Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2252 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28570
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17013)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11557)

Spojazdnenie bezúdržbovej batéria - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuSpojazdnenie bezúdržbovej batéria - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Zruš sledovanie Pridaj nový príspevok 

Značky: Skúsenosti, Elektrika.

01.03.2011 10:53

Spojazdnenie bezúdržbovej batérie

falesh
 Bahniak 

Ikona

Nazdar chalani. Mám novú bez. baterku KOYO 12V 4Ah typ YTX5L-BS. V krabici je baterka a samostatne elektrolit. Otazka. Aký je postup spojazdenia baterky? Ked tam vylejem elektrolit ma sa nechat asi 30min napokoji, len neviem ci ju mam uzavriet hned po naliatí alebo az po tych 30 minutach. A je ju nutne hned nabit? alebo nie, a este jedna vec, ked ju budem niekedy nabijat, je nutne ju odzátkovat? alebo nie. Vopred Vdaka ;-)

Upravené 1 krát. Naposledy upravil falesh (01.03.2011 10:53)


01.03.2011 11:18

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

Nalej, zatvor, namontuj, obleč sa, naštartuj, zaraď jednotku a šťastnú cestu... ;-)


01.03.2011 11:38

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

A nie nalej, zatvor, obleč sa a namontuj, naštartuj...? Nevŕtam, iba sa pýtam...


01.03.2011 12:49

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

majoBA
 Turista 

Ikona

Zase odbornici radia..
Baterka sa ma nechat stat po naliati aspon pol hod.. niekde pisu aj viac.
Po takomto naliati, odstati a zavreti je nabita na cca 70 percent.
najlepsie este dobit do plna alebo jazdit dlhsiu trasu nech sa to dobije zajazdy.

pri niektorych hlavne velkych akumulatoroch sa nedoporucuje hned zavriet nakolko to dooost silno este pracuje... staci naliat a pocuvat-sledovat a pochopis preco.

Upravené 2 krát. Naposledy upravil majoBA (01.03.2011 12:50)


01.03.2011 13:42

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

maTooB: Situácia: si v bežnom/pracovnom odeve.
Poradie úkonov:
1. úkon: Akumulátor naleješ (to trvá asi 5-10 minút, pretože hrdlá na banke, z ktorej sa prelieva elektrolyt sú úzke a zavzdušňujú sa pomaly).
2. úkon: Gumeným pásikom zatvoríš (praktická skúsenosť: NIKDY som pri stovkách predaných akumulátorov nespozoroval žiadnu reakciu akumulátora po uzatvorení).
3. úkon: (ešte stále v bežnom/pracovnom odeve) Akumulátor namontuješ do motocykla (podľa typu motocykla a šikovnosti cca 10-15 minút).
4. úkon: Až potom(!) sa oblečieš do motorkárskeho (podľa ročného obdobia a vzdialenosti oblečenia od motorky cca 10-20 min).
5. úkon: Konečne (od naliatia nám uplynulo (cca 15-30 min) už môžeš naštartovať, zaradiť jednotku a pojazdiť si.

ZARUČUJEM ABSOLÚTNU A ROKMI PRAXE PREVERENÚ SPOĽAHLIVOSŤ TOHTO POSTUPU.

Verím, že tentokrát bolo moje vysvetlenie už naozaj vyčerpávajúce a ďalšie vedecké polemiky okolo tejto operácie považujem za zbytočné exhibície. ;-)


01.03.2011 14:09

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

majki600
 Kávičkár 

Ikona

vadim: [dobre] 8-)


01.03.2011 14:55

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

falesh
 Bahniak 

Ikona

Vadim, klobúk dolu. Vďaka za vyčerpávajúcu odpoveď :-) [dobre] [dobre] [dobre]
A ešte ta ta jedna vec, ak by som ju vybil po čase. Keď ju budem nabíjať mám ju odzátkovať? alebo nechať uzavretú. Niekde som sa dočítal že ak by sa potom otvorila tak sa znehodnotí.


01.03.2011 16:02

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

falesh: Na vrchnáku bezúdržboviek je spravidla nápis DO NOT OPEN. Poškodiť sa však môže len nesprávnym dobíjaním, alebo vybitím do nuly alebo vyhodením z balkóna.


01.03.2011 16:14

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

falesh
 Bahniak 

Ikona

Vadim keď nemám nabíjačku na bezúdržbové bat. tak mi bolo poradené že ju môžem nabíjať aj obyčajnou nabíjačkou, ale to tak, že ju necham na nabíjačke a keď sa zohreje ju odpojiť, nechať vychládnuť a postup opakovať až kým sa nenabije. Lebo na tie bezúdržbovky sa používajú pulzné nabíjačky. Čo si o tom myslíš, môžem to aj tak robiť?


