Anketa:
Dlhá cesta k iBracket alebo o držiakoch mobilu na moto
ZdieľaťPridané: 08.01.2016 Autor: Landal
Čitatelia: 9152 [Technika - Dobré Rady]
Mnoho rokov navigovania podľa mobilu ma priviedlo k tomuto sumarizačnému článku. Aké sú výhody a nevýhody rôznych koncepcií „držiakov“ mobilov?
Mobil používam ako navigáciu. Trasy si pripravujem vopred v GoogleEarth, ľahko ich presuniem do LocusPro a potom sa navigujem podľa farebnej čiary na displeji. Mapový podklad danej oblasti stiahnem vopred doma a na ceste nie som závislý od roamingových dát. Na takýto druh navigácie ale potrebujem dobrý držiak mobilu. Užitočnosť držiaku posudzujem podľa nasledovných kritérií:
1. Stabilita uchytenia a nemennosť nastavenej polohy
2. Čitateľnosť displeja
3. Ovládateľnosť mobilu v rukaviciach
4. Ochrana mobilu pred dažďom
5. Možnosť nabíjania mobilu
6. Odolnosť držiaku
Hodnotenia vychádzajú z podmienok používania pre adventure turistiku: v špine, prachu, fŕkancoch blata z mlák a brodov. Ovládanie je nutné aj v prepotených a špinavých rukaviciach. Moje hodnotenie sa nemusí zhodovať so skúsenosťami jazdcov iného zamerania.
Level 1 - zipsovacie kapsičky
Začal som pred mnohými rokmi s najlacnejším riešením, čo sú zipsovacie kapsičky s plastovým uchytením na riadidlá. Výrobcov je neúrekom. Pre tento koncept platí v poradí vyššie uvedených kritérií nasledovné:-
1. (Stabilita uchytenia) Plastové uchytenie nie je stabilné. Dochádza k sklápaniu celej taštičky dole. Pri prílišnom dotiahnutí je veľké riziko prasknutia plastového uchytenia na riadidlách. Umiestnenie mobilu v požadovanej polohe v kapsičke si vyžaduje „vypodloženie“ mobilu.
-
2. (Čitateľnosť displeja) V tomto kritériu absolútne zlyháva. Priehľadná fólia nie je rovná (je zvlnená) a neprilieha k mobilu (nepomáha ani podloženia „na tesno“). V iných, ako ideálnych podmienkach, je mobil nečitateľný.
-
3. (Ovládateľnosť v rukaviciach) V tomto kritériu zlyháva (dôvody ako kritérium 2.).
-
4. (Vodeodolnosť) Počas dažďa sa rosí z vnútra. Proti vonkajšej vlhkosti chráni výborne, ale účel sa míňa kvôli vnútornej vyzrážanej tekutine.
-
5. (Dobíjanie mobilu) Kapsičky majú elastické otvory pre káblik, prípadne je možné do nich požadovaný otvor „narezať“.
-
6. (Odolnosť) Prílišné „preplastovanie“ spôsobuje nevhodnosť na adventure využitie. Plast časom krehne a je len otázkou času, kedy sa zlomí. Zips sa čom opotrebuje a rozchádza sa.
Level 2 - tvrdé plastové púzdra
Po zmierení s nefunkčnosťou konceptu Level 1 sme traja jazdci súčasne prešli na vyšší koncept. Výrobcov je viacero, podstata je ale vždy tá istá: pevné plastové zaklapávacie puzdro pre 1 typ mobilu s plastovými uchytením na riadidlá. Zhodnotenie podľa stanovených kritérií:-
1. (Stabilita uchytenia) Plastové uchytenie je stabilné vďaka minimálnej páke pôsobiacich síl. Puzdro prakticky leží na riadidlách. Pri prílišnom dotiahnutí plastového uchytenia na riadidlách je riziko jeho prasknutia. Mobil v puzdre drží bez výhrad (puzdro je vždy na mieru na daný model).
-
2. (Čitateľnosť displeja) V tomto kritériu výrazne lepší než Level 1 avšak len dočasne. Čitateľnosť sa zásadne zhoršuje s postupom času, fólia sa v dôsledku obsluhy v rukaviciach a prašných podmienkach škrabe. Čitateľnosť je silne závislá od svetelných podmienok. Postupom času čitateľnosť klesá až na úroveň konceptu Level 1.
