Anketa:
Buell XB9R Firebolt
ZdieľaťPridané: 26.11.2001 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 9364 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]
Americké motocykle Buell koncepčne vychádzajúce z Harleyov boli odjakživa známe
zaujímavými technickými riešeniami a svojským nezameniteľným designom. Inak tomu nieje
ani pri novinke na rok 2002 Buell XB9R Firebolt. Poďme sa teda naňho pozrieť bližšie...
Pri pohľade spredu každého určite zaujme predná polokapotáž s dvojicou dravých reflektorov. Tá je vyrobená z materiálu Surlyn, ktrorý má tú výhodu, že farba je zamiešaná priamo do neho a nemusí byť preto lakovaný. Bežný škrabanec sa dá teda jednoducho odstrániť vyleštením.
Asi najdominantnejším prvkom Fireboltu je však mohutný hliníkový rám typu DELTABOX, ktorý obopína srdce stroja pochádzajúce z Milwaukee. Rám má vďaka svojej konštrukcii vysokú tuhosť čo je faktorom, ktorý výrazne zlepšuje ovládateľnosť storoja. Aby bol však čo najlepšie využitý priestor tak sa konštruktéri rozhodli využiť vnútro rámu ako palivovú nádrž. Je to priam neuveriteľné, ale do tejto "nádrže" sa zmestí až 14 l paliva a okrem úspory miesta sa posúva ťažisko bližšie k vozovke a stredu motocykla.
Zaujímavo je vymyslené aj uchytenie a odpruženie kolies. Zadná asymetrická hliníková
vidlica je odpružená centrálnou jednotku Showa a to bez akéhokoľvek prepákovania a jej
pravá polovica slúži zároveň aj ako nádržka na olej.
Obe tieto "úsporné" riešenia síce boli už u iných motocyklov použité, ale v sériovej
výrobe majú teraz premiéru.
Vpredu nájdeme teleskopickú vidlicu typu up-side down Showa so zdvihom 120 mm. Obe pružiace
jednotky sú samozrejme plne nastaviteľné.
Predná brzda je vyriešená naozaj zaujímavo... |
Okrem tuhého rámu a kvalitného odpruženia je dôležitým faktorom pre dobré
jazné vlastnosti nízka hmotnosť. O to cennejšie je keď sa konštruktérom podarí žnížiť
hmotnosť neodpružených častí. Ľahšie koleso lepšie kopíruje nerovnosti a tým zlepšuje kontakt
pneumatiky z vozovkou a tým aj stabilitu stroja.
Toto v Buelli dosiahli použitím ľahkých diskov kolies s dvanástimi tenkými lúčmi na prednom
kolese a šiestimy hrubšími lúčmi na zadnom. Okrem toho je na prednom kolese použitá
jednokotúčová brzda s neuveriteľným priemerom 375 mm, čo by v spolupráci so šesťpiestikovým
strmeňom malo zabezpečiť rovnaký brzdný účinok ako dvojkotúč, pri výraznej úspore neodpruženej
hmotnosti.
Tento kotúč však musel byť kôli svojmu priemeru uchytený priamo na ráfik kolesa a
nie na náboj, čo má dve výhody. Po prvé sa brzdný účinok prenáša rovno na ráfik a nie cez náboj
kolesa a lúče disku a po druhé to umožnilo použiť ľahší a kompaktnejší brzdový kotúč.
Menej zmien však konštruktéri pripravili na motore. Ten vychádza so starých známych
motorov Harley Davidson. Je to klasický dvojválec do V so 45 stupňovým uhlom medzi válcami.
Nezmenilo sa ani chladenie vzduchom a dvojventilová techinka OHV. Rozdielny je však objem
984 ccm s pomerom vŕtania a zdvihu, aký nemá u ostatných Harleyov obdoby a tiež kompresný
pomer 10:1. Väčšie vŕtanie na menší zdvih piestov (tzv. podštvorcový motor) umožňujú motoru
dosiahnuť vyššie otáčky. O zásobovanie motora palivom sa stará elektronické vstrekovanie, ktoré
je zásobované vzduchom z veľkoobjemového airboxu. Práve ten už nenarušuje design celého
stroja, ako tomu bolo u predchádzajúcich Buellov (čierna plastová "pixla" po boku nádrže), ale
vďaka umiestneniu paliva do rámu sa skryl pod "nádrž".
Výsledkom týchto všetkých zmien je výkon 92 koní pri 7200 ot./min a krútiaci moment 92 Nm
v strednom pásme otáčok, ktorý je prenášaný na zadné koleso, ako je už u Buellov zvykom
ozubeným remeňom.
Tieto parametre na na prvý pohľad nezdajú nijak závratné v porovnaní
s japonskými superbikmi, ale podľa Erica Buella, zakladaťeľa firmy, väčšina motokárov
jazdí na bežných cestách, kde sa obrovský výkonový potenciál "pretekárskych špeciálov"
aj tak neuplatní...
Záleží teda na motorkárovi či dá prednosť nadupanému japonskému špeciálu typu R1, alebo novému technicky zaujímavému Buellu s "neokukaným" designom a vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami.
TECHNICKÉ PARAMETRE:
Motor: Vzduchom chladený štvortaktný dvojválec do V 45°, dva ventily na válec, rozvod OHV
Zdvihový objem: 984 ccm
Vŕtanie a zdvih: 88,9 x 78,8
Kompresný pomer: 10:1
Výkon: 92 koní pri 7200 ot./min
Kútiaci monent: 92 Nm pri 5500 ot./min
Vstrekovanie: Elektronické
Prevodovka: 5 stupňová
Sekundárny prevod: Ozubený remeň
Rám: Hliníkový typu Deltabox
Odpruženie: vpredu teleskopická vidlica typu up-side down zdvih 120 mm vzadu centrálna pružiaca
a tlmiaca jednotka bez prepákovanie Showa
Brzdy: vpredu kotúčová s kotúčom 375 mm a šesťpiestikovým strmeňom vzadu kotúčová s kotúčom
230 mm a jednopiestikovým strmeňom
Pneu: vpredu 17-palcové 120/70 vzadu 17-palcové 180/55
Rozmery dĺžka/šírka/výška: 1940/768/1092 mm
Rázvor: 1320 mm
Výška sedla: 775 mm
Hmotnosť: 175 kg
Objem palivovej nádrže: 14 l
Pridané: 26.11.2001 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
Ďalšie články tohto autora:
- Naživo: S Awiom do Indie 2024 - Royal Enfield trip
- Moto Morini Corsaro GT 2025 - športovo zameraný crossover
- Obnovená značka Morbidelli prináša T502X a T1002VX s véčkovým dvojvalcom pre rok 2025
- Moto Guzzi Stelvio Duecento Tribute 2025 oslavuje 200 rokov priesmyku Stelvio
- Moto Morini X-Cape 700 2025 má nový motor
- Moto Morini X-Cape 1200 2025 ide do predaja
- Kymco AK 575 Premium 2025 prichádza zo zvačšeným motorom
- Mondial Mud 452 2025 ďalší maly adventure bike s motorom CF
- Moto Morini Alltrhike 450 2025 - Dobrodružstvo pre všetkých
- Offroadové CFMOTO 800MT-X sa dočkalo sériovej podoby pre rok 2025
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Galéria ku článku:
Redakčné videá:
Tričko Motoride.sk
Vtip
Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!