Ivanom Jakešom a Jánom Hrehorom
ZdieľaťPridané: 02.01.2009 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 8710 [Šport - Rally]
Po minuloročnom dramatickom zrušení Rallly Dakar sa organizátori tohto vytrvalostného motoristického podujatia rozhodli uskutočniť rely na americkom kontinente pod názvom „Rely Dakar v Čile a Argentíne“ v termíne 3.-18. januára 2009.
Seriál článkov - Dakar 2009:
| Seriál článkov: Dakar 2009 | Nasledujúci
Po zdravotnom výpadku nášho najúspešnejšieho motocyklového reprezentanta Jaroslava Katriňáka budeme mať i na americkom „Dakare“ svoje zastúpenie. Náš jazdec Ivan Jakeš sa na Rally predstaví v 17-člennom českom tíme KM Racing, za ktorý bude jazdiť na na špeciálne upravenom motocykli KTM 690, spolu s dvoma klubovými kolegami Dušanom Randýskom a Davidom Pabiškom. V netradičnej úlohe Jakešovho mechanika sa predstaví ďalší slovenskí úspešný enduro jazdec Ján Hrehor, ktorý bude Ivanovi počas náročných etáp iste veľkou oporou.
Nový ročník vytrvalostnej Rally Dakar v Argentíne a Čile bude mať celkovo 14 etáp, počas ktorých jej účastníci prejdú po vlastnej osi 9587 km a na súťažnej trati absolvujú 5656 km rýchlostných skúšok. Štart podujatia je 2. januára v Buenos Aires, kde účastníkov rely privítajú aj v cieli 18. januára. Najdlhšia etapa tohto juhoamerického adrenalínového dobrodružstva bude mať 837 kilometrov, najkratišia 488 kilometrov.
![]() |
Ivan na testovaní v Tunisku 2008 |
Ivan Jakeš je viacnásobným medzinárodným majstrom SR v motokrose a endure, je vicemajstrom Európy v endure a dvanásťnásobným účastníkom Medzinárodnej šesťdňovej motocyklovej súťaže. Prakticky bol v každom úspešnom „trophy“ tíme Slovenskej motocyklovej federácie ( Jablonec nad Nisou v r.2002 a Pov.Bystrica v r.2005 – zhodne 6. miesto a Nový Zéland v r.2006 – 5.miesto). Jedenkrát sa s Jarom Katriňákom zúčastnil klasického „Dakaru“ v Afrike a minulý rok sa v Maroku aktívne pripravoval na svoj ďalší Dakar, ktorý bol nakoniec pre hrozbu teroristkých útokov zrušený.
Ivan Jakeš: „Úspech či neúspech na tomto podujatí sa môže podpísať pod moju ďalšiu kariéru. Po zrušenom Dakare sa skončilo aj moje účinkovanie vo vranovskom Environ Motor Servis Teame. Na prelome apríla a mája som dostal ponuku z KM Racing či by som nešiel s nimi na Dakar do Južnej Ameriky. Bolo mi jasné, že táto ponuka z Čiech je pre mňa mimoriadne dôležitá. Ak sa mi podarí dôjsť do cieľa Dakaru, môžem si ešte o niekoľko rokov predĺžiť svoju športovú kariéru,” hovorí Ivan Jakeš.
![]() |
Jazdci českého KM Racing (zľava) Dušan Randýsek, David Pabiška, Ivan Jakeš |
Mechanika mu bude robiť ďalší úspešný a skúsený endurák Ján Hrehor. „O našej prípadnej spolupráci sme hovorili ešte vtedy, keď nič nebolo jasné. Hovoril som mu, že pokiaľ sa mu podarí zrealizovať tento odvážny krok, rád mu pomôžem ako mechanik. Je teraz na mne aby som slovo dodržal,“ s úsmevom hovorí Ján Hrehor. Na Dakar sa doteraz nedostal a teraz stojí pred novou výzvou. Osvedčil sa ako veľmi dobrý manažér počas Medzinárodných šesťdňových súťaží v Čile i na Novom Zélande. A pred niekoľkými rokmi jazdil aj v Peru. „Viackrát som sa ocitol pred bránami tohto veľkého dobrodružstva, ale nikdy som ho neabsolvoval. Asi pre sedemnástimi rokmi som jazdil náročnú rely súťaž v Peru, počas ktorej som za tri týždne prešiel na motorke viac ako tritisíc kilometrov. Južnú Ameriku mám ako pretekár vyskúšanú, viem, čo tam môže jazdcov stretnúť," hovorí. "Tieto preteky sú aj o šetrení silami a pokiaľ chce pretekár dôjsť do cieľa, musí vedieť šetriť silami aj technikou. Katriňák mal pri svojich účastiach po ruke brata Rasťa, Ivan bude mať mňa,“ dodal.
Sedemnásťčlenný tím aj s dvojicou Slovákov odletel 29. decembra ráno do Buenos Aires z frankfurtského letiska. Už večer okolo ôsmej večer boli v dejisku podujatia. Prvá etapa Rally Dakar Argentína-Chile odštartuje v sobotu o 5:00 hod z hlavného mesta Argentíny Buenos Aires. Podľa dnešnej správy od Jána Hrehora je dnes na programe propagačná jazda mestom, spojená s predstavovaním jednotlivých účastníkov rely." Na námestí je zmontovaná veľká rampa a každému sa na nej dostane trochu slávy. Sme na to všetci zvedaví, pretože námestie je hneď pred našim hotelom La republika a neviem, čo to bude za chaos, keď v noci odstavili 7-prúdovú cestu cez námestie. Zatiaľ všetko klape, Ivan má od včera motocykel v depe a už len čakáme na zajtrajší štart," napísal nám Ján Hrehor.
