Anketa:
Seriál článkov: História Rally Dakar
- Novinky
- Testy a predstavenia
- Mototuristika
- Šport
- História
- Vaše stroje
- Technika
- Bleskovky
- Najnovšie Články
- Ostatné Články
Zobrazujem články 16 až 30 z cekového počtu: 29.
02.11.2009 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 7349 [História]

Rally Dakar ročník 1992 - naprieč Afrikou
Tohto roku rally zaznamenala obrovskú zmenu trasy. Miestom odjazdu sa stalo Chateau de Vincennes a Gilbert Sabine, ktorý chcel dať nový dych tomuto preteku, sa rozhodol zmeniť aj miesto cieľa rally.
27.10.2009 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 5170 [História]

Rally Dakar ročník 1991 - Stephane víťazí
Citroen začal tam kde Peugeot skončil. Francúzskemu výrobcovi áut sa podarilo vyhrať vďaka utečencovi z Peugeotu.
19.10.2009 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 6342 [História]

Rally Dakar ročník 1990 - Top Peugeot
Tento krát bol odjazd z La Défense. Počet pretekárov klesol na 465. Naspäť v Líbyi súťažiaci znovuobjavili majestátnosť púšte, ale aj jej skryté pasce a úskalia.
12.10.2009 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 5472 [História]

Rally Dakar ročník 1989 - objavenie Stephena Peterhansela
Rally Dakar sa zoznámila s novou krajinou, Líbya, ale oveľa zaujímavejšie bolo objavenie nového mladého jazdca Stephena Peterhansela.
05.10.2009 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 7849 [História]

Rally Dakar ročník 1988 - desiate výročie
V tomto ročníku, počet účastníkov prekonal hranicu 600. Presne 603 vozidiel prišlo na štartovaciu rampu vo Versailles: 183 motoriek, 311 áut, 109 nákladiakov.
28.09.2009 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 5073 [História]

Rally Dakar ročník1987 - Cyril Neveu piaty krát jedničkou
Rally Dakar prežila stratu Thierryho Sabina. Jeho otec Gilbert s pomocou Verdoy-Metge teamu prevzali kontrolu nad organizovaním rally.
21.09.2009 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 7135 [História]

Rally Dakar ročník 1986 - čierny rok
Čierny rok, Thierry Sabine, francúzsky spevák Daniel Balavoine, novinár Nathaly Odent, pilot vrtuľníka Francois Xavier-Bagnoud a rádio technik Jean-Paul Le Fur všetci zahynuli pri havárii vrtuľníka.
16.09.2009 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 5506 [História]

Rally Dakar ročník 1985 - double pre Mitsubishi
Po troch predchádzajúcich štartoch z Place de la Concorde, sa štart rally Dakar presunul preč, mimo Paríža do Versailles.
07.09.2009 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 4481 [História]

Rally Dakar ročník 1984 - nové krajiny na obzore
Za účelom vystupňovať hodnotu slov „sen pre tých, ktorí ostali za“, Thierry Sabine bol rozhodnutý rozšíriť krajiny, cez ktoré prechádza rally.
02.09.2009 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 6064 [História]

Rally Dakar ročník 1983 - a púštna búrka
Po prvý krát trasa rally preťala púšť Ténéré. Tento doteraz neznámy oceán pieskových dún spôsobil, že sa súťažiaci aj diváci ešte väčšmi tešili na tento ročník.
26.08.2009 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 5152 [História]

Rally Dakar ročník 1982 - Cyril Neveu do Hondy
Znova sa roztvorili brány štartu na Place de la Concorde a miestom ukončenia rally sa klasicky stali brehy Ružového Jazera pri Dakare v Senegale.
18.08.2009 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 5421 [História]

Rally Dakar ročník 1981 - víťazstvo pre BMW
Rally Dakar sa stala bezpochyby veľmi známou a žiadanou. V tomto roku ale nastal problém. Rally sa stala atraktívnou pre mnohých ľudí a nastali tlačenice pri prebierkach.
09.08.2009 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 6681 [História]

Rally Dakar ročník 1980 - príchod továrenských teamov
Spustenie rally Dakar sa stretlo s okamžitým veľkým úspechom. Očarený touto rally neboli len súťažiaci, tak isto aj na strane organizátorov bolo cítiť nadšenie.
02.08.2009 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 8051 [História]

Dakar „Výzva pre tých čo idú, sen pre tých ktorí ostali za“ Ročník 1978/79
Táto séria článkov sa bude venovať histórii rally Dakar. V skratke priblíži zaujímavé momenty, trasu a umiestnenie jazdcov rok po roku. Takže poďme pekne po poriadku.
Predchádzajúce | 1 2 | Nasledujúce
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!