Anketa:
Motoride Klub - Členovia
Najväčšie mestá:
Ďalšie mestá:
Zoznam členov, zotriedený podľa loginu:
Ak tu chcete byť aj vy stačí sa zaregistrovať.
- Zotrieď podľa loginu
- Zotrieď podľa mesta
- Zotrieď podľa motorky
- Zobraz neaktívnych členov
Zobraz darcov krvi
Login začína na písmeno:
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Login: | Mesto: | Motorka: | Obrázok: |
---|---|---|---|
odette54 Nový člen | Jasenie | Nenastavená | N/A |
ogar23 | Snina | Aprilia Atlantic 500 2002 | ![]() |
OKOzMI | Michalovce | Honda CBR 600 F 2011 | ![]() |
olcoman10x | Gabčíkovo | Kawasaki Kx250H | N/A |
oldrocker | Kanianka | Suzuki VLR1800T | ![]() |
Oliver2297 | Bratislava - ružinov | Honda CB650R 2019 | N/A |
oliverhierold | Bratislava | Nenastavená | N/A |
Oliverxtx | Senec | Honda CB 600 F Hornet 2003 | ![]() |
Ollo | Bratislava | Suzuki V-Strom 650 2007 | ![]() |
ombree | Tn ba | Suzuki SV 650 2008 | ![]() |
Omko | Nová Dubnica | Žiadna | ![]() |
OndrejK Nový člen | Michalovce | Kawasaki Versys 1000 2020 | N/A |
ondro727 | Bratislava | Suzuki GSX 650 F 2008 | ![]() |
OneRide2 | Bratislava - ružinov | Harley-Davidson Softail Standard 2001 | N/A |
OneRider | Bratislava | Harley-Davidson Softail Standard 2001 | N/A |
onewinapp | 56523 | AJP PR4 125 Supermotard 2005 | N/A |
oration | Svidnik | BMW R 1150 GS 2000 | ![]() |
osif | Bardejov | Kawasaki Vulcan 1500 Classic 2005 | ![]() |
oskarcek | Beluša | Honda SH 300i 2007 | N/A |
oszki | Košice | BMW F 650 GS 2005 | N/A |
OTIS | Brno | Yamaha XJ 600 N 2001 | ![]() |
ovip | Dolný Kubín | Yamaha XVS 1100 A Drag Star Classic 2002 | ![]() |
owwidius | Bratislava | Žiadna | ![]() |
Login začína na písmeno:
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
- Zotrieď podľa loginu
- Zotrieď podľa mesta
- Zotrieď podľa motorky
- Zobraz neaktívnych členov
Zobraz darcov krvi

Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!