Anketa:
Mesto Gjirokaster - kamenné mesto (UNESCO), Albánsko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Mesto Gjirokaster - kamenné mesto,označované za perlu albánskeho juhu, je zapísané v zozname svetového dedičstva UNESCO. Úzke kamenné uličky, a domy s kamennými strechami z dôb osmanskej albánskej éry.
Nachádza sa tu aj rodný dom Ervena Hodžu, ktorý bol albánskym komunistickým vodcom, a vďaka ktorému je Albánsko krajinou betónových bunkrov.
Množstvo obchodíkov so suvenírmi, kde predávajúci na Vás budú skúšať hovoriť po česky. Z neďalekého Korfu sa sem totiž pravidelné uskutočňujú jednodňové zájazdy turistov.
Mestečko má svoju atmosféru, a určite netreba vynechať ani návštevu Gjirokasterskej pevnosti.
Články:
Fotogaléria:
23.10.2013 - corvette

23.10.2013 - corvette

Detaily:
Krajina: | Albánsko |
Región: | Južná časť |
Typ: | Mesto |
Pridal: | corvette 24.10.2013 (06:57) |
Poloha: | N 40.079 E 20.146 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 9350 |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Z hlavnej cesty, odbočka na hruhovom objazde. Aj napriek dobrému značeniu kamenné mesto týčiace sa na kopci uvidíte už zďaleka
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Pevnosť Gjirokaster, Albánsko | Hrad | 0.7 km JZ |
2. | Syri I Kaltër (Modré oko), Albánsko | Prírodný úkaz | 17.7 km J |
3. | River, Albánsko | Hotel | 24.2 km S |
4. | Restauarcia Ujevara, Borsh, Albánsko | Reštaurácia | 24.6 km Z |
5. | Trasa: Kuc - Progonat, Albánsko | Trasa | 25.8 km SZ |
6. | Teplé prameny (Permet ), Albánsko | Prameň | 30.5 km SV |
7. | Záliv Palermo, Albánsko | Zaujímavosť | 30.8 km Z |
8. | Butrint - antické mesto, Albánsko | Pamiatka | 38.6 km J |
9. | Pláž Dhermi na Albánskej riviére, Albánsko | Pláž | 43.7 km Z |
10. | Priesmyk Qaf’e Logorajt, Albánsko | Priesmyk | 49.1 km Z |
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!