01.03.2011 16:51

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

djkorka
Darca Krvi  Turista 

Ikona

máš cyklické používanie čo si myslím že znamená nabíjanie cyklami = nabíjanie impulzami v rozpätí 14,4 V - 15,0 V pri teplote 20 stupnov. A potom je nabíjanie jednosmerným napätím v rozsahu standby use - klasické nabíjanie konštantým napätím v rozsahu 13,5-13,8 V pri teplote 20 stupnov. ;-)


01.03.2011 17:00

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

side
Darca Krvi  Kávičkár 

Ikona

Nabíjaj ju hlavne nabíjačkou s čo najmenším nabíjacím prúdom 0,4 -1,0 mAh a nie určenou pre autá ako ja, lebo si novú baterku odfajčíš po 3 nabitiach. :-(((((( Inač v pohode som ju vyreklamoval a poslali po mesiaci novú. :-P


01.03.2011 17:06

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

marek750
 Kávičkár 

Ikona

Keď píše že má k nej elektrolit ,tak je tá batéria klasická olovená (aj keď píše bezúdržbová= netreba ju dolievať destilovanou vodou)
a môže sa nabíjať normálnou nabíjačkou na olovené baterky (samozrejme nízkym nabíjacím prúdom ).

Upravené 1 krát. Naposledy upravil marek750 (01.03.2011 17:10)


01.03.2011 17:33

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

Pravda svätá, ale s pulznou máš o starosť menej, pretože na jeseň zapojíš, na jar odpojíš a jazdíš.


01.03.2011 18:42

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

josi
 Kávičkár 

Ikona

marek750: YTX5L-BS je AGM bateria (napriek tomu, ze je k nej elektrolyt) a ako taka sa musi nabijat napatovo riadenou nabijackou (vobec nemusi byt pulzna). Ten postup s autonabijackou, co tu propaguje falesh je najistejsi sposob, ako ju znicit. Potom ju reklamuj ako side a ked ti ju nebudu chciet uznat, daj to do Markizy a na SOI.
Mna by skor zaujimalo, kde bola ta baterka kupena, lebo ak u seriozneho predajcu, tak vsetky tie informacie mal podat on.


01.03.2011 23:10

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

majoBA - bavíme sa o bezúdržbovej ;-)


02.03.2011 7:11

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

marek750
 Kávičkár 

Ikona

josi no vidíš to som nevedel.
Na mojej bezúdržbovej baterke je napísané aj "lead acid" t.j. olovená.


02.03.2011 10:18

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

majoBA
 Turista 

Ikona

maTooB: eshop.micronix.sk/akumulatory-a-baterie/motocyklove-bat...

Aj ja hovorim o bezudrzbovej a o spravnom narabani s nou pri prvom naliati...
Nehovorim ze inak sa to neda ale aj to ako to je spravne.


02.03.2011 10:34

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

falesh: Uff. Tuším som sa vyjadril nejednoznačne. Slová "pravda svätá" patrili príspevkom nad mojim. Určite nie tomu blbcovi, ktorý ti poradil to pripájanie a odpájanie. :-~


02.03.2011 19:27

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

falesh
 Bahniak 

Ikona

Najlepsie bude ak to dám nabit niekde do servisu, hlavne tou pulznou nabijackou. Keby to doma nahodim, tak este je zima na nejake dlhsie jazdenie, takze by sa nestihla dobit v motorke, hentak to bude najslepie. Dik za rady chalani ;-)


02.03.2011 19:31

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

ale ked si ešte nedolial kyselinu, nemusíš. stačí oživiť baterku pred tým, ako začneš sezonu


03.08.2012 17:42

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

hannibal
 Edvenčr 

zdravim chalani , mam baterku 12V 4Ah typ YTX5L-BS neviem uz akej znacky ale tiez je bezudrzbova a stala sa mi taka vec ze ked sa mi pokazila moto tak som ju dal do garaze a teraz som ju vybral a je uplne vybita , ako ju dobit ? precital som cely prispevok no nic mudre som sa nedozvedel , diki


04.08.2012 11:40

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

karol1
 Bahniak 

Ikona

nabíjačka napr. Optimate 3 to vyrieši sama.
ale mal som aj prípad , kedy Optimate ani nezaregistrovala pripojenie totálne mŕtvej baterky , tak som na ňu na sekundu dve blikol 24V , potom ju už nabíjačka zaregistrovala a aj regulérne nabila , čo som ani nečakal.


04.08.2012 12:17

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

Majcocbr600f
 Jogurťák 

Ikona

Je mozne ze ju uz nepreberies k zivotu . Baterka sa musi obcas nabit ak dlho nejazdis inak gel v nej uschne a je KO


04.08.2012 13:43

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

Majcocbr600f: Panenkomáriapodsrpenská a to odkiaľ čerpáš takéto chujoviny? :-O


04.08.2012 14:40

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

PETOrf
 Turista 

Ikona

vadim [dobre]


04.08.2012 23:53

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

Majcocbr600f
 Jogurťák 

Ikona

Vadim:
Panenko maria a Ty mas dost rokov na to aby si to vedel ! :-O
Ked kupis novu baterku bezudrzbovu tak vlejes do nej kyselinu ktora je sucastov baterie v baleni . Urcitu dobu sa to ponecha v klude ,baterka sa zaroven chem. reakciou aj nabije a kyselina sa tam zmeni na daky vraj gel -nerozoberal som to este tak neviem presne urcit ake to je ale uz to nevylejes z baterie von tak ze je to huste . Potom uz netreba nic dolievat po celu zivotnost baterie . Ovsem ma to nevyhodu ze ak dlhsiu dobu baterka nedostava odber ci zataz ... tak tekutina v nej nepracuje cim zacne vysichat . Snad som to dobre napisal .
Upozornil ma na to aj pred rokom predajca u ktoreho som kupoval bateriu a vedel som to uz davno ked ze pouzivam tie baterie daky ten rok aj na modelarske ucely tak ze dake chujoviny si nechaj pre seba a zdokonaluj sa ;-)


05.08.2012 12:45

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

hannibal
 Edvenčr 

dobre , takze ak som to spravne pochopil tak ju uz nenabijem , lenze dnes sa mi stala taka vec ze som dorobil ventilator na chladic a napojil som ho priamo na kable od baterky cez vypinac , a v baterke je stava na to aby ho tocila , tak otazka znie ze ci po dlhodobom jazdeni tu baterku nedobije samo ? alebo mi tam v nej ostalo len to minimum ? diki


05.08.2012 13:13

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

Marino
 Kávičkár 

Ikona

KUA daj ju na nabijacku co ma "reostatom regulovatelne" amp ... Daj ju na 0,4 AMP mozno ju cez noc oziví. Aj ked hned nezacne nabíjat treba ju nechat pod prúdom mozno sa preberie... A potom nastavit tie ampériky na 0,3 - 0,4 AMP a nechat 12 hod. dobit.


05.08.2012 15:08

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

Majcocbr600f
 Jogurťák 

Ikona

Ta bateria ma v sebe daku stavu ale malu .Moze Ti ukazat trebars 12 V ale nedokaze utiahnut velke prudy .Ak ju aj zacnes nabijat tak ti ju vypne po chvylke .Hlavne ti to ukaze nabijacka co je procesorovana .Normalne ju nabi ak dak pojde ,vloz do motorky ,priloz merak na kontakty .Musi ukazovat nad 12 V a skus zastartovat a volty nesmu klesnut pod 10V co ti urcite klesne ,cize bateria je KO .


05.08.2012 16:09

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

Jedna skúsenosť:

>:-) Pri Balatóne v tých horúčavách sa mi porúčal altervnátor a odfajčil som aj batériu. Nie že čerpadlo už nenatlakovalo, ale až led-kontrolky zhasli. Väčšiu NULU pri akumulátore nepoznám.

Kúpil som v Šiófoku novú batériu, lebo vyšla lacnejšie, ako odvoz moto domov. Nalial, nahodil a jazdil. Po prejdení cca 30 km už moto nenaštatovalo, ale čerpadlo ešte šlo, dalo sa to roztlačiť a došiel som až domov. Aj nový akumulátor však doma už bol fuč, na nule, ledky po zapnutí zapalovania vyhasli za dve sekundy.

Dal som postupne obe akumulátory na LIDL-elektroniku (ano, tá, na MR mimoriadne populárna nabíjačka >:-) ) - a čuduj sa svete, obe šľapú znova, ako nové. Normálne na ne jazdím, aj na pôvodnú štvorročnú Yuasu, aj na novú lacnú (cca 28 evri v prepočte) JC, tú mám teraz v CBF-ke, samozrejme po výmene statoru a reglera-usmerňovača... Naštartujem aj 10 x po sebe...

Kto by neveril, mám na toto celé 6 svedkov... :-D Inak by som neveril ani ja. ;-)


09.06.2016 10:26

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

MartinVZ1500M
 Kávičkár 

V čom robím chybu?

Odišla mi stará baterka, takým spôsobom, že som naštartoval, keď som zaradil 1 motor zhasol. Bola to asi pôvodná baterka z výroby r 2010. Pomohlo naštartovať cez káble z auta na dojazd domov 10 km v pohode vydržala. Kúpil som novú Fiamm. Postupoval som podľa návodu, zalial pribaleným elektrolytom, nechal odvetrať, uzatvoril, nechal vychladnúť, lebo sa dosť zohriala a napojil na automatickú nabíjačku z LIDLa. Nechal som ju nabíjať cez noc a ráno stále nebola nabitá. Elektrolyt vrel. Odpojil som ju z nabíjačky, založil do moto a jazdil asi 2 mesiace cca 1000 km. Po dvoch mesiacoch som na 3 minutý zastavil na parkovisku, motor som nevypínal, keď som zaradil 1 motorka skapala. Myslel som, že je niečo s dobíjaním. V tomto prípade už ani nepomohlo naštartovať cez káble, Keď bola napojená na auto, ledva naštartovala, keď som ju od auta odpojil moto zhasla. Tak som ju držal v otáčkach, aby sa trocha dobila, ale keď som plyn ubral moto zhasla. Baterku mi vyreklamovali s tým, že bola vyskratovaná.

Dostal som takú istú FIAMMku, a všetko som zopakoval, zalial elektrolytom, nechal niekoľko hodín odvetrať, vychladnúť (veľmi horúca) a uzatvoril som ju. Zohnal som si úplne novú nabíjačku z LIDLa a opäť som nechal baterku nabíjať celú noc a stále nebola nabitá. Elektrolyt vrel, tak som ju odpojil a založil do moto. Mám ju zatiaľ týždeň. Hneď som išiel mechanikovi, aby mi premeral dobíjanie, odber moto pri vypnutom kľučí. Všetko je OK, moto funguje ako má. Dobíjanie je predpisové, odber prúdu motorky v OFF stave zanedbateľný.

Problém je v tom, že neviem, či som svojím postupom nepoškodil 1 FIAMMku aj 2 FIAMMku, alebo to bola iba zhoda náhod, že 1 bola chybná. Nemám teraz dôveru v motorke v druhej baterke a neviem, v čom je problém.

P.S. v minulosti som rovnakým postupom dával do prevádzky BANNERku a nabíjačka sa cca po 3 hodinách vypla a baterka bez problémov fungovala.


09.06.2016 10:49

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

"Elektrolyt vrel. "
Tam bude asi problem. On nevrie koli tomu, ze by bol nejako velmi horuci, ale rozklada sa tam kyselina na kyslik, vodik a kto vie co este (nie som chemik).

Ale ak "Elektrolyt vrel." nie len tak jemne bublinkoval, tak si tu baterku pravdepodobne nabijal privelkym prudom (mozno bola nabijacka prepnuta na auto nie na motorku) no a ten elektrolyt sa odparil. No a ked sa uz ten elektrolyt odpari a tie olovene "rebra" ostanu suche a do baterky pustis stavu, to je jedno, ci z nabijacky, alebo z motorky, tak baterka s obnazenymi clankami to ma zratane. Clanky sa poskodia, vyskratuju...

Ten postup, co sem vadim dal, je podla mna postacujuci. Naliat, chvilu pockat, nalozit do motorky a vozit sa. Prehnana udrzba nie je uplne najlepsia.

To je ako so zenou, tiez ked sa o nu prehnane staras (a nedajboze este nevies ako na nu), tak odide :-D


09.06.2016 11:22

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

MartinVZ1500M
 Kávičkár 

Re: janoval: nabíjačku som mal prepnutú na moto. Podla návodu nabíjačky je to na nabíjanie do 14 Ah, od 14 Ah sa može používat režim auto. Ja som nabíjal 18 Ah baterku, takže asi v norme. Dúfam, že som nezničil aj tu druhu baterku. Len neviem, prečo obe nabíjačky nevypli...


