Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2645 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28424
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16937)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11487)

jawa 250, elektrika - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiujawa 250, elektrika - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 

Značky: Elektrika.

06.03.2010 18:09

jawa 250, elektrika

kubiak1
 Kávičkár 

Vopred sa ospravedlnujem ze to takto rozpisem ale nic ine mi uz nezostava. Asi pred tyzdnom som si zohnal len tak na povozenie jawu 250 559. Dodnes chodila absolutne bez problemov, chytala na prve nakopnutie, proste bez chyby. Na zadnom nosici boli pouvolnovane tycky ktore ho vystuzuju a bocny stojan sa skoro utrhol. Z obycajnou trafo zvarackou sa vsetko privarilo ako ma byt. Samozrejme pred tym som bateriu vypojil. Po zvarani som naspat napojil bateriu ze ju skusim nastartovat. No nakopol som 1x, 2x...a po 6x asi konecne chytila co som uz videl ze je nejaky problem. Motor pobezal asi 4sekundy a zdochol. Hlavna vec je ze kable od akumulatora zacali v tej sekunde hned HORIET! Viem ze mat poistku od baterie je asi to najhlavnejsie ale to som po starom panovy ktory mi ju predal este nestihol dokoncit. To je teraz vedlajsie, hlavne je ze preco to robi. Akonahne dam nove kable ku kostre a k svorke k spinaciej skrynke a nejak to nastartujem, v tej sekunde nieco akoby vyskratovalo bateriu. Spinaciu skrynku som premeral a je vsetko v poriadku, aj ostatne kable su ok. Regler taktiez nieje zhoreny ani nic okolo dynama. Ind. cievka tiez nevyzera zle. Mozno by moholo premerat odpory na vinuti. Proste nechapem co sa mohlo pri zvarani stat ale kable od akumulatora hned horia. Ak je bateria zapojena a zapnem zapalovanie tak tiez sa nic nedeje, az kym motorku nenastartujem a sama nezdochne. Prosim Vas v com moze byt tento problem? Kabelaz je vsetka ako ma byt nikde nepretrhnuty drot. Nieco sa pri zvarani muselo stat ale co a kde? Trafo zvaracky maju napatie naprazdno na kostre v niektorych momentoch aj 60V. Kto sa do toho rozumie tak prosim co mam skontrolovat alebo vymenit? S takymto niecim som sa este nikdy nestretol. V prvom rade tam idem dat poistkovu spojku aby mi zas (2x) nezhoreli kable. Podla mna sa uz niekto vybujacil na elektroinstalacii lebo - pol je uz pripojeny ku kostre a pritom 559ky to mali este stale s +kom na kostru. Ale to ma ani tak netankuje, lebo funguje, teda fungovalo to 100%ne.
Vopred dakujem za kazdu dobru radu, skusenost.


06.03.2010 18:42

Re: jawa 250, elektrika

TOMAJKO
Darca Krvi  Veteránista 

Ikona

To ci je ukostrenie + alebo - zistis na dyname ak ti horeli kable musis mat niekde skrat skus poprezerat vsetky kable ci nieje niekde poskodena izolacia ak si mal odpojenu baterku pri zvarani tak by nemal nastat ziadny problem


06.03.2010 18:55

Re: jawa 250, elektrika

PetozKE
 Kávičkár 

Ikona

Hádam nenapájaš opačne baterku.Napoj ju tak jak si mal pred zváraním.Na dyname by malo byť označené polovanie.Jak spomínal Tomajko.


06.03.2010 19:40

Re: jawa 250, elektrika

djnero
 Edvenčr 

Ikona

zdravim,skus skontrolovat vnutorne vynutie na statore dynama !! mal som raz jednu skusenost ked kamarat na kývačke privaroval uchyt na zadny tlmič ! a tiež to trvalo tých 5-10 minut a za ten čas sa vnutorne vynutie určitím druhom napetia porušilo (neviem ako je to možne do elektriky sa moc nerozumiem ) a začalo vnutorne vynutie skratovat o obal statora ! takže neviem na kolko % možem mat pravdu ale skus to !a stou bateriou maju chalani pravdu !! minus je vždy na kostru a + ide do reglera ! čiže ak ti to nesedi na diname je označene polovanie stačí prehodit kontakty tam !( a ak na tu jawu nemáš papiere, čiže ju máš len tak na vozenie po dedine odporučal by som ti zohnat si niekde magnetické zapalovanie !celkom dobre funguje z babety 210,ale treba ktomu aj medzi prirubu alebo magnetku z nejakeho stareho ruskeho benzinaka !a ešte by som bol byval zabudol skus odpojit batériu a skus ju roztlačit na rýchlosti ! ak to nebude odpalovat problem je na 100% určite v dymane( bud v rotore, alebo v sttatore)


