Anketa:
Ako bolo na 4. ročníku jazdy za zosnulých motorkárov
ZdieľaťPridané: 16.06.2008 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 12902 [Mototuristika - Stredné Slovensko - Moto-akcia]
Čas letí ako voda, na Šturci sme sa naozaj stretli už po štvrtýkrát...
Seriál článkov - Jazda za zosnulých motorkárov:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Jazda za zosnulých motorkárov | Nasledujúci
Počasie bolo v sobotu 14. 6. 2008 znova ideálne motorkárske, takže aj účasť bola ako sa patrí. Napriek ohlasom, že bolo menej motoriek, ich bolo skutočne viac, veď zabrali aj spodné parkovisko pod vrcholom Šturca. Skromne odhadujem, že sa tu zišlo cez 400 kusov motoriek.
![]() |
![]() |
Pri kríži a tabuľkách zase pribudli sviečky, menšie krížiky, fotky, kvety, darčeky a slzy...
![]() |
![]() |
Všetkým ďakujem za účasť a disciplinované správanie. O rok sa určite vidíme znova!
PS 1 (trochu mimo tému): chlapci s defektom na eMZete, prosím vráťte mi veci z defektovej sady!
PS 2 (už vážne): Robo, prepáč že som to nestihol k tvojmu výročiu... Tu je tvoje video.
PS 3 (vážne): Jano, nestihli sme pokecať o tých našich Varaderách... Ja viem, že ty toto hore čítaš a usmievaš sa ako vždy. Ahoj, naposledy!
Pridané: 16.06.2008 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Seriál článkov - Jazda za zosnulých motorkárov:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Jazda za zosnulých motorkárov | Nasledujúci
Súvisiace články:
- 6. ročník Jazdy za zosnulých motorkárov - Awia
- Pozvánka na 8. ročník jazdy za zosnulých motorkárov - Herghott
- Pozvánka: 2. ročník jazdy za zosnulých motorkárov - plechovkári, všímajte si nás viac! - Herghott
- Pozvánka na siedmy ročník jazdy za zosnulých motorkárov - Redakcia
- 5. ročník jazdy za zosnulých motorkárov je za nami - Herghott
- V sobotu prebehol tretí ročník Jazdy za zosnulých - Herghott
Ďalšie články tohto autora:
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- Naozaj robustný maxiskúter Honda ADV350 (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!