Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3471 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28571
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17013)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11558)

Otázka pre odborníkov - kW a Nm - Diskusné fórum - Len Tak

Diskusia len tak o všetkom okolo motoriek...

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuOtázka pre odborníkov - kW a Nm - Diskusné fórum - Len Tak

OO Zruš sledovanie Pridaj nový príspevok 
24.09.2006 20:18

Otázka pre odborníkov - kW a Nm

Lovejoy
 Turista 

Ikona

Z fyzikálneho hladiska su mi jasne veliciny výkon a krutiaci moment. Nie je mi vsak uplne jasne, ako sa prejavuju v praxi. O co vlastne ide? Je vykon vyjadrenie schopnosti motora zotrvat v danom stave pri istej zatazi? A je krutiaci moment vyjadrenie schopnosti motora menit stav pri istom zatazeni? Je to tak? Alebo sa mylim? Vopred vďaka :-)


24.09.2006 20:47

Re: Otázka pre odborníkov - kW a Nm

Mixo
Darca Krvi  Bahniak 

Ikona

ked uz sme pritom...tie Nm moc nechapemm...mozte vysvetlit???
(crazy666 je slavy ucitel)


24.09.2006 21:08

Re: Otázka pre odborníkov - kW a Nm

SOLBERG
 Jogurťák 

Ikona

motoride.sk/?P=phorum&tema=poradna&ID=107259#107565 je len tolko ze tu sa o tom tiez trosku vravelo...


24.09.2006 21:25

Re: Otázka pre odborníkov - kW a Nm

Mixo
Darca Krvi  Bahniak 

Ikona

tak napis uz sem co sa vravelo...je to tam dost neprehladne ;-)


24.09.2006 21:27

Re: Otázka pre odborníkov - kW a Nm

MOKUSHKO
Neregistrovaný

NM je jednotka KRUTIACEHO MOMENTU.. predstav si ce do zovretej paste chytis za jeden koniec tyč dlhu 1m a na druhom konci je zavazie o hmotnosti 0,1kg co je 1N. Tak toto zavazie ti gravitacnou silou vytvara v ruke krut. moment 1NM. Ak by s tam dal 1Kg t.j. 10N tak by si mal krutak 10Nm. Ciže krutiaci moment je sila posobiaca kolmo na rameno, ta sila samozrejem moze posobty sikmo ale aj tak sa z nej vypocitava sin-som, cos-som kolmica. cize si stale zsitis silu v N to tak ze zataz v kg vynasobis 10timi, no a na ake dlzke to posobi v m. NM=N.m


No a vykon je udavany vo watoch W resp. kilowatoch KW.

P=Mk.2.Pi.n Mk- krut. mom.,pi-Ludolf. cislo, n otacky za sekundu na -1

ale je aj iny vzorec len si nespominam

Pozor na motorky a auta napr tie ich akoze super 16 ventili, maju sice 100PS ale iba v biednom rozsahu otacok. Vzdy pozeraj na priebeh krivky .... ;-)


24.09.2006 21:47

Re: Otázka pre odborníkov - kW a Nm

Lovejoy
 Turista 

Ikona

solberg, dik za tip, presiel som si to cele, no odpoved na moju otazku som tam nenasiel. Ako pisem, fyzikalna podstata velicin je clear, ale ako sa prejavuje? Krutak - pruznost motora, ochota zrychlovat, spomalovat, teda vsetko o co nam ide :-) Naco potom sluzi udaj o vykone?


24.09.2006 21:59

Re: Otázka pre odborníkov - kW a Nm

Mixo
Darca Krvi  Bahniak 

Ikona

MOKUSHKO:dik za vysvetlenie


24.09.2006 22:02

Re: Otázka pre odborníkov - kW a Nm

MOKUSHKO
Neregistrovaný

no krutka hovoru o sile motora o pruznosti hovori vykon ak je napr. felha 1,3L 50KW a fabia 1,4 50KW tak do kopca by mala ist lepsie fabia lebo ma krutka kolo 120 tusim a felda 106. Ale asi nepojde lebo fabie su sracky :-P o com hovori zrychlenie 15s na 100fku zatial co felicia 13,5 :-P :-P :-P :-P

:-D


24.09.2006 22:03

Re: Otázka pre odborníkov - kW a Nm

MOKUSHKO
Neregistrovaný

no krutak hovori o sile motora o pruznosti hovori vykon ak je napr. felha 1,3L 50KW a fabia 1,4 50KW tak do kopca by mala ist lepsie fabia lebo ma krutak kolo 120 tusim a felda 106. Ale asi nepojde lebo fabie su sracky :-P o com hovori zrychlenie 15s na 100fku zatial co felicia 13,5 :-P :-P :-P :-P

:-D


24.09.2006 22:21

Re: Otázka pre odborníkov - kW a Nm

vsetko zalezi na tvare grafu- teda tvare krivky - v praxi dolezitejsie hodnoty Mk vyuzivas urcite castejsie ako max. vykon


24.09.2006 22:30

Re: Otázka pre odborníkov - kW a Nm

lovejoy udaj o vykone je marketingovy tah v prevaznej miere vyrobcov. A je to hodnota skoro nic nehovoriaca. Sa zamysli, ako casto vyuzivas max. vykon.


