Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2460 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 30671
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (18055)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12616)
Hodnotenie: (21 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (77)  [Verzia pre tlač] Tlač

Od 1. júla 2012 bude za priestupky zodpovedný držiteľ vozidla

 Zdieľať

Pridané: 18.04.2012 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 4750 [Novinky - Oznam]

Od 1. júla 2012 nadobúda široko diskutovaná objektívna zodpovednosť a správny delikt držiteľa vozidla. Čo to znamená?

Novela zákona č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke v znení neskorších predpisov (pod č. 68/2012 Z.z.) nadobudne účinnosť 1. júla 2012 (s výnimkou niektorých ustanovení, ktoré nadobudnú účinnosť neskôr). Touto novelou bola zavedené široko diskutovaná objektívna zodpovednosť a správny delikt držiteľa vozidla. Preto je dôležité uviesť, v čom nastanú najväčšie zmeny.

Objektívna zodpovednosť

Inštitút deliktuálnej objektívnej zodpovednosti držiteľa vozidla bol do nášho právneho poriadku zavedený novým ustanovením, a to § 6a citovaného zákona. Toto ustanovenie upravuje povinnosť držiteľa vozidla zabezpečiť, aby pri prevádzkovaní motorového vozidla boli dodržiavané pravidlá cestnej premávky, a to:

a) zákaz predchádzania,
b) rýchlosť jazdy,
c) povinnosť zastaviť vozidlo na príkaz dopravnej značky „Stoj, daj prednosť v jazde!“ alebo na signál so znamením „Stoj!“,
d) zákaz otáčania a cúvania,
e) zákaz zastavenia a státia,
f) prejazd cez železničné priecestie,
g) najväčšiu prípustnú celkovú hmotnosť vozidla,
h) zákaz vjazdu, zákaz odbočovania alebo prikázaný smer jazdy vyplývajúci z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia.

Doteraz bola v našom právnom poriadku upravená iba subjektívna zodpovednosť, čo znamenalo, že ak sa aj podarilo zistiť motorové vozidlo, ktorým boli porušené pravidlá cestnej premávky, ale nepodarilo sa zistiť vodiča, tak držiteľ motorového vozidla neniesol žiadnu zodpovednosť za porušenie týchto pravidiel. Po zavedení inštitútu objektívnej zodpovednosti je držiteľ motorového vozidla zodpovedný za porušenie vyššie uvedených povinností.

Hlavným účelom zavedenia objektívnej zodpovednosti za porušenie vybraných pravidiel cestnej premávky je zvýšiť bezpečnosť čo najväčšieho počtu účastníkov cestnej premávky a zároveň zabezpečiť disciplinovanosť a ohľaduplnosť účastníkov cestnej premávky, v dôsledku ktorých vznikajú dopravné nehody s následkom usmrtenia a ublíženia na zdraví. Inštitút objektívnej zodpovednosti je zavedený aj v okolitých krajinách ako napríklad v Maďarsku, Slovinsku, Belgicku, Francúzsku, čiastočne aj v Holandsku a Rakúsku a nedávno boli príslušne legislatívne zmeny schválené aj v Českej republike.

Správny delikt držiteľa vozidla

Novela zákona o cestnej premávke doplnila do § 139 nové ustanovenia, a to § 139a až 139f, ktorými zaviedla inštitút správneho deliktu za porušenie povinností držiteľa vozidla podľa § 6a. Výška pokuty bude ukladaná podľa oficiálneho sadzobníka pokút, ktorý je uvedený v § 139a novely zákona. Najnižšia sadza za porušenie povinnosti je 15 eur a najvyššia sadzba je 798 eur. Pri platení pokuty sa zaviedla pozitívna motivácia na rýchle zaplatenie pokuty za správny delikt, kde ak držiteľ vozidla do 15 dní od doručenia rozkazu uhradí 2/3 z uloženej výšky pokuty, pokuta sa bude považovať za uhradenú v plnej výške. Túto pokutu je možné uložiť do 2 rokov od porušenia povinnosti podľa § 6a. Ide o prekluzívnu lehotu, po uplynutí ktorej nemožno pokutu uložiť. Pokutu je držiteľ vozidla povinný uhradiť formou platby na bankový účet. Platba v hotovosti je vylúčená zo systémových dôvodov.