06.03.2010 22:28

Re: jawa 250, elektrika

kubiak1
 Kávičkár 

Kablov na dyname som sa ani nedotkol takze tam som nic prehodit ani nemohol a bateriu som taktiez urcite neprepoloval. Podla mna z trafo zvaracky sinusove napatie nieco dodrbalo, aj ked som mal odpojenu baterku. Nemoze to byt napr. indukcna cievka? To co sa deje je naozaj strasne, motor nachvilu naskoci a vsekunde su zhorene kable od baterie (ale doslova sa izolacie prepali za sekundu a medene jadro taktiez a to uz je aka sila). Ale moze to byt aj to dynamo ked by skratovalo vinutie tak akonahne sa podari motorku horko-tazko nastartovat naindukovane napatie prebija na kostru, ale zeby az takto...? Kolko cca ohmov by malo mat vinutie na dyname? Baterka je nova takze ta blbnut tiez nemoze ma rovnych 6,18V.


06.03.2010 23:28

Re: jawa 250, elektrika

PetozKE
 Kávičkár 

Ikona

indučkou to myslím nebude,tá s dobíjaním nemá nič.Niekde sa Ti tam možno vytvára skrat hned jak Ti zopne regler.Skús odpojit hned po naštartovaní baterku,ked stihneš a zmeraj prúd na svorkách.


07.03.2010 7:25

Re: jawa 250, elektrika

djnero
 Edvenčr 

Ikona

alebo je tu ešte jedno riešenie ak si skušal stroj roztlačit na rýchlosti a neodpalilo určite to bude dynamo ! myslim že to idnukčnov cievkou nebude pretože to tiež nič nema spoločne z dobíjanim. takže ak sinusove napetie mohlo vytvorit nejaky skrat určite to mohlo byt len na dyname ! pretože ak dynamo hned po nakopnuti začne dobijat je možne že ti zopne relé( tuším sa to volá regler) a vytvara v obvode skrat ! takže chybu hladaj bud v dyname alebo v reglery


07.03.2010 8:53

Re: jawa 250, elektrika

kubiak1
 Kávičkár 

PetoKE motorka startuje 10x horsie ako pred tym na prve nakopnutie, takze ak by sa mi aj podarilo ju nastartovat tak nestihnem odpojit baterku lebo ihned to hori a samo zdochne. Ale myslel si odmerat napatie nie? Prud by som ani neodmeral lebo pri takomto skrate su to radovo desiatky amperov.

djnero myslis ze by mohlo dynamo vyrobit az takyto prud ktoryby toto sposoboval?

Dalsia vec ma napadla, preco kable nezhoreli pri dyname alebo niekde pri spinaciej skr., ale zhoria hned pri baterii? Tomu fakt nechapem co sa deje... Dynamo je asi 75W a relatko mam hned pri baterii (nic tam urcite neskratuje ani nic podobne) takze mozno blbne to rele kedze od neho horia kable k baterke a od baterky od -polu ku kostre. Ale co moze byt pokazene na relatku? ako zistim ze je zle relatko popr. dynamo?


07.03.2010 9:10

Re: jawa 250, elektrika

hibi
 Jogurťák 

Ikona

skús si premerat či máš dobre ukostrené to relé ,tiež to zvikne blbnút ak nemá dobrý kontakt


07.03.2010 10:35

Re: jawa 250, elektrika

Miloss350
 Turista 

Skús odpojiť baterku a roztlačiť to. Malo by to ísť aj bez nej. Nechytí to hneď, treba riadne tlačiť a potom drž vyššie otáčky, lebo ti to skape. A uvidíš čo sa bude diať. Kôli prúdu z dinama tie káble nehoria, na to je moc slabé, to prehárajú kôli baterke, tá ma sily dosť, ale zároveň sa takto ničí. Mal by si otvoriť ten regler, sú tam také kontakty, a pozrieť či nie sú náhodou zlepené. Alebo potom zhodiť dolu dinamo, a premerať ten rotor. Dobrý rotor, nesmie mať spojenie medzi tými medennými prúžkami, po ktorých chodia uhlíky, a kostrou rotora. Ináč, neviem čo by si s tým mohol mať, máš to akési zakliate ;-)


07.03.2010 10:42

Re: jawa 250, elektrika

djnero
 Edvenčr 

Ikona

ja myslim že to napetie z dynama nerobi určite je to bateriu ale je to tím že ak dynamo začne dobyjat regler sa spoji a hned nastava skrat ! a ešte tam bola otázka prečo horia káble pri bateríí ! je to tím že pri baterii je napetie najvišie a určitim odporom vodičov je pri dyname nieje take napetie vysoke ale káple su horuce všade !


07.03.2010 11:23

Re: jawa 250, elektrika

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

nečítal som všetky príspevky, možno to už niekto spomínal. Vytiahol by som uhlíky z dynama, aby nevyrábalo prúd a potom by som to nakopol. Ak to bude stále horieť tak je to niekde klasický skrat, ktorý vznikne na predratom alebo pricviknutom kábli - to sa mohlo stať napr. pri uťahovaní spojov. Po nakopnutí vibrácie zvačšujú intezitu skratu. Máš bočný stojan? Je tam elektrický spínač ?


07.03.2010 12:40

Re: jawa 250, elektrika

kubiak1
 Kávičkár 

takze mam skusit odpojit tie dva uhliky z dynama a skusit to roztlacit nasilu? Teraz som radsej ked zhoria kable pri baterke nez by malo zhoriet cele dynamo s reglerom. Idem tam dat v prvom rade poistku aky som nemenil kable ale poistku. Staci tam aj 1A nie? Vyskusam to spojenie medzi tymi medenymi pruzkami a kostrou. Zatial dakujem za kazdu radu


07.03.2010 13:36

Re: jawa 250, elektrika

kubiak1
 Kávičkár 

akurat som to bol vsetko premerat tak vinutie kotvy (tie medene pruzky) su trvalo spojene s kostrou. Taktiez samozrejme su spojene s kostrou aj kefy (uhliky). Nakoniec som zistil ze s kostrou je spojene uplne vsetko. Do relatka idu 3 vodice ktore su vsetke tiez na jednom poli s kostrou. Platnicky pri dyname su tiez spojene na kostre... Uz len ostava zistit preco. Na relatku su obidve kontakty rozpojene tak rele to byt asi nemoze tam to nema kde skratovat na kostru. Podla mna je fuc rotor na dyname. Mozno sa prepalila lakovana izolacia na vinuti a teraz to je vsetko na kostre. Dynamo ma na stitku napisane 50W ale ci to bolo uz 10x previjane to neviem. Co by som mal skontrolovat alebo teda neviem aky odpor ma mat vinutie.


07.03.2010 14:38

Re: jawa 250, elektrika

PetozKE
 Kávičkár 

Ikona

Jasné myslel som napatie.Skús pozrieť el.schému,jak to má byt napojené.Nemôžu byť obidva uhlíky ukostrené.Jeden uhlík ukostrený a z druhého ma isť do reglera,ked si dobre pamätám.Neviem jaký má byť odpor na vinutí.


07.03.2010 16:50

Re: jawa 250, elektrika

PetozKE
 Kávičkár 

Ikona

A nieje možné,že pri zváraní odprskla nejaká iskrička a prepálila niekde izoláciu na kábliku?


07.03.2010 16:59

Re: jawa 250, elektrika

bulhar
 Motarďák 

Ikona

prezri kostry a pozri či sa ti baterka v tom kajsliku neopiera o tie dvierka mno to robilo
:-D


07.03.2010 17:31

Re: jawa 250, elektrika

omiboss
 Bahniak 

Ikona

Tie uhlíky sa zapájajú na kostru 100%.Ja by som ti poradil, ak poznáš niekoho kto má 250ku skús požičat od neho zapalko neni to až taká divoká robota a budeš si potom istý na 100% a hned uvidíš kde máš chybu.Môj osobný názor je, že to bude ten reglér, ked hovoríš že to začne robit hned jak natočíš moto.Keby to bol stator alebo rotor, tak by si moto nenaštartoval vôbec a ked to nerobí ak zapneš bošák do spínačky, tak vidím chybu iba v regléri.Skus radšej vymenit ten! ;-)


07.03.2010 18:07

Re: jawa 250, elektrika

djnero
 Edvenčr 

Ikona

to je blbost že by mu stroj bez statora neštartovala ! teoreticky je potrebna iba vačka a odtrhove ramienka+kondenzator ! pretože stator je potrebny iba na dobýjanie


07.03.2010 19:05

Re: jawa 250, elektrika

omiboss
 Bahniak 

Ikona

A reglér tam je potom načo ked na dobíjanie je stator??? :-~ :-~ :-~ :-~ :-~


07.03.2010 19:31

Re: jawa 250, elektrika

ARPAD
 Edvenčr 

Ikona

ak si zvaroval usmernenim transformatorom, tak pri zvarani ti tiekol hlavny zvaraci prud kostrou stroja a motorom, a este aj paralelny prud. kedze maju tieto stare stroje dymano z cudzim budenim, tak maju uhlik zktoreho sa odobera energia z rotora je spojeny z jednim koncom statoroveho vinutia, a druhy koniec statoroveho vinutia je pripojeny na svorku regulatora, a cez jeho kontakty na kostru motocykla. pri zvarani si prud nasiel cestu cez ram, zopnute kontakty rerulatora(kludova poloha pri vypnutom motore), statorove vinutie, rotorove vinutie, blok motora. to je cesta ked zvaras ram, ale kostru das na blok motora. pri prechode prudu doslo k preorientovaniu magnetickeho pola statora. pre toto dynamo nieje smerodajny zmysel otacania, ale orientacia magnetickeho pola. dynamo vlastne funguje, ale ma opacne orientovane svorkove napatie, a v konecnom dosledku po zopnuti regulatora nastava skrat. teraz mas 2 moznosti: bud prehodit budenie (konce statoroveho vinutia), alebo prehodit polaritu baterie, cize das na kostru presne opacny pol ako mas teraz. cize ak mas teraz na kostre -pol, tak to prepoj tak aby si mal na kostre +pol. vela stastia pri oprave.


07.03.2010 21:29

Re: jawa 250, elektrika

kubiak1
 Kávičkár 

ARPAD zatial mam pocit ze si nato prisiel. Teraz som bohuzial cely tyzden mimo motorky ale hned cez vikend to skusim. Neviem ci to bude fungovat len ked prehodim polaritu baterie. V podstate ziarovkam a pod. by to malo byt jedno...ale takemu napr. regleru? Sam som zvedavy ako to dopadne :'(

Upravené 1 krát. Naposledy upravil kubiak1 (07.03.2010 21:29)


08.03.2010 19:07

Re: jawa 250, elektrika

kubiak1
 Kávičkár 

len neviem preco potom su kontakty na rele vsetke rozpojene. Myslim v kludovom stave. Taktiez ked meram kostru motorky s kondenzatorom pri dyname tak je spojena, aj s kondenzatora co ide vyvod, tiez je spojeny s kostrou. Myslim ze tam bude este nieco blbnut ked s kostrou je spojene komplet vsetko.


08.03.2010 19:16

Re: jawa 250, elektrika

PetozKE
 Kávičkár 

Ikona

Lebo regler v "kludovom stave" je ma byt rozpojený.


08.03.2010 19:37

Re: jawa 250, elektrika

ARPAD
 Edvenčr 

Ikona

no rozpojene su preto lebo zle pozeras. jeden kontakt je spinaci. ten ti odpaja dynamo od baterie ked dynamo nedodava dostatocne napatie, cize aj ked stoji, alebo ak ho pretazujes nadprudom. ten druhy kontakt je prepinaci, cize ma 2 polohy. v kludovej je kontakt spojeny z kostrou, co zarucuje plne budenie dynama. ked sa dynamo nabudi, a zacne dodavat viac napatia ako treba, tak ten kontakt zopne, cez predradny odpor obmedzi prud statorom, v dosledku coho poklesne napatie na rotore dynama. ak napatie prilis poklesne, tak sa kontakt vrati do kludovej polohy, a cele sa to pomerne rychlo opakuje. ten kondenzator, a vsetko okolo neho co si pomeral je v poriadku, lebo inak by si nemal iskru. ked je ramienko zopnute, tak sa necuduj ze je na kondenzatore kostra.radsej uz nic nemeraj, lebo je iste ze nevies ako nato. je tam sama indukcnost, a vsade mala impedancia a ked to nevies merat, a zistujes to trebars ziarovkou, tak je jasne ze vsade nameras spojenie z kostrou.len urob co som ti napisal, nech vieme ci sme sa dostali dalej, alebo nie.