-
3. (Ovládateľnosť v rukaviciach) Výrazne lepšie ako Level 1.
-
4. (Vodeodolnosť) Detto ako Level 1.
-
5. (Dobíjanie mobilu) Väčšina modelov má vstup pre nabíjanie.
-
6. (Odolnosť) Prílišné „preplastovanie“ spôsobuje nevhodnosť na adventure využitie. Plast časom krehne a je len otázkou času, kedy sa zlomí (stačí zavadiť konárom alebo pri páde). Priehľadná fólia sa rýchlo poškrabe až do úrovne nečitateľnosti displeja.
Skúsenosti pochádzajú z troch puzdier tohto konceptu od dvoch rôznych výrobcov. Tento koncept je cenovo na úrovni cca od 70,- Eur, avšak v konečnom dôsledku aj nemu chýba základná funkčnosť, resp. ju rýchlo stráca.
Level 3 - iBracket
Po dvoch puzdrách Level 1 a jednom Level 2 (spolu cez 110,- Eur) som kúpil iBracket. Zhodnotenie podľa stanovených kritérií:-
1. (Stabilita uchytenia) Uchytenie je stabilné aj v extrémnych podmienkach (overené na MX trati aj Croatia rally 2015). Je možné uchytiť aj priamo na hrazdu riadidiel, ale vhodnejšie je polohovateľné uchytenie na RAM držiak (môj prípad). Mobil v puzdre drží veľmi pevne vďaka „pružinovým“ čeľustiam a silikónovým gumičkám. Gumičky sú elastické a na udržanie mobilu stačí aj jedna (dlhodobo vyskúšané).
-
2. (Čitateľnosť displeja) Čitateľnosti nič nebráni, čiže je taká ako u voľného mobilu. Uchytenie cez RAM držiak umožňuje veľkú flexibilitu. Mne sa podarilo ho umiestniť za plexi štít nad prístrojovku. Toto umiestnenie úplne eliminuje vplyv zmeny priameho osvetlenia a teda zmeny čitateľnosti displeja.
-
3. (Ovládateľnosť v rukaviciach) Ovládateľnosť rovnaká ako u mobilu mimo držiak.
-
4. (Vodeodolnosť) Žiadna ochrana pred dažďom. Je potrebné kompenzovať vhodným umiestnením. V mojom prípade umiestnenie pod plexi odolávaj aj veľkým dažďom. Na druhú stranu neexistuje problém s vyzrážanou vlhkosťou.
-
5. (Dobíjanie mobilu) Dobíjaniu nič nebráni.
-
6. (Odolnosť) Kvalitné kovové uchytenie. Nerezové prevedenie. Gumičky z elastického silikónu (samostatne vymeniteľné). Zatiaľ sa javí ako nezničiteľné.
IBracket je cenovo od cca 80,- Eur. K využitiu jeho potenciálu je potrebný RAM držiak. Je to ale koncept, ktorý je bez výhrad funkčný. Zároveň je jediný funkčný pre ten druh jazdenia, ktorému sa venujem. Nevýhoda je typová viazanosť iBracketu. Avšak napr. model pre Samsung Galaxy S4 (môj prípad) pasuje aj pre Samsung A5.
Tento článok vznikol z jediného dôvodu: ak by som tieto skúsenosti mal pred niekoľkými rokmi, mohol som ušetriť cca 110,- Eur. Možno teraz pomôžem niekomu inému.
Laňďal
Pridané: 08.01.2016 Autor: Landal Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Lanďal s otcom v cieli Intercontinetal Rally 2024, Ružové jazero, Senegal
- Ako sa plnia sny: Lanďal na Tunisia Desert challenge 2021
- Hellas rally 2021 aj so Slovak4RallyTeam na stupňoch víťazov
- To the Dunes and back III
- Cesta na PanAfrica rally 2020
- Potrebujeme Tvoju pomoc pri H-PRO Čelendž a Contec XL rally 2019!
- Registrácia na Contec Rally a Enduro víkend 2019
- Contec enduro a rally víkend
- To the dunes and back II - tréning na sahare je šťastne za nami
- To the dunes and back II - 2019
- ... zobraz všetky články od tohto autora