Orgán Policajného zboru (PZ) môže vec odložiť v prípadoch, ktoré sú vymedzené v § 139c. Ide najmä o prípady, v ktorých nemožno zistiť držiteľa vozidla, alebo ak bolo v čase porušenia povinnosti podľa §6a odcudzené motorové vozidlo, prípadne odcudzená tabuľka s evidenčným číslom alebo ak bolo neprávne alebo neúplne vyhodnotené porušenie pravidiel cestnej premávky.

Rozkaz o uložení pokuty

Ak orgán PZ zistí porušenie povinnosti podľa §6a a nie je dôvod na odloženie veci, bezodkladne bez ďalšieho konania vydá rozkaz o uložení pokuty. Rozkaz má rovnaké náležitosti ako rozhodnutie v zmysle § 47 Správneho poriadku, ale namiesto odtlačku úradnej pečiatky môže obsahovať predtlačený odtlačok úradnej pečiatky a namiesto podpisu oprávnenej osoby faksimile podpisu oprávnenej osoby. Spis o správnom delikte držiteľa vozidla sa môže viesť len v elektronickej podobe. Spolu s rozkazom sa držiteľovi vozidla pošle aj fotografia o porušení povinnosti podľa § 6a alebo spôsob, ktorým sa držiteľ vozidla môže oboznámiť s údajmi. Rozkaz o uložení pokuty nie je možné doručiť verejnou vyhláškou.

V prípade, že držiteľ vozidla nie je spokojný s rozkazom o uložení pokuty, môže proti nemu do 15 dní odo dňa jeho doručenia podať odpor správnemu orgánu, ktorý rozkaz vydal.

Orgán PZ odmietne odpor, ak:

a) neobsahuje predpísané náležitosti,
b) bol podaný oneskorene,
c) bol podaný neoprávnenou osobou,
d) bol podaný z dôvodu, že motorové vozidlo neviedol držiteľ vozidla a neobsahuje údaje o vodičovi,
e) bola pokuta už uhradená. O odmietnutí odporu upovedomia držiteľa vozidla.

Ak držiteľ vozidla má poznatky o vodičovi, tak v odpore proti rozkazu je povinný uviesť jeho identifikačné údaje (v opačnom prípade, ako je uvedené vyššie, bude odpor odmietnutý). Držiteľ vozidla musí uviesť meno, priezvisko a adresu pobytu vodiča motorového vozidla, ktorý viedol motorové vozidlo v čase porušenia pravidiel cestnej premávky. Následne orgán Policajného zboru konanie o správnom delikte držiteľa vozidla preruší a vec postúpi na konanie podľa osobitného predpisu voči označenému vodičovi. Ak skutok nespáchal označený vodič vozidla alebo spáchanie skutku, o ktorom sa koná, nebolo obvinenému preukázané, konanie sa z tohto dôvodu zastaví a orgán PZ vráti vec na pokračovanie v konaní o správnom delikte držiteľa vozidla. Inak orgán PZ konanie o správnom delikte držiteľa vozidla zastaví. Proti rozhodnutiu o zastavení konania nie je prípustné odvolanie.

Držiteľovi vozidla, ktorému je po podaní odporu uložená pokuta za správny delikt podľa §139a, príslušný orgán PZ uloží povinnosť uhradiť štátu trovy spojené s prejednaním správneho deliktu vo výške 30 eur.

Novelou zákona sa zaviedla aj evidencia správnych deliktov držiteľov vozidiel. Ide o informačný systém PZ, ktorý sa vedie na účely rozhodovania o správnych deliktoch držiteľov vozidiel podľa § 139a, a obsahuje napr. údaje o držiteľovi vozidla, ktorý sa dopustil správneho deliktu; údaje o motorovom vozidle a jeho evidenčné číslo; miesto, dátum, čas a opis správneho deliktu; fotodokumentáciu alebo videozáznam správneho deliktu a pod.

Zdroj: DAS

Pridané: 18.04.2012 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (21 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (77)  [Verzia pre tlač] Tlač
Motozem

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »