50 roků, je fakt kulatý výročí.
Nejenom v lidským životě.
Hořický Zatáčky budou mít padesátiny .. přesně 19.a 20.5.2012
Bude na co vzpomínat.
Třeba na to, když naši předchůdci se scházeli v Hořicích na náměstí v jedný hospodě a dávali dokupy první poválečný ročník.
Když se dívám na starej film, je vidět jejich nadšení.
Bílý lajny na krajnicích dělali štětkou a vápnem, na bílo se natíraly patníky, co byly v lese.
Košťatama zametly písek, kterej se válel na kostkách od startu dolů do města.
Při přejímce se psaly startovní čísla taky štětkou a barvou.
Lidi leželi v příkopech, nebo stáli na bílý lajně a sledovali, jak kolem jezdí závodníci….
V roce 1968, se na startu objevili první jezdci ze zahraničí
a po smrti Gustava Havla, bylo jeho jméno v názvu Zatáček.
V tu dobu začaly Zatáčky psát svoji velkou historii.
Kostky nahradil asfaltový povrch, v depu se postavila administrativní budova a sociální zařízení.
Zatáčky měly v té době velkou váhu a bylo velmi prestižní tenhle závod jet a pro ty, co byly na podiu,
to bylo vyznamenání a prestižní záležitost.
Osmdesátá léta pamatují kvalitní zahraniční konkurenci.
Řada jezdců skládala v Hořicích svou jezdeckou maturitu a pak se tito vydali dobývat svět Velkých cen.
Těch jezdců bylo opravdu hodně, které jsme viděli jet u nás a pak jsme o nich četli jako o hvězdách Velkých cen.
Pamatujeme se ,
jak naši piloti bojovali s nadvládou zahraničních jezdců, kteří měli materiálově navrch.
Ale my jsme měli borce se závodnickým srdcem a to v Hořicích vždycky platilo bernou minci.
Ke zvelebení okolí tratě jsme postavili novou startovní věž a upravovali okolí tratě a zvelebovali depo.
Nadšení pořád bylo a závody byly pak pro pořadatele jakousi odměnou.
Na závody přijela i TV a byl přímý přenos.
Bylo úsměvný, když si seděl v Koruně na pivku,
jezdci ti jezdili kolem okna a ty ses na ně mohl koukat i v televizi.
Pořadatelská rodina už funguje tři generace.
Nyní je u vesla ta třetí, ale jaksi není v dohlednu ta čtvrtá.
I když mezi námi staršími je pár mladejch a pracovitejch, ale jaksi chybí čas.
Dnešní doba je zralá tak na psychouše, chodíme unaveni z práce a pak už nezbývá tolik sil na záliby.
Už jsme několikrát řešili co bude dál.
Jak dál…
kde brát stále entuziasmus se prát s problémama, kde na to brát čas a chuť….
Několikrát jsme se cítili i ponížený a i uražený, když jsme slyšeli kritiku.
Vím, že nikdo z nás není dokonalej, že jsme se nadělali dosti chyb a omylů,
ale stejně děláme svou práci jak nejlíp víme a umíme.
Ale současnej svět je plněj štvaní naschválů pomluv a dalších sraček.
Když se v roce 1992 a 1993 Zatáčky nejely, vypadalo to špatně.
Ale vyhrabaly jsme vlajku z popela a zvedli jí.
A od tý doby jedeme nepřetržitě dál, ............vlastně až dodnes.
Novodobá historie
má na jezdeckým nebi svý nový hrdiny.
Nikdy nezapomeneme na Havla, Šťastného, Paruse, Havrdu, Baláže, Bímu…
.stále se nám vybavují souboje Bartůňka, Bočka, Baláže, Urbance,
Dekánka, Hlavatky….
Je moc dobře, že nová doba nám dala nový mušketýry….
že máme Podlipného, Koláře, Rážka….
že se těšíme na Dražďáka, Brože, Bicana, Dokoupila, Loučku, Holana, Chalupu
až si to budou rozdávat se zahraniční konkurencí.
Mezníkem Zatáček byl i start Victora Gilmora a pak start dalších jeho krajanů.
Dlouhé roky jsme žili a těšili se, že závody jsou, že se odjely bez problémů
a ve zdraví se všichni vrátili domů a příští rok zase přijeli.
Ale baba smrt si k nám přecejen cestu našla. Smrtelná nehoda 71 byla těžkou ranou.
Po nehodách při závodech veteránů, byla smrt 71 tak těžkou ranou, že to v nás navždy zůstane.
Zřejmě tím jak stárneme, máme stále více zodpovědnosti,
stále více zábran a stále více strachu.
Pokud budu psát sám za sebe, pak já určitě ano.
Už v těchto dnech pracujeme na tom, aby jubilejní 50.ročník Zatáček,
byl mega oslavou silničního motocyklovýho sportu.
Jsem rád, že jsem u toho mohl bejt jako přímej účastník.
Jsem rád,
že jsem za ty roky poznal dobrý a schopný lidi v AMK,
který umějí pracovat bez ohledu na odměnu.
A to není jenom prázdná fráze.
Jsem rád,
že jsem poznal i z řad jezdců a těch dalších motopacietnů hodně skvělejch lidí,
vlastně všichni jsou skvělí,
až na pár vyjímek.
Takže pojedeme padesátý Hořice a já se těším už teď.
Ale vím,
že až bude sobota 19.5.2011 a já uvidím první jezdce na trati,
tak mi bude šoufl.
Zase se budu o ně bát.
Larry; 11.XI. 11
Majco 46 ( Piešťany ) píše:
Larry dik za info a drzim palce
AMK Hořice pořádá
( Vas zve )
na jubilejní 50. ročník Fuchs Oil 300 zatáček Gustava Havla.