09.06.2016 22:21

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Problem je v tom, ze bud mate zly navod, alebo nemate doma hustomer.
Po naliati, aj zdanlivo bezudrzbovej baterie, predavanej ako sucha prednabita, prilozenym elektrolytom, sa musi nechat sadnut aspon par hodin, ten elektrolyt.
Je to z dovodu toho, ze elektrolyt musi dokonale preniknut cez separatory a nasiaknut sa uplne dokonale do tych clankov. Po cca hodine sa musi skontrolovat prvykrat hladina, ak by clanky nasiakli vela a mali nizku hladinu, doleje sa elektrolyt.
Po par hodinach, sa skontroluje, spravna hladina elektrolytu a pripadne doleje znova.
pred meranim hustoty, nesmie bateria plynovat a nesmie mat vyssiu teplotu, ako 20°C.
Nasledne, az je vsetko ok, sa skontroluje spravna hustota elektrolytu a ak je spravna t.j. 1,28 g/ml3 (100% nabita), ma sa trocha vybit, napriklad autoziarovkou, alebo autoziarovkami a nechat opat chvilku odstat a nasledne ju dat nabijat malym prudom, najviac 1/10 kapacity, ale len nutny cas, nez zacne znova plynovat a nastupa napatie na najviac 14,2V.
Opat sa skontroluje hustota a ak je nad hodnotu 1,28, tak sa trocha elektrolytu odsaje a riedi sa destilovanou vodou, nasledne sa zas pripoji ziarovka a vybije sa na cca 11,5V a opat sa pripoji na nabijacku a nabija az do plynovania, alebo max. napatia 14V.
Znova sa zmeria hustota a ak je spravna, 1,28 tak sa moze uzavriet a moze sa bateria pouzivat.
Kto to takto neurobi, baterku obvykle znici.
Prva pricina znicenia je, ak sa cerstvo naliata baterka zacne zatazovat vysokym prudom a elektroyt nenasiakol do separatorov dosiek, tak sa tam spravi prieraz, alebo sa separator prepali.
Ak sa zacne nabijat cerstvo naliata baterka, plyn vnikajuci pri nabijani, neumoznuje nasiaknutie elektrolytu do separatpra, ostavaju na elektrodach suche a nesformovane miesta.
Ak sa nenecha baterka dostatocne dlho odlezat, po naliati elektrolytu, nieje mozne z istotou merat hladinu, ani hustotu. Po kratkom case totiz hladina moze klesnut a suche elektrody na vrchu sa zacnu vydrolovat a mozu skratovat clanok.
Ak je hustota elektrolytu po naliati a formovani prilis vysoka, tak sa zacnu rozpadavat dosky. Ak je prilis nizka, treba nabijanim zvysit hustotu.
Prevadzkou sa to samo nespravi.
Takto naformovana baterka olovena vydrzi, ak sa pravidelne kontroluje hladina elektrolytu a spravne pracuje nabijanie, niekolko rokov.
Niekomu aj mnoho rokov.
.......
Vsetkemu sa da vyhnut kupou AGM, alebo AGL baterie, kde sa neda a nemusi kontrolovat vobec nic, okrem obcasneho nabitia v zime a obcasnej kontroly napatia, ak nieco nieje v poriadku.
Osobne si myslim, ze kupou suchej baterie z prilozenym elektrolytom, ak nevieme co robit, si skor koledujeme o prepalene gate od kyseliny a pokazeny den, alebo vylet, ak si nevieme spravne naformovat tu baterku a rozcvicit ju ku stastiu.
Ak niekomu sluzi baterka po naliati a okamzitom pouzivani dlhsie, ako rok, alebo dva, tak mal velke stastie.
Pre tych, co sa nechcu babrat a nemaju cas, napriklad toto je velka pomoc.
motobatt.cz/osazovaci-tabulky1/

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Merlin00 (09.06.2016 22:27)


12.06.2016 12:15

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

josi
 Kávičkár 

Ikona

Merlin00: čo je to tá AGL batéria? Takú som ešte nemal....


12.06.2016 13:43

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

nevo
Darca Krvi  Turista 

Ikona

Baterka po naliati kyseliny by sa nemala nabíjať, už musí byť vhodná na okamžité použitie. Iste v návode nekázali nabíjať.
Ak sa varila, tak sa nabíjala silným prúdom. Je ale divné, že nabíjačka nevypla, mám tiež Lidl a pohodka. A Fiamm baterky sú tiež v pohode.
Ak je ešte vyvarená, čiže málo šťavy, tak kúp kyselinu akumulátorovú a dolej to, na novej baterke by to malo ísť ďalej bez problémov.
Veď aj pomeraj výkon baterky, keď tak aj o deň či len tak samo nestráca energiu /ale ako nová by nemala/.

PS Ináč to je záhada. Skôr by tu baterku odpálili zima, nepoužívanie či vybíjanie motorky. Ale možno aj zlá nabíjačka.


12.06.2016 15:32

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Josi
Pardon preklep alebo GEL...

