Anketa:
Dakar 2011: Slováci pripravení na Dakar
ZdieľaťPridané: 23.12.2010 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 6616 [Šport - Rally]
30.ročník prestížnej rely Dakar sa v Južnej Amerike uskutoční už tretíkrát v rade. Po dvoch ročníkoch v Južnej Amerike, Dakar v roku 2011 opäť pokračuje vo svojom skúmaní a objavovaní krás tohto kontinentu.
Trasa mieri k severu Argentíny a Čile a následne pokračuje pozdĺž hraníc susedných krajín. Predtým sa toto podujatie vždy konalo v Európe a Afrike, no po problémoch s bezpečnosťou, ktoré vyvrcholili v januári 2008, sa presťahovalo na juhoamerický kontinent.
Oproti minulému roku sa v roku 2011 rely zúčastní 18 % viac účastníkov - celkovom 430 jazdcov z 51 krajín sveta (362 jazdcov v roku 2010). Z tohto počtu je v štartovej listine 146 automobilov, 33 quadov, 68 kamiónov a 183 motocyklov medzi ktorými je i trojica slovenských motocyklových jazdcov: Radek Matoška, Ivan Jakeš , Štefan Svitko.
![]() |
Ivan Jakeš sa na štart dakarskej rely postaví po tretí krát (keď nepočítame rok 2008, kedy sa rely v Afrike z bezpečnostných dôvodov zrušila). Spolu s českým kolegom Davidom Pabiškom budú jedinými motocyklovými členmi českého KM Racing teamu.
Ivan Jakeš bude štartovať so štartovým číslom 43 na motocykli Yamaha 450.
![]() |
Ivan Jakeš |
Štefan Svitko, ktorý minulý rok pri svojej dakarskej premiére skončil na vynikajúcom 13. mieste (najlepší spomedzi nováčikov) a dakarský debutant Radek Matoška štartujú za slovenský Hant Logomotion team.
Matoška bude jazdiť na minuloročnom Svitkovom motocykli KTM 690, Svitko bude mať tohtoročný nový model KTM 450. V Štartovej listine figuruje Štefan Svitko z našich najvyššie, má štartové číslo 25 a Radek Matoška je v štartovke pod číslom 123.
Managérom uvedeného slovenského tímu je Ivan Figura a dvojicu jazdcov tímu budú na rely sprevádzať František Hostinský so synom Thomasom Hostinským. F. Hostinský sa ako mechanik zúčastnil spolu so Štefanom Svitkom i minuloročného Dakaru, syn Thomas ktorý je juniorským reprezentantom SR v endure cestuje na rely po prvý krát.
![]() |
Štefan Svitko a Radek Matoška |
Nastávajúci ročník rely Dakar, ktorý má celkom 9 500 km, bude mať celkovo 13 etáp. Štart podujatia bude 1. januára v Buenos Aires, kde účastníkov rely privítajú 16. januára i v cieli. Všetky aktuálne informácie o rely Dakare 2011 sa nachádzajú na oficiálnej internetovej stránke www.dakar.com.
Zdroj: SMF.
Pridané: 23.12.2010 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- Dakar 2013 klope na dvere, ako sú pripravení Slováci? - radkaMazak
- Dakar 2016 - prológ poznačila nehoda auta, naši v cieli medzi špičkou - Awia
- Slováci vyrovnali historickú 6. priečku z Fínska - sita
- Slovenskí jazdci už na ceste na Dakar 2012 - Redakcia
- Dakar 2011 - 5.etapa, Calama - Iquiqe. Jakeš a Svitko v prvej pätnástke! - zeON
- Dakar 2011 - 6.etapa, Iquiqe - Arica. Svitko a Jakeš v top 10! - zeON
- Dakar 2013 v polčase - ako sa darí Slovákom - Jakeš aj Svitko v TOP10! - Awia
- Dakar 2011 - 4.etapa, San Salvador - Calama. Svitko sedemnásty, Jakeš dvadsiaty prvý! - zeON
- 2x rozhovor Štefan Svitko a Ivan Jakeš o KTM a Dakare 2015 - Awia
- Dakar 2011 - 13.etapa, Cordoba – Buenos Aires. Radek Matoška celkovo tridsiaty štvrtý! - zeON
Ďalšie články tohto autora:
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!