Anketa:
Seriál článkov: História Pionier
- Novinky
- Testy a predstavenia
- Mototuristika
- Šport
- História
- Vaše stroje
- Technika
- Bleskovky
- Najnovšie Články
- Ostatné Články
Zobrazujem články 61 až 75 z cekového počtu: 65.
03.08.2011 - gilbert Čitatelia: 10237 [História]

História Pionier: Americký Pionier mini
V Amerike, teda v USA sme sa snažili zviditeľniť aj motocyklami. Cesta na tento trh s našimi Pioniermi bola veľmi kľukatá. Mimo spolupráce s brazílskou Leonette, indickou Yezdi cez Motokov, spolupracovali sme aj s talianskou Italjet.
25.07.2011 - gilbert Čitatelia: 12516 [História]

História Pionier: Talianský Pionier Mustang
Posledne som naznačil, že produktami taliansko – /česko/slovenskej spolupráce boli Italjet Vampiro s motorom Pionier a Italjet 350 twin s motorom z Jawa 350 kývačka. Začiatok tretej spolupráce bol začiatkom škrípania až do ukončenia spolupráce (začiatkom 70-tych rokov) s rozchodom nie v dobrom.
13.07.2011 - gilbert Čitatelia: 9753 [História]

História Pionier: Taliansky Pionier
Podobne ako v exotickej Brazílii a ľudnatej Indii motor z nesmrteľného Pioniera bol montovaný aj do talianskych motocyklov. Spolupráca bola podpísaná s firmou Italemzeta v roku 1966. Bol to rodinný podnik Tartariniových.
24.06.2011 - gilbert Čitatelia: 19952 [História]

História Pionier: Pionier v Indii
India je stále pre nás exotická krajina. Žiaľ, Pionier tam vyrábaný nebol esteticky exotický ako v Brazílii. Vyrábal sa na základe licencie pod názvom Ideal Jawa.
09.06.2011 - gilbert Čitatelia: 12504 [História]

História Pionier: Pionier v Brazílii
Snáď každý pozná druhý všadeprítomný považský fenomén minulosti a síce motocykel Pionier. Začínal na ňom nejeden kvalitný pretekár rokov minulých. Pionier sa vyrábal na Slovensku po roku 1955, kedy zostala voľná kapacita v Považských Strojárňach po skončení výroby dvojpiestového Manetu M 90. Počala sa teda produkcia malých motocyklov Jawa 550 a ukončená bola modelom Mustang.
Predchádzajúce | 1 2 3 4 5 | Nasledujúce

Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!