24.09.2006 22:35

Re: Otázka pre odborníkov - kW a Nm

elefant
 Kávičkár 

Ikona

od krutaku zavisi zrychlenie - sila potrbna na zrychlenie moto(auta)
vykon zase urcuje maximalku - vykon na prekonanie odporov


24.09.2006 22:38

Re: Otázka pre odborníkov - kW a Nm

agressor
 Geriatrik 

Ikona

Vykon je priamo umerny od krutiaceho momentu a od poctu otaciek (a od nejakych konstant). Krutiaci moment je dany konstrukciou a nstavenim motora.
Takze vykon je zaujimava velicina pri sportovych motorkach, pretoze vo vyssich otackach dokaze plynulo zrychlit. Krutiaci moment zas urcite, ako "lahko" pohne motor motorkou. ...tazko to jednoznacne urcit, lebo su to podobne veliciny a ako som napisal, vykon zavisi od krutiaceho momentu, takze vyjadruje podobnu vlastnost, ale umernu od poctu otacok.
...ak sa mylim, skuseni ma opravia. ;-)


24.09.2006 23:10

Re: Otázka pre odborníkov - kW a Nm

Lovejoy
 Turista 

Ikona

no jo, uz rozumiem, vdaka 8-)


24.09.2006 23:26

Re: Otázka pre odborníkov - kW a Nm

Lovejoy: Ty tomu rozumieš? :-O


25.09.2006 6:54

Re: Otázka pre odborníkov - kW a Nm

Ja trocha ale viem presne kto tomu rozumie ale to by bolo na dva strany formatu a4 fakt pre tych co maju ozaj zajem.


25.09.2006 7:14

Re: Otázka pre odborníkov - kW a Nm

campa
 Veteránista 

Ikona

Je tu zopár nechápavcov :-D :-D , inak pre ten môj krúťak prášim moju motorku do "LASEROV" :-D


25.09.2006 7:40

Re: Otázka pre odborníkov - kW a Nm

Vsetko zavisi od grafu krutaku.
Vykon hovori ako dlho dokazes ten krutak vyuzit

Mozes mat 100 Nm ale budu ti relativne nahovno ked budes mat moto co vytoci len 1000 ot za min.
Keby si mal 100Nm ale moto by tocila 10 000 ot/min tak by mala sice rovnake zrychlenie ale napr jednotka by dokazala potiahnut ist 10x rychlejsie.-mala by 10x vecsi vykon
Alebo by mala rovnaku rychlost na jednotke ale mala by 10x vecsie zrychlenie

Priklad z praxe(len ma neukamenujte...)
50konovy jednovalec 600 ti na jednotke da asi napr 50 km/h a zdviha ti predne koleso
150 konovy supersport ti da na jednotke napr 150 a ma rovnake zrychlenie(teoreticky) len ho dokaze udrzat az do 150ky-to je vykon.

Ale vsetko zavisi od grafu krutiaceho momentu. Cim vecsi krutak tim lepsia akceleracia.
Cele vasvetlenie by vazne zaberalo dve A4...


25.09.2006 9:36

Re: Otázka pre odborníkov - kW a Nm

jarro
 Veteránista 

Ikona

Najednoduchsia definicia:

Krutiacim momentom prekonavas stupanie.
Vykonom prekonavas zrychlenie.


Ak mas teda motor v otackach pri ktorych ma masina velky krutiaci moment a ides do kopca, nemusis podradit a ona to vylezie s prstom v nose.

A ak mas motor v otackach pri ktorych ma velky vykon a ty je "vytnes" tak ti zrychli ja delova gula...

Ked ti to takto niekto volakedy davno v skole vysvetli zapamatas si to do konca zivota...ako ja... ;-)


25.09.2006 9:47

Re: Otázka pre odborníkov - kW a Nm

VRAJN
 Kávičkár 

Ikona

Nech sa paci:

www.motorkari.cz/index.php?show=00000003636

;-)


25.09.2006 10:37

Re: Otázka pre odborníkov - kW a Nm

kappo
 Čoprák 

Ikona

Kito: Presne tak, najdolezitejsi je graf krutaku. Cim plochsi, tym lepsie.

Myslim, ze lepsie nam silu moto popisuje vykon ako krutak (a je uplne jedno ci sa jedna o akcelaraciu, tah do kopca, alebo cokolvek).

Pre zjednodusenie uvazujme dve moto z absolutne plochym priebehom krutaku. Prva (chopper) ma krutak 100 Nm v rozsahu otacok 3000 - 6000, druha (sport) ma krutak 50Nm v rozsahu 6000 - 12000. Obe maju potom z definicie rovnaky maximalny vykon (okolo 63 kW), kedze vykon je sucinom krutaku, otacok a konstanty 2*pi.

Ktora bude lepsie tahat ? Obe uplne rovnako napriek tomu, ze chopper ma dvakrat taky krutak. Kedze ho vsak ma pri polovicnych otackach, za predpokladu rovnakej maximalnej rychlosti, musi byt dvakrat tazsie sprevodovany.

Ak maju teda dve moto podobny priebeh grafu krutaku, ich silu nam lepsie popisuje vykon, nie krutak.

P.S.: Zanedbal som jednu drobnost. Vykon na kolese je oproti vykonu motora znizeny cca o 30 %. Je to sposobene najma stratami v prevodoch. Cim su vsak vyssie otacky, tym su aj straty v prevodoch vyssie. Takze pri rovnakom vykone, da vysokootackovy motor cez prevodovku na koleso mensi vykon ako nizkootackovy.


25.09.2006 11:46

Re: Otázka pre odborníkov - kW a Nm

gapon
 Geriatrik 

Ikona

Dámy a páni, ja to skúsim trošku zjednodušiť.

Pre bežný život je potrebné mať na motorke otáčkomer a mať z údajov o motorke zistené, pri ktorej hodnote otáčok má motor najväčší krútiaci moment a pri ktorej najväčší výkon (najväčší výkon je pri vyšších otáčkach ako najväčší krútiaci moment).

Ak chceš jazdiť razantne a nezaujíma Ťa spotreba, preraďuj tak, aby sa otáčky motora počas jazdy pohybovali medzi uvedenými zistenými hodnotami.

Ak chceš jazdiť bezpečne, s rozumnou spotrebou a mať vždy dostatok sily pod sebou, aby si sa vytiahol z krízovej situácie, tak by mali otáčky tvojho motora pri preraďovaní kolísať okolo hodnoty otáčok nyjväčšieho krútiaceho momentu.

Ak chceš mať čo najnižšiu spotrebu a len sa pozvolne prevážať z bodu A do bodu B, tak využívaj otáčky o málo nižšie ako sú otáčky najvyššieho krútiaceho momentu (pokiaľ Ti to jazdné odpory dovolia).



25.09.2006 13:21

Re: Otázka pre odborníkov - kW a Nm

Flesh
Darca Krvi 

Ikona

Z fyzikálneho hladiska su mi jasne veliciny výkon a krutiaci moment. Nie je mi vsak uplne jasne, ako sa prejavuju v praxi. O co vlastne ide? Je vykon vyjadrenie schopnosti motora zotrvat v danom stave pri istej zatazi? A je krutiaci moment vyjadrenie schopnosti motora menit stav pri istom zatazeni? Je to tak? Alebo sa mylim? Vopred vďaka

1. miesa sa tu vela veci dokopy
2. W[J] práca
P[W]= -----
t[s] čas

F[N].s[m] práca
P[W]= ------------
t[s] čas

a mame suvislost medzi krutiacom momentom a vykonom, kde vykon je vlastne krutiaci moment za cas.

A je krutiaci moment vyjadrenie schopnosti motora menit stav pri istom zatazeni?

Kde krutiaci moment je energia posobiaca silou 1N na drahe 1m a je uplne jedno ci je draha rovna alebo kruh. Pre jednoduchost a lepsiu predstavivost vynechavam sinusy a kosinusy. Cize je to vlastne odpor tzn. Pri krutiacom momente 100Nm by si musel posobit na kluku motora silou 100N na ramene dlhom 1m aby si ho udrzal (vulgarne napisane neberte doslovne). Preto ak ma motor vacsi krutiaci moment je pruznejsi cize ma vacsiu schopnost odolavat odporu prostredia kopec (sila na ramene posobiaca na kluku), pri rovnakych otackych si drzi rovnaku rychlost bez nutnosti podradit.

Je vykon vyjadrenie schopnosti motora zotrvat v danom stave pri istej zatazi?

