Anketa:
Seriál článkov: Novohradský predĺžený víkend
- Novinky
- Testy a predstavenia
- Mototuristika
- Šport
- História
- Vaše stroje
- Technika
- Bleskovky
- Najnovšie Články
- Ostatné Články
Zobrazujem články 1 až 15 z cekového počtu: 5.
04.12.2025 - gilbert Čitatelia: 348 [Mototuristika - Stredné Slovensko - Cestopis]
Novohradský predĺžený víkend V. Žiar nad Hronom - Hronská Dúbrava
V mojom ostatnom príspevku som svoje putovanie na motocyklový zraz prerušil za Žiarom nad Hronom s tým, že mapovanie ďalšieho úseku pripravím čo najskôr. Ukončil som ho na rovinke za motorestom Ladomer a presúval sa k zrúcanine Šášov.
25.10.2025 - gilbert Čitatelia: 655 [Mototuristika - Stredné Slovensko - Cestopis]
Novohradský predĺžený víkend IV. Revište-Hliník nad Hronom-Žiar nad Hronom.
Rozprostrel som si maskáčovú plachtu na stuchnutom sene, zaliezol do spacáku a prečkal noc. Bola náročná, lebo sa v noci rozpršalo a neustále som sa posúval, aby ma netrýznili rozfúkavané kvapky dažďa. Keď to ako tak ustalo, tak na rad prišli svtielkujúce oči mačiek od reflektorov z cesty a ich korisť - plantajúce sa otravné hlodavce.
01.10.2025 - gilbert Čitatelia: 931 [Mototuristika - Stredné Slovensko - Cestopis]
Novohradský predĺžený víkend III., Tekovská kúria – zrúcanina Revište
Keď som z povale doma robil podkrovie pre moje princezné, tak sme vtedy v podniku Izomat kúpili za kamión nobasilových panelov rôznej veľkosti a hrúbky. Keďže máme na dome ihlanovú strechu, tak som to musel zapilovávať do potrebných tvarov. Nedá sa zabudnúť na to, že som vždy po šichte bol žltý aj na trenírkach, na respirátore a na oblečení bola miestami aj dvojcentimetrová vrstva žltých pichľavých pilín.
09.09.2025 - gilbert Čitatelia: 1426 [Mototuristika - Slovensko - Cestopis]
Novohradský predĺžený víkend II., Nitra - Hronský Beňadik -Tekovská kúria
Odjakživa tam bol kravín na mieste bývalého majera. Možno vtedy sa niekto z komunistických pohlavárov rozhodol, že okolité pastviny je nutné zúrodniť. Možno len preto, že čierny papalášsky Tatraplán musel ísť okolo smradľavého kravína a jeho posádka musela stáť pre stádo rožného statku, ktoré sa motalo po ceste, tak bol kravín zrušený. Budovanie sa ťahalo desaťročia a čo mi z toho obdobia utkvelo v pamäti bol slogan "Hľadám sponzora". Až po dobudovaní blízkeho úseku R1 došlo k definitívnemu zbúraniu všetkých ruín a stavbe zrubového motela, ktorý funguje.
16.08.2025 - gilbert Čitatelia: 1408 [Mototuristika - Západné Slovensko - Cestopis]
Novohradský predĺžený víkend, časť I. (Šenkvice - Nitra)
Po dlhšej odmlke (naposledy v roku 1987 na bicykli) som sa znovu rozhodol pre individuálny výlet do kraja môjho detstva, do Novohradu. Keď som sa teda vychystal, bolo pod mrakom, no príjemne. Za dedinou som ale musel zastať a natiahnuť si nepremokavé prádlo, pretože začalo mrholiť, no bolo to len na pár minút.
Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!
