Anketa:
Aventuro – nová prilba od Touratech 2/2
ZdieľaťPridané: 14.02.2015 Autor: Landal
Čitatelia: 13387 [Novinky - Predstavujeme]
Zimné používanie
Zaťažkávajúcu škúšku absolvovalo Aventuro cestou do Brezna na Stretnutie ľadových medveďov. Vravel som si pre seba, že si budem musieť všímať odozvu polstrovania, kvôli spomenutému vyššiemu tlaku na lícnice. Tento iný pocit z prilby mi potvrdili všetci, čo ju mali na hlave. Bol som zvedavý, aké to bude po niekoľkých hodinách jazdy. Napokon to bolo celé inak. Počas dvoch dní jazdenia som si na túto vec nespomenul. Úplne som na to zabudol. Jednoducho prilba je pohodlná, zvýšený kontakt polstrovania v lícnej časti jazdec nijako negatívne nepociťuje, na hlave výborne sedí a vďaka výbornej váhe neunavuje.
Plexi
Plexi má dvojstupňový docvak. Pri ľahkom dovretí len dosadne na lem, bez cvaknutia. Druhý stupeň je prehupnutie cez hladký odpor, sprevádzaný mäkkým docvakom, a pri ďalšom tlačení je potom ostrý docvak do úplného zavretia. Toto riešenie sa mi hodne páči. Jednak z dôvodu, že v 1. aj 2. polohe pred docvakom je plexík stabilný, t.j. ak si ho do tej polohy dám, zostane mi v nej. Zároveň v týchto dvoch polohách vetrá. Vďaka dzindziku na štíte je manipulácia s ním veľmi pohodlná a presná, bez potreby sústrediť sa na to.
Vetranie
Systém vetrania funguje. S týmto som sa dosť hral počas skúšania. Napr. pri rýchlosti okolo 80 km/hod a otvorení horných vstupov vzduchu som jasne pocítil v prilbe prúdenie vzduchu. Zrejme to bolo preto také zreteľné, lebo vzduch bol studený, ale podstatné je, že prieduchy naozaj fungujú a ich otvorením sa zvyšuje cirkuláciu vzduchu v prilbe. Zároveň bol v zimných podmienkach viditeľný rozdiel z hľadiska vnútorného rosenia prilby pri plne otvorenom a zatvorenom systéme vetrania.
Aventuro s osadeným Pinlocom a pootváranými vetrákmi mi dovoľovalo ísť celú cestu do Brezna a späť (čiže alebo v daždi, alebo v snežení), s privretým plexi. T.j. plexi som mal sklopené min. po úroveň nosa aj v tých najťažších pasážach, kedy sme šli „na káčera“ a v snežení. Oči boli vždy plne chránené. Toto je pre mňa nové a dôležité zistenie. Totiž doteraz som vnímal ako základný nedostatok to, že rosenie prilieb bolo v týchto náročných podmienkach tak veľké, že vylučovalo jazdu so sklopeným plexi. Mierne orosenie, ktoré sa pri pomalý rýchlostiach objavilo na krajoch zorného poľa, sa dokonca vďaka vetraniu pri nabratí vyšších rýchlostí vytrácalo. Celkovo hodnotím úroveň odolávania roseniu ako vysokú, obzvlášť ak zohľadním môj nadpriemerne sa potiaci a funiaci organizmus.
Obtekanie vzduchu
Napriek zimnej jazde som necítil v prilbe chlad, a to ani pri pootvorenom plexi. Toto bolo trochu zvláštne, nakoľko som klasicky očakával omŕzajúci nos. Zrejme musí byť nejako prešpekulované obtekanie vzduchu. Žiadne nechcené podfukovanie som nezbadal. V oblasti krku sedí prilba výborne a tesnenie plexi nemá žiadne vady. Dobrú aerodynamiku Aventura som si naplno uvedomil, keď som ho neskôr pokusne po hodinovej jazde zamenil za moju cestnú integrálu. Ten rozdiel bol citeľný v podfukovaní, v rosení a vo fúkaní rovno do očí pri pootvorenom plexi.
Pri daždi a snežení som skrytý za štítom Afriky s deflektorom. V týchto podmienkach mi na štíte prilby síce pristávali kvapky, ale prúdenie vzduchu nebolo také, aby mi ich strhlo. Raz za čas som teda vystrčil hlavu nad štít motorky, zaklonil hlavu mierne dozadu aby prúd vzduchu neblokoval štít na prilbe a plexík sa z vonkajšej strany krásne očistil.
Zimička už prišla |
Štít
Samotný štít funguje z hľadiska aerodynamiky výborne. Ani pri rýchlosti okolo 120 km/hod. som nezbadal v súvislosti s ním nejaký zvýšený nápor na hlavu, nutnosť kompenzovať nejaké zatláčanie hlavy dole alebo hore, napr. pri vyklonení sa kvôli predbiehaniu.
Hlučnosť
Hlučnosť zaujíma asi každého. Odhlučnenie od aerodynamického šumu je hodne dobré, čo zrejme súvisí aj s absenciou podfukovania. Hlučný laďák na Afrike vnímam v prilbe prijateľne. Ak poviem, že mi zvukový komfort prilby vyhovuje, nemusí to byť smerodajné. Zobral som teda mobil a skúšal to nejako objektivizovať. A to s klasickými sluchátkami do uší (tými s gumičkami naozaj „do uší“). Tento systém nemám rád, ploché reproduktory do prilby sa mi oveľa viac osvedčili, ale na pokus to stačilo. Mimo motorky počúvam hudku z mobilu na stupni hlasitosti 8 z 15 stupňovej škály. Na motorke som mal nastavených 12 a jazdil som po okreskách do 125 km/hod. Pre mňa dobrý výsledok (a to mám prilbu v najhlučnejšom prevedení s dvomi gopro držiakmi). Samostatným prekvapením bolo, že ma od sluchátok neboleli uši. Aventuro má priestor uší veľmi dobre zvládnutý a má pripravené kapsičky na osadenie reproduktorov.
Také je teda zhrnutie doterajších skúseností s Aventurom. Fešanda sa ukazuje v dobrom svetle. Ďalšie stovky a tisíce kilometrov sú pred nami a s nimi ďalšie skúsenosti.
Text: Laňďal
Foto: Laňďal, Filip Kalka - Masochista
Pridané: 14.02.2015 Autor: Landal Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Lanďal s otcom v cieli Intercontinetal Rally 2024, Ružové jazero, Senegal
- Ako sa plnia sny: Lanďal na Tunisia Desert challenge 2021
- Hellas rally 2021 aj so Slovak4RallyTeam na stupňoch víťazov
- To the Dunes and back III
- Cesta na PanAfrica rally 2020
- Potrebujeme Tvoju pomoc pri H-PRO Čelendž a Contec XL rally 2019!
- Registrácia na Contec Rally a Enduro víkend 2019
- Contec enduro a rally víkend
- To the dunes and back II - tréning na sahare je šťastne za nami
- To the dunes and back II - 2019
- ... zobraz všetky články od tohto autora