08.03.2010 20:43

Re: jawa 250, elektrika

PetozKE
 Kávičkár 

Ikona

ARPAD je to fajn teoria,ale aj tak mi neide do hlavy jak mohlo dôjst k preorientovaniu magnetickeho pola.Aj ked si to pisal dost po lopate.Státor je vlastne elektromagnet.Može sa sam prepolovat?Došlo by k tomu aj ked by zváral neusmernenim trafom?Aj ked mal batériu odpojenu a tým padom nemal uzavretý okruh? Len sa pýtam pre zaujimavost.


09.03.2010 18:27

Re: jawa 250, elektrika

djnero
 Edvenčr 

Ikona

takato znalost elektrriky je na mna moc :D preto radšej používam magneticke zapalovanie (žiadna bateria,žiadne káble,žiadny regulator,bateria proste bez udržby ) [dobre] iba odporučam


09.03.2010 19:02

Re: jawa 250, elektrika

ARPAD
 Edvenčr 

Ikona

ved hej, ale elektromagnet sa z neho stava az ked vyraba prud, lebo toto je dynamo z vlastnym budenim. preto aby to vobec mohlo vyrabat energiu, tak v tovarni predmagnetizovali polove nastavce. cize ked nastartujes netecie statorom ziadny prud, a nevznika teda ziadne elektromagneticke pole v statore. no vdaka magnetizacii uz vo vyrobe, sa pri otacani rotora generuje napatie. je velmi male, ale vdaka tomu ze je regulator rozopnuty, tak vsetko co dynamo produkuje smeruje do statora. vdaka tomu rastie magneticke pole, a tym aj napatie na rotore. vo chvili ked je napatie dostatocne, pripoji regler dynamo k elektroinstalacii motocykla, cize aj k baterke. prave preto ze v dobe ked sa dynamo prebera k zivotu je pren dolezita orientacia magnetickeho pola statora. ked zvaral neusmernenim transformatorom je to nepravdepodobne, ale k demagnetizacii mohlo kludne dojst. no a okruh mal uzavrety, lebo pravdepodobne zvaral ram, a kostru mal na bloku motora. ak nemal motor z ramom dobre spojenie cez skrutky, kak si prud nasiel inu cestu cez kable.


09.03.2010 19:45

Re: jawa 250, elektrika

PetozKE
 Kávičkár 

Ikona

Sa mi zdalo,že toto dynamo je s cudzím budením.Na začiatku píše že zváral obyčajnou zváračkou.a píše,že zváral rám,ale žeby dal kostru na motor?Netvrdím,že sa to nemohlo stať.Sme tak zvárali jak chlapci často (bo furt daco odpadlo :-) a nebol problém.Uvidíme,ked urobí to,čo si mu poradil.


16.03.2010 13:36

Re: jawa 250, elektrika

kubiak1
 Kávičkár 

Takze uz to mam opravene. Cely problem bol v opretej koncovke k privodu napatia do indukcnej cievky. Kabel bol ukonceny klasickym "ockom" ktore sa opieralo zo spodu o nadrz co si nikto vobec nevsimol....aj ked sa to kontrolovalo. Exot ktory mal motorku, dokazal ponadpajat na 10cm kabli aj 4 cokoladky takze sa ide potahat nova kabelaz. Ale najlepsie je na tom to, ze nechapem ako takyto skratovy prud mohlo vydrzat dynamo, ind. cievka a regler... ved pri skrate kedy sa moto nastartovala zhoreli kable od baterie (komplet) za 2 sekundy.... tomu sa povie kvalita :-)

K zvarani, tak klasicka trafo zvaracka je neusmernena, ci sa mylim? Kabel od baterie ma uz poistkovu spojku. Pri nastartovany ked pridam plyn, tak napatie na svorkach stupne az na 8,3V , nedobija to nejak moc? Ale hlavne ze motorka uz ide. Zatial dik vsetkym za rady [dobre]


17.03.2010 0:13

Re: jawa 250, elektrika

PetozKE
 Kávičkár 

Ikona

Vidíš,koho by to napadlo? :-).Hlavne,že moto už funguje..8,3V je myslím ok.Jo a klasické zváračky nezvykli byť usmernené.Tak nech i to fachčí bez problémov.


25.10.2010 18:13

Re: jawa 250, elektrika

vlado1592
 Edvenčr 

Ikona

ludkovia ma niekto skusenosti z novim typom dynama toho bezkontaktoveho na Jawu250´???? neco by som potreboval vedieť



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.