Anketa:
Seriál článkov: Jazda za zosnulých motorkárov
- Novinky
- Testy a predstavenia
- Mototuristika
- Šport
- História
- Vaše stroje
- Technika
- Bleskovky
- Najnovšie Články
- Ostatné Články
Zobrazujem články 16 až 30 z cekového počtu: 23.
16.06.2008 - Peter Fischer Čitatelia: 12902 [Mototuristika - Stredné Slovensko - Moto-akcia]

Ako bolo na 4. ročníku jazdy za zosnulých motorkárov
Čas letí ako voda, na Šturci sme sa naozaj stretli už po štvrtýkrát...
08.06.2008 - Peter Fischer Čitatelia: 10305 [Novinky - Pozvánka]

Pozvánka: Jazda za zosnulých už túto sobotu
Štvrtý ročník spomienkovej jazdy za motorkárov, ktorí nás opustili, sa uskutoční v tradičnom termíne na tradičnom mieste.
17.06.2007 - Peter Fischer Čitatelia: 13717 [Mototuristika - Stredné Slovensko - Moto-akcia]

V sobotu prebehol tretí ročník Jazdy za zosnulých
A to veľmi úspešne! Super počasie znamenalo vysokú účasť a šťastie nám tiež prialo.
08.06.2007 - Peter Fischer Čitatelia: 9750 [Novinky - Pozvánka]

Pozvánka: Jazda za zosnulých bude v sobotu 16. 6. 2007
Už čoskoro sa po tretíkrát stretneme vo Zvolene, aby sme si uctili našich kamarátov. Príď aj ty!
11.06.2006 - Peter Fischer Čitatelia: 40645 [Mototuristika - Stredné Slovensko - Moto-akcia]

2. ročník jazdy za zosnulých motorkárov máme za sebou
Veru tak, rok sa s rokom zišiel a stretli sme sa už na druhom ročníku tejto, dá sa povedať, tradičnej akcie.
19.05.2006 - Peter Fischer Čitatelia: 12423 [Novinky - Pozvánka]

Pozvánka: 2. ročník jazdy za zosnulých motorkárov - plechovkári, všímajte si nás viac!
Príď si aj ty v sobotu 10. 6. uctiť všetkých motorkárov, ktorí nás kvôli jednej stope navždy opustili...
12.06.2005 - Peter Fischer Čitatelia: 17889 [Mototuristika - Stredné Slovensko - Moto-akcia]

Spomienková jazda za zosnulých motorkárov 2005
V sobotu 11.6. sa konala prvá oficiálna spomienková jazda za zosnulých motorkárov. Zúčastnilo sa jej približne sto motoriek, čo je napriek nepriaznivému počasiu vládnucemu na celom Slovensku slušné číslo.
19.05.2005 - Slave Čitatelia: 26040 [Novinky - Pozvánka]

Pozvánka: Jazda za zosnulých motorkárov - plechovkári, všímajte si nás viac!
Príď si aj ty v sobotu 11.6. uctiť všetkých motorkárov, ktorí nás kvôli jednej stope navždy opustili...
Predchádzajúce | 1 2 | Nasledujúce
Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!