Vykon je schopnost drzat krutiaci moment v realnom case. Cize je to schopnost dodat energiu (hybnost) na kluku v skutocnosti praca vykonana za urcity cas.

Toto všetko je samozrejme len jadro. Pretože motor je dynamicke zariadenie a je schopny menit rychlost svojich otacok, cim meni aj svoj vykon a moment (silu). S otackami stupa zotrvacnost, odstrediva sila, angazuje sa trenie, gravitacia, teplota, odpor na vystupnej strane (spojka, valivy odpor kolies, odpor vzduchu).
Berme holy motor na brzde: rozsah pouzitelnych otacok pre vykon motora dolu ohranicuju nizke otacky, hore neschopnost mechanicky fungovat.
Rozsah otacok pre krutiaci moment je ohraniceny tiez nizkymi otackymi, ale hore mi nic nenapada a predsa pri urcitych otackach zacina klesat. Jasne rovnaky dovod ako pri vykone. Fyzikalne vlastnosti spalovania (to je tiez na velmi dlho, nazvime to len neschopnost ucinne fungovat pri vysokych otackach). Ucinnost motora je kapitola sama o sebe. Velmi suvisi, ale je na dlho.

Tretia vec, ktora ovplyvnuje chod dopravneho prostriedku, ako tu bol niekto spominal Fabiu a Feldu je nastavenie prevodov ako takych. Variabilny pomer pevneho prevodu u aut, rozne pocty zubov na prevodovke, na prednom rozvodovom koliesku pre sek. prevod, na rozete. Vsetky menovane upravy sa robia pre zmenu vykonu a spotreby.


Dak si to pamatam z driapaciek od starych mam. Ak sa mylim prepac.


25.09.2006 14:31

Re: Otázka pre odborníkov - kW a Nm

copy
 Skútrista 

vycerpavajuci clanok na tuto temu je na www.motorkari.cz/index.php?show=00000003636


25.09.2006 15:10

Re: Otázka pre odborníkov - kW a Nm

jarro: Nie moto ma najvacsie zrychlenie v maxime krutiaceho momentu.

Veeelmi zjednodusene: Dolezity je krutak na zadnom kolese a to aky bude velky ti povie vykon-mozes mat lepsie sprevodovanie a tym aj vacsi krutak na zadnom kolese.


25.09.2006 15:38

Re: Otázka pre odborníkov - kW a Nm

marekon
 Bahniak 

[b][/b]V skratke bez vzorcov a poučiek a :-) polopatisticky.
krútiaci moment: čím je motor viac nadštvorcový tým potrebuje väčšiu záťaž na kluke aby prekonal svoju dlhšiu dráhu tieto motory sa používaju na silu? výkon nie je až taký podstatný, u týchto typov je veľký krútiaci moment, su to spravidla nizkootáčkové motory, pretože ich ťažké pohybujúce sa časti v motore nedovolujú vysoké otáčky.
opakom sú podštvorcové motory s malým zdvihom a lahkými časťámi tu je dôležitý viac výkon ako krútiaci moment- vysokootáčkové motory.
toto si treba na začiatok uvedomiť.
teda krútiaci moment je schopnosť motora ťahať a teda utočiť koleso a výkon je schopnosť motora sa čo najpružnejšie rozbehnúť do otáčiek pri danej záťaži.
v praxi tz. motory s ťažkými časťami ťahajú od spodu do stredných otáčiek ale to nie je až také divoke ako motory ktoré ťahajú od stredných otáčiek po vysoké tu je nástup krutáku, (ktorý nie je síce až taký veľký, pretože vplyv vysokých otáčiek mu umožnuje lahké prekonanie odporu) prudký a katapultujúci
jednoducho výkon a kruťák su ruka v ruke pri používaní motora, nedá sa ich oddeliť od seba.
ak som niečo zmrvil tak ma opravte, to som napísal hned len tak z hlavy neviem či je to dosť jasné.


26.09.2006 14:20

Re: Otázka pre odborníkov - kW a Nm

Ak niekto este stale nevie co tie veliciny presne znamenaju, tak tu je sa to rychlo dozvie www.tuning.sk/dokument_vykon_tocivy_moment je to tam naozaj dobre vysvetlene, len to treba pozorne precitat.


26.09.2006 14:20

Re: Otázka pre odborníkov - kW a Nm

Ak niekto este stale nevie co tie veliciny presne znamenaju, tak tu sa to rychlo dozvie www.tuning.sk/dokument_vykon_tocivy_moment je to tam naozaj dobre vysvetlene, len to treba pozorne precitat.



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.