.. pořadatelé si dali hodně práce,
aby právě tento jubilejní ročník, byl skutečnou oslavou roadracingu
-Program
-favority jednotlivých závodů ..
časový harmonogram / ..prosba
jojo jasně to víš že jo
jojo jasný neboj se
jojo ..
a ještě jeden jo
Jara Urbánek...
jezdil dvěpade
byl jsem za ním v depu před startem
sice bylo ještě hodně času ale on měl už kombošku na sobě
v ruce hajzlpapír
a když jsem tam přišel tak pěkně moravsky povídá
kuuuuurva už du zase srat
už sem byl 5x porad nic
Ladislav Kočí,
pod nickem Larry; 30. VII. 11. 19:12 -300 ZGH 2012, na Motorkari cz.
".. jednoho z nejlepších českých jezdců
samotného Česka,
( keri ma -teš- rát Horice ) a který
jako ohromný talent vystřelil během krátké chvíle takřka do evropské špice,
aby
aby si prožil dost horké a akční chvilky před svým úprkem do zahraniči,,,
kde pod cizím jménem začal opět závodit
a prosadil se až na samotný vrchol,
ze kterého ho srazilo vážné zranění páteře po jednom z pádů,
jehož následky jsou ochrnutí od poloviny pasu dolů.
Jméno Radka Urbance z Jablonce nad Nisou můžeme poprvé spatřit ve výsledkových tabulkách
v roce 1993 , o rok později
již v několika
závodech slušně míchal pořadím v popředí
českého mistráku třídy superbike.
V roce 1995 je již Urbanec
plnohodnotným členem české špičky a mluví se o něm v jen superlativech,
bohužel při závodě v Hořicích má těžký pád spolu s dalším jezdcem.
Urbanec končí se zlomenou nohou,
ale co je horší ,
motocykly řítící se do lesa zasahují jednoho z diváků,
který v daném prostoru nemá co dělat
a smrtelně jej zraňují.
O rok později jméno Urbanec se startovních listin mizí,
přesto tento jezdec na startu je ..
Radek Urbanec totiž startuje pod jménem Radek Liška,
údajně kvůli výhružným telefonátům,
které pocházejí od lidí kteří se znali s zabitým divákem z Hořic…
V této době se také spojuje s jistým podnikatelem, který ho má sponzorovat.
Tento podnikatel se však zaplétá s ukrajinskou mafii, které dluží peníze
a ta se po něm snaží vymámit dluhy,
a nejenom po něm , ale také po ostatních,
kteří jsou s ním spojeni,
tedy i s Urbancem, tedy Liškou.
Dochází i na výhružky vůči Urbancovi, ten však bere spravedlnost do svých rukou
a dostává se tak do ostrého křížku s Ukrajinci.
Toto dění nic nenechává náhodě ani policie a snaží se Urbance zadržet
a to dokonce přímo na závodech v Mostě a v Hořicích,
v obou případech jim uniká,
v Hořicích dokonce na závodní motorce po vlastní ose !!!
Urbanec cestuje na závody do Itálie na mistrství Evropy,
kde v nabité konkurenci dokázal vybojovat umístění v první desítce,
ale domů se již nevrácí.
Kdesi po cestě byla nalezena jeho dodávka s motocyklem
a veškerým příslušenstvím prostřílená od rychlopalných zbraní… !!
Radek Urbanec se tak stává nezvěstným
a údajně se skrývá pod různými jmény na různých koutech světa.
Po určité době se však opět zase vrací za řidítka závodní motocyklu
a to v americkém šampionátu superbiků pod jménem Vincent Haskovec.
Jeho hvězda stoupá vzhůru,
Startuje i na městském okruhu Macao a v AMA se prosazuje do továrního týmu Suzuki ,
kde patří do té nejužší špičky a je uznávaným jezdcem.
Jake Holden on the No. 59 Lion Racing Suzuki enters a corner leading Vincent Haskovec on the No. 33 M4 EMGO Suzuki during the Saturday AMA Superbike race at Barber Motorsports Park in April of 2005. Holden dropped out after 11 laps and was credited with 35th out of 41 starters. Haskovec went on to finish ninth, just behind Eric Bostrom and just ahead of Marty Craggill.
(Larry Lawrence photo)
Bohužel na začátku sezony 2005 má Vincent Haskovec velmi těžký pád ,
při kterém utrpěl poranění páteře a je ochrnutý od pasu dolů.
O Haskovcovi se v té době mluvilo jako o jezdci ,
který měl být jeden z adeptů na divokou kartu
pro třídu motoGP v závodě na okruhu Laguna Seca…
Vincent je stále podporován AMA asociácí a pohybuje se po závodech.
Dokonce v roce 2007 vytvořil český tým v americe,
který se zúčastnil vytrvalostního závodu ..
a Kuba Smrž zde byl druhý.
český příběh -31. ledna 2009- kuba37*
PS:
možná že jsou v článku určité nepřesnosti,
tak je prosím
když tak případně omluvte ,
čerpal jsem* z knihy Jiřího Franka, česká silnice 1993- 2007 "
…v Hořicích mám na stole rozehraný karty…hoří mi tam vajgl….
a mám tam nedopitý pivo…
strašně rád bych se vrátil…tu hru dohrál…
dopil to pivo a dokouřil…
æ
Upravené 1 krát. Naposledy upravil slobo (07.05.2012 2:12)
slobo: diky za informace o R.Urbancovi, to jak zdrhnul na motorce ze zavodu v Horicich si pamatuju, ale do dnesniho dne jsem nevedel kdo po nem sel a proc a ani jsem se na netu nic nedocetl. Takze jeste jednou diky!