Inak tie AGM, GEL a aj EFB, sa dodavaju tiez suche z prilozenym elektrolytom, ale plnenie funguje inak. Obvykle ak sa nejedna o samostatny clanok, ale o bateriu, tak elektrolyt je dodany ako suprava, akejsi infuzie, kde sa to nastrci po odstraneni uzaverov na bateriu a pomaly to steka a nasakuje do clankov.
Tento proces ale trva dost dlho. Najma u velkych clankov, napriklad 2V 600Ah, trva plnenie clanku viac ako tyzden.

nevo
Baterie po naliati eletrolytu, ak sa neskontroluje hladina a neskontroluje hustota, neprevedie sa aspon zakladny cyklus formovaci, umieraju rychlo.
Napriklad ja som kupil u Louisa baterku, nie jednu, suchu prednabitu a dostal som ku tomu akumulatorovu kyselinu sirovu. Ale hned ako som ju zmeral a ani nenalilal, mala prilis vysoku hustotu.
Po nejakom case som zas kupil bateriu a ta mala pre zmenu dodanu prilis riedky ten elektrolyt.
Po naplneni baterie to urobi nasledovne... Prilis husty elektrolyt, postupne bude rozkladat dosky, prilis riedky elektroyt, bude pri nabijani sa odparovat a nasledne klesne hladina. Ked sa doleje destilkou, zas bude riedky.
Postupne sa budu ukladat sirany a baterka umre, vdaka sulfatacii.
Desulfatacia a rozne ozivovanie nepomoze, pokial v baterke nieje spravna hustota a hladina elektrolytu.
Hustomer ku olovenej, zaplavenej baterii, patri rovnako, ako voltmeter.
Je uplne jedno, ci pouzivame refraktomer, alebo plavakovy hustomer, dolezite je merat pri izbovej teplote a nezanedbat to.
Ja viem, ze dnesna doba ajfounova, ej tak rychla, ze smrt nejakej olovenej baterky v motorke, nikoho nezaujima, kupi si druhu, alebo tretiu. Avsak potom radsej bezudrzbovu, handrokyselinovu teda AGM, alebo gelovu GEL, pripadne pre male skutre EFB, start stop.

Ja viem, ze v navode nepisu vselico. Ale v davno nedavnych dobach, predinternetovej dobe, bezajfounovej, napriklad na ZVS, sa mnohy stretli z baterkovou udrzbou, ci uz Pb, alebo NiFe, NiCd, AgZn atd..

Dnes v dobe internetu, je dobre si vygooglit to, co nevieme..
www.akuron.cz/akuron/text/menu321.htm
www.motola.cz/UserFiles/Diskuzni_clanky/akumulatory.pdf


12.06.2016 16:17

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

matobaf
 Kávičkár 

Ikona

MartinVZ1500M
myslím že si nespravil žiadnu zásadnú chybu, chyba bola asi v baterke,

v apríli 2014 som kúpil tiež FIAM-ku, nalial, nabil, jazdil, tuším niekedy v septembri/októbri som sa chcel isť previezť po asi 3 týždňoch nejazdenia a už som nenaštartoval, dobitie nepomohlo, odišiel jeden článok, reklamácia uznaná prachy vrátené, v marci 2015 som kúpil zas novú FIAM-ku, nalial, nabil a jazdil, a jazdím doteraz bez akýchkoľvek komplikácií...
pravdepodobne si mal rovnakú chybu, čiže odídený článok, možno aj dva, asi mali nejakú zlú výrobnú sériu batérií, alebo sa to proste občas stane...


16.06.2016 14:54

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

MartinVZ1500M
 Kávičkár 

Ďakujem za príspevky a rady. Napriek tomu, že som ich nekomentoval, pozorne som ich čítal.

Veci sa majú tak, že včera som bol u predajcu od ktorého som kúpil baterku, ktorá sa pokazila. Premeral mi moto so všelijakými prístrojmi a potvrdil to, čo som už písal, že motorka je v 100% poriadku.
Ešte pred tým, mi kázal nechať nabíjať batériu aj 20 hodín, čo som aj urobil, avšak nabíjačka z lidla ani po tejto dobe nevypla a elektrolyt stále bublotal - predajca povedal, že je to v pohode, môže to tak byť, nič sa jej nestane.
Samozrejme som ho k veci vyspovedal a povedal, že nie je to bežné, ale je to normálne, že nabíjačka niekedy nevypne, resp. sa neprepne do udržiavacieho módu. Avšak takýmto spôsobom, som nemohol prvú, ani druhú baterku zničiť. Ďalej povedal, že to nie je vôbec chyba, keď sa baterka po zaliati elektrolytom dobije. Baterky sú prednabité, ale aj keď sú suché, tak strácajú napätie a podľa toho, ako dlho baterka stála v predajni, podľa toho je aj vybitá. Je to minimálne vybíjanie ale je to nezastaviteľný proces. Môže sa stať, že ak baterka stojí na predajni alebo niekde v sklade niekoľko rokov, po zaliati sa vloží do moto a moto ju dostatočne nestihne dobiť (krátke trasy, časté štartovanie, viac spotrebičov) baterka sa vybije.
Čo sa týka môjho postupu sprevádzkovania baterky, tento bol, správny - zaliať, počkať, nenávratne uzatvoriť a dobiť.
Predajca uviedol, že prvá Fiamka, ktorá mi odišla bol chybný výrobok, kde "odišiel jeden článok", preto mi ju aj vyreklamovali.


18.06.2016 13:28

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Pokial ti nevypne nabijacka na cerstvo naliatej baterke a elektrolyt stale buble, znamena to, ze je alebo nizka hustota elektrolytu, alebo prilis vysoka..
To sa da lahko zmerat hustomerom.
Takto baterku, ked uzavres, odide velmi rychlo.
Ono je to nejak tak, ze ked sucha prednabita baterka, lezi dlho, po naliati elektrolytu, sa ten elektrolyt vsakuje a mal by sa premerat, co sa tyka hustoty. Inak pri elektrolyte, ktory je husty, nedosiahne bateria, plne napatie, stale bude odoberat prud z nabijacky a zacnu sa prevadzkou, alebo nabijanim, rozkladat elektrody.
V podstate sa zacne nezvratny proces degradacie elektrod.
Preto je dolezite to, co som pisal vyssie..
V pripade, ze je elektrolyt riedky, tak musi sa nabijat az do vtedy, kym sa nezvysi jeho hustota. Odparovanim pri nabijani, sa elektrolyt koncentruje a dolieva sa elektrolytom, nie destilkou.

Ja osobne si myslim, ze pre dnesne digitalne deti, su tieto postupy prilis komplikovane a nepochopitelne. V pripade, ze pokazite 2 baterky, je dobre sa zamysliet nad tym, ci nieje, lebo by nebolo lepsie, lacnejsie, kupit hermeticku AGM, alebo Gelovu baterku a neriesit svojpomocne formovanie a preparaciu suchej baterky.
Bez procesu formovania a spravnej hustoty elektrolytu, to bude obvykle rychla smrt a vadna, alebo poskodena baterka, moze posrat aj dalsie veci vo vozidle.
Minimalne pokazit radost z jazdy.

Osobne si myslim a je to moj nazor, ktory vychadza z praxe, ze by nemali byt dodavane tie baterky suche z elektrolytom, nakolko uzivatelia su uvadzany v omyl a problemy sa prenasaju na uzivatelov. Jedak tym, ze musia kdesi pokutne manipulovat z elektrolytom, jednak tym, ze bez patricneho vybavenia, nedokazu zmerat kapacitu, vnutorny odpor a ine parametre, ktore su rozhodujuce, kolko ta baterka nakoniec vydrzi.
Velke autobaterie, maju dakeko vatsie plochy elektrod, vatsiu zasobu elektrolytu, vyssie startovacie prudy, takze ich zivotnost je vyssia, dana velkostou a objemom.
Male motobaterie, su daleko citlivejsie, na uvedenie do prevadzky, aj udrzbu a kontrolovanie hladiny elektrolytu i hustoty.
Ja patrim ku generacii, ktora este vedela, lebo musela, pretoze nemala moc moznosti, vediet z dvoch rovnakych baterii znicenych, spravit jednu novu.
Stare asfaltom zalievane baterie, sa dali rozobrat, vybrat kladne elektrody, vyhodit rozsypane zaporne, naskladat separatory na kladne dosky, zletovat a zaliat asfaltovu zatku, naliat elektrolyt a znova napolarizovat dosky a naformovat.
A neboli ziadne digitalne multimere...
Avsak vsetky pripravky sa dali vyrobit na kolene, kapacita sa merala pomocou vybijacich odporov a elektrickych hodin.
Ta doba je davno prec. Chvala bohu.. Dnes na podobne veci, nieje cas, chybaju zakladne informacie, hoci kedysi bezne, vsetko sa zjednodusuje, aby sa riesila viac spotreba, nie kvalita.
To je moj nazor. Vyssie uvedene, obsahuje riesenie, kotre mozete pitvat a chvalit sa, ako ste to vyriesili a nic memerali a nariek tomu to funguje.


18.06.2016 15:46

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Ani moja pamat nieje bezodna..
Zaporne dosky prezili, kladne sa vyhadzovali..

Video: www.youtube.com/watch?v=v4L8OL9YYvk
Doprucujem si pozriet viac videi Milana Fügnera.
Je to jeden z priekopnikov elektromobility u nas.
Este dnes, su jeho vypocty a zistenia jedinecne a platia stale.
Aj v digitalnej dobe, sa nic nemeni. Len obvodova technika a polovodice pokrocili.
Kedysi na miesto GoPro, sluzili 8mm a 16mm kamery z lietadiel, po IIsv. vojne, ako dokumentarne a dokumentacne zaznamove prostriedky.


19.06.2016 15:27

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Re: nevo: do baterky sa po "odpareni" elektrolytu dolieva destilovana voda a nie kyselina. Tu neplati "cim viac pasikov, tym viac adidas"

Re: Merlin00: k tym baterkam sa dodava elektrolyt v spravnom pomere namiesany vyrobcom a v presnom objeme pre kazdy clanok. Nevidim dovod merat hustotu u takeho elektrolytu. Teda pokial ti k tomu nedaju litrovku kyseliny syrovej a flasu destilovanej vody.

Re: MartinVZ1500M: bud tie baterky kupujes v krajcirstve, alebo si len nepochopil (zle zapamatal) to, co sa ten clovek snazil povedat. Nenaliata baterka nema samovybijanie. Kedze tam elektrolyt nie je, len olovene rebra nemaju velmi s cim reagovat.
Samovybijanie sa tyka bateriek uz naliatych z vyroby. Aj preto sa vacsinou dodava ten elektrolyt zvlast.


19.06.2016 23:22

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

josi
 Kávičkár 

Ikona

janoval: tu sa pravdepodobne nemyslelo na samovybíjanie suchej baterky, ale na postupné strácanie vlastnosti nazývanej "za sucha nabitá". Priamo vo výrobe sa produkujú kladné (oxid olovičtý) a záporné (pórovité olovo) elektródy. Takúto batériu stačí naliať elektrolytom a po cca 20 min má 70 až 100% kapacity. Túto vlastnosť však skladovaním stráca a po pol roku by sa mala po naliatí nabiť, po roku dokonca formovať. Nakoľko pri predaji nik nevie koľko bola v sklade, je lepšie nabiť ich automaticky. Pamätníci si určite spomínajú na neformované batérie vyrábané ešte pred 25 rokmi. Mali obidve elektródy rovnaké a priviesť ich k životu bola hotová veda.
Inak suchej batérii škodí, keď sa do nej dostane vlhkosť. Preto pri nákupe neberte neutesnené batérie. V dobre skladovaných batériách býva slabý podtlak a pri otvorení zasyčia. Vlhkosť sa do nich môže dostať aj kondenzáciou (v sklade prechádza teplota rosným bodom), ale to pri kúpe nezistíme...


20.06.2016 10:47

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

nevo
Darca Krvi  Turista 

Ikona

Janoval: Ja som tak jednu spojazdnil, keď som v nej vyvaril tekutinu keď som to nabíjal auto nabíjačkou /vtedy som bral, nabíjačka, ako nabíjačka, až neskôr som o tom niečo čítal/. Malé doplnenie áno, dest. voda, ale ak je úplne suchá, tak asi kyselinu, /keď už ta baterka nejde, nie je čo pokaziť/.

Martin: Tie keci od predajcu mi prídu ako výhovorky. Ako som už písal, nikde neuvádzaš pomeranie voltov. Zmeraj nabitu baterku, počas nabíjania, 5-6 dní po nabití /či to nevybíja/. Niečo sa o tej baterke tým dozvieš.


20.06.2016 17:37

Re: Spojazdnenie bezúdržbovej batéria

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Ono je to tak, ze vatsina ludi nechape procesy merania, nechce sa im riesit nic.
Lebo nemaju v ajfounovej dobe cas. Treba pridavat selfie, lajkovat a byt on line.
Ale potom netreba merat ani posuvnym meradlom desatiny, staci pravitko, vyfasovane v 1 rocniku ZS.
Netreba merat kompresiu, ani podtlak na karburatoroch.
Netreba voltmetre a ampermetre.
Hustomer a refraktomer, vymysleli pre zabavu na laboratonych cviceniach, aby sa studenti trapili..
Plante sa nikdy nenarodil a nevymyslel oloveny akumulator. Kospiratori vedia, ze oloveny akumulaor, pochadza z egypta.
Hustota elektrolytu dodaneho, je spravna, lebo ho dodali.
Bateria je vadna po naplneni, lebo je chybne vyrobena.
Hladina v olovenej baterii neklesa a netreba ju kontrolovat, odparovanie je proces, ktory vyrobca nepopisal a teda nenastava.
Kto chce chovat opice, musi mat na banany. V dnesnej digitalnej dobe, motorka pari do servisu, digitalny motorkari maju riesit veci digitalne, analogovy motorkari, musia umriet. Analogove pristupy samooprav a garazove nadsenie, poskodzuje ekonomiku EU. Blokuje spotrebu tovaru a predlzuje zivotnost veciam, ktore by nemali uz existovat.



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.