Anketa:
Hájske vodopády, Zádielska dolina, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Krajinkársky pekná, hlboká krasová tiesňava oddeľuje Zádielsku a Jasovskú planinu. Vytvoril ju Hájsky potok, ktorí pramení pod Hačavským sedlom, odtiaľ steká k Hačave a ostro sa zarezáva do krasovej planiny, stupňuje svoj spád, pretekajúc perejami v hrubých usadených vrstvách travertínu. V úseku Čertov most naberá tiesňava najdivokejší ráz, so šírkou dna 10 a výškou stien až 100 m.
Cez túto tiesňavu vedie asfaltová cesta a neďaleko nad obcou Háj sa nachádza sústava pekných vodopádov, ktoré stoja určite za návštevu.
- Horný hájsky vodopád - Nadm. výška 396 m n.m., výška vodopádu 5,33 m.
- Stredný hájsky vodopád - Nadm. výška 387 m n.m., výška vodopádu 4 m.
- Hájsky vodopád nad mostom - Nadm. výška 329 m n.m., výška vodopádu 4,74 m.
- Veľký hájsky vodopád - Nadm. výška 372 m n.m., výška vodopádu 6,6 m.
Fotogaléria:
12.01.2007 - Awia

22.10.2006 - Awia

22.10.2006 - Awia

22.10.2006 - Awia

22.10.2006 - Awia

22.10.2006 - Awia

Detaily:
Stiahni si bod:
LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programyKML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Stiahni si trasu:
GPX súbor (*.gpx) - pre rôzne GPS programy a Google EarthKrajina: | Slovensko |
Región: | Košický Kraj |
Typ: | Prírodný úkaz |
Pridal: | Awia 22.10.2006 (22:17) |
Poloha: | N 48.652 E 20.847 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 43623 |
Nadmorská výška: | 396.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Z hlavnej cesty Košice - Rožňava odbočuje v Turni nad Bodvou vpravo.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Výškový profil trasy:
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Obec Háj, Slovensko | Zaujímavosť | 2.6 km J |
2. | Turniansky Hrad, Slovensko | Hrad | 5.0 km JV |
3. | Reštaurácia Pod Hradom, Turňa Nad Bodvou, Slovensko | Reštaurácia | 5.6 km JV |
4. | Hámor Medzev, Slovenské technické múzeum Košice, Slovensko | Pamiatka | 6.6 km SV |
5. | Rastlinný kostol a Ladislavova vyvieračka, Debraď, Slovensko | Pamiatka | 7.4 km V |
6. | Trasa: Štós - Smolník (Štóske sedlo), Slovensko | Trasa | 7.5 km SZ |
7. | Drienovska jaskyňa a kúpele, Slovensko | Prírodný úkaz | 8.4 km V |
8. | Enduro test Vyšný Medzev - ISDE 2015, Slovensko | Motokrosová trať | 8.5 km SV |
9. | Hrhovský vodopád, Slovensko | Prírodný úkaz | 8.7 km JZ |
10. | Stredoveký Husitský kostol v Lúčke, Slovensko | Kostol | 9.0 km Z |
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!