Časový harmonogram a mapa trasy
![]() |
Dátum | Štart | Cieľ | Presun | Špeciálka | Presun | Spolu |
---|---|---|---|---|---|---|
03.01.09 | Buenos Aires | Sta Rosa de la Pampa | 196 km | 371 km | 166 km | 733 km |
04.01.09 | Sta Rosa de la Pampa | Puerto Madryn | 0 km | 237 km | 600 km | 837 km |
05.01.09 | Puerto Madryn | Jacobacci | 70 km | 616 km | 8 km | 694 km |
06.01.09 | Jacobacci | Neuquen | 4 km | 459 km | 25 km | 488 km |
07.01.09 | Neuquen | San Rafaël | 173 km | 506 km | 84 km | 763 km |
08.01.09 | San Rafaël | Mendoza | 76 km | 395 km | 154 km | 625 km |
09.01.09 | Mendoza | Valparaiso | 80 km | 419 km | 317 km | 816 km |
10.01.09 | Rest day | |||||
11.01.09 | Valparaiso | La Serena | 245 km | 294 km | 113 km | 652 km |
12.01.09 | La Serena | Copiapo | 88 km | 449 km | 0 km | 537 km |
13.01.08 | Copiapo | Copiapo | 20 km | 666 km | 0 km | 686 km |
14.01.08 | Copiapo | Fiambala | 20 km | 215 km | 445 km | 680 km |
15.01.08 | Fiambala | La Rioja | 4 km | 253 km | 261 km | 518 km |
16.01.08 | La Rioja | Cordoba | 161 km | 545 km | 47 km | 753 km |
17.01.08 | Cordoba | Buenos Aires | 224 km | 227 km | 341 km | 792 km |
18.01.08 | Buenos Aires | Buenos Aires | 0 km | 0 km | 0 km | 0 km |
TOTAL | 1;361 km | 5;652 km | 2;561 km | 9;574 km |
Českí a Slovenskí jazdci na Dakare 2009:
Št. číslo | Jazdec: | Motorka |
---|---|---|
19 | MACEK Martin (CZE) | YAMAHA |
42 | PABISKA David (CZE) | KTM |
50 | RANDYSEK Dusan (CZE) | KTM |
165 | JAKES Ivan (SVK) | KTM |
193 | FRONEK Jan (CZE) | KTM |
195 | KASTAN Ivo (CZE) | HONDA |
Štvorkolky: | ||
250 | MACHACEK Josef (CZE) | YAMAHA |
272 | BRAZINA Oldrich (CZE) | YAMAHA |
Videá:
Dakar 2009: Interviews
Dakar 2009: Clip Argentina Chile
Dakar 2009 v televízii:
Nenechaj si ujsť záznam z Dakaru, každý večer o 23:00 na kanále EuroSport. Reláciu reprízujú aj neskoro v noci a nasledujúci deň ráno. Vysielacie časy sa môžu podľa potreby posunúť.
Zdroje: SMF, Enduro Aktuál Motoride, www.davidpabiska.cz, www.dakar.com
Pridané: 02.01.2009 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Seriál článkov - Dakar 2009:
| Seriál článkov: Dakar 2009 | Nasledujúci
Súvisiace články:
- Dakar 2009 odštartovaný! - Awia
- Dakar 2009, 8. etapa: Valparaiso > La Serena - Ivan Jakeš skvelé 13. miesto! - Awia
- VIDEO: To najlepšie z Dakaru 2009 - Awia
- Dakar 2009, 2. etapa: Santa Rosa de la Pampa > Puerto Madryn - Frans Verhoeven získal prvé etapové víťazstvo - Awia
- Dakar 2009, 6. etapa: San Rafael > Mendoza - Skrátenú etapu po búrke vyhráva "Machus" - Awia
- Ďalšia z Dakar Series Rally bude v Rusku, Kazachstane a Turkmenistane - Silk Way Rally 2009 - Awia
- Dakar 2009, 10. etapa: Copiapo > Copiapo - Jakeš znovu v prvej dvadsiatke! - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Bezpečnosť na cestách: sezóna 2025 už klope na dvere - dávajte pozor
- Report: 9. Stretko ľadových medveďov 2025
- Dakar 2025 vyhral pre KTM Sanders, Svitko po tesnom boji 10-ty - 12. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Dakar 2025: 11. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Už tento víkend: 9. Stretko ľadových medveďov 25. - 26. 1. 2025
- Dakar 2025: Svitko v dunovej 10. etape štvrtý - HARADH - SHUBAYTAH
- Naživo: Testujeme nový TransAlp a NC750X 2025
- Dakar 2025: 9. etapa vyhral L. Benavides, Svitko pomahal zranenému jazdcovi -RIYADH - HARADH
- Dakar 2025: 8. etapa: Svitko sa posúva do TOP10 celkovo - AL DUWADIMI - RIYADH
- Dakar 2025: 7. etapu ovládol znovu Sanders, Svitko 14-ty - AL DUWADIMI - AL DUWADIMI
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!