ISSN 1336-6491 | Online: 838 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 30239
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17839)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12400)
Hodnotenie: (9 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (9)  [Verzia pre tlač] Tlač

Dakar 2011: Slováci pred nakladaním v Le Havre

 Zdieľať

Pridané: 29.11.2010 Autor: Redakcia Motoride.sk
[Šport - Rally]

Už len niekoľko týždňov zostáva do štartu nového ročníka Rally Dakar 2011, na ktorom bude mať opäť zastúpenie aj Slovensko. Tentoraz trojicou jazdcov!

Prestížne podujatie sa uskutoční v Južnej Amerike, preto ľod s technikou (motorky, automobily, kamióny, štvorkolky) odišla z francúzskeho prístavu Le Havre piatok 26. 11., preto mechanici mali v uplynulých dňoch plné ruky práce s poslednými úpravami a prípravami. Svoje motocykle pred nalodením ukázala trojica slovenských jazdcov, ktorá sa na dakarskom podujatí predstaví. Bojovať budú v dvoch tímoch – Ivan Jakeš vo farbách českého KM Racing už po tretí raz, v slovenskom Hant Logomotion teame dvojica Štefan Svitko, ktorý pri svojej premiére skončil na 13. mieste a debutant Radek Matoška. Nielen súťažné stroje ale potrebný materiál nakladali do svojich automobilov členovia tímu Hant Logomotion v strede týždňa, aby to mohli bez problémov naložiť do kontajnerov a loď, ktorá to všetko dopraví do argentínskeho prístavu v Buenos Aires.

 Štefan Svitko
Štefan Svitko

„Doslova v hodine dvanástej sme dostali pozvánku na nakladanie techniku v Le Havre, preto je pred nami ešte dosť práce, aby sme všetko potrebné bez problémov naložili a potom sa venovali ďalším veciam spojeným s našou účasťou na tomto podujatí,“ povedal manažér tímu Ivan Figura. Prezradil, že pôvodne chcel štartovať on pokiaľ by sa Dakar vrátil do Afriky. Nestalo a preto svoje miesto v štartovke ponúkol Matoškovi. „Veľmi som chcel aby robil Svitkovi partnera na súťaži. Je to vyzretý jazdec a nebal by sa na tejto súťaži ako sa hovorí stratiť. So zmenou štartujúceho boli aj menšie komplikácie, museli sme nielen presviedčať, ale aj argumentovať, aby sme Radkovu účasť vyriešili. Sme radi že to nkoniec dobre dopadlo.“

 Radek Matoška
Radek Matoška

„Motorku sme dostali neskôr ako sme plánovali, preto nezostal čas aby som ju mohol otestovať. Najazdil som na nej asi 11 km,“ povedal na adresu novej KTM 450 Š. Svitko. Podľa slov I. Figuru bolo vyrobených iba niekoľko kusov, pričom jednu má náš jazdec. Svitko pri svojej premiére bol do 20. miesta preto musí štartovať v novom ročníku s ľahším strojom do 450 ccm. „Pre zdravotné problémy som musel obmedziť prípravu, ale verím že do odchodu sa dám kondične aj zdravotne do poriadku,“ prezrdail Svitko. Na svoju premieru sa teší R. Matoška, ktorý prezradil že v septembri dostal ponuku štartovať na tejto súťaži. „Nechal som si niekoľko dní na rozmyslenie, ale napokon som súhlasil. Rely som ešte nejazdil, skôr vytrvalostné endura, preto to bude pre mňa niečo nové. Mojím úspechom bude už to, keď sa postavím na štart Rally Dakar. Musím zvládnuť a zvyknúť si na veľa nových vecí vrátane navigácie. Rešpekt z toho určite mám, ale na samotné jazdenie sa už nesmierne teším," uviedol Matoška.

(ross), foto: Štefan Glovičko, zdroj: Enduro Aktuál motoride

Pridané: 29.11.2010 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (9 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (9)  [Verzia pre tlač] Tlač

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »