Anketa:
Drevený krucifix v Berbesti, Rumunsko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Drevený krucifix v Berbesti
Krásna ukážka ľudového sakrálneho dreveného umenia, tak typického pre Maramureš. Znázorňuje svätú trojicu a obsahuje slnečné symboly. Bol vztýčený v období pôsobenia biskupa Atanasia Rednic, čo bolo v polovici 18. storočia. Pravdepodobne má teda cca 250 rokov. Vzhľadom na tento fakt a zrejmú absenciu zásadnej konzervácie je až v neuveriteľnom stave.
Pútnici pri ňom tradične prosia o šťastný návrat.
Wooden crucifix in Berbesti
Beautiful example of folk sacred wooden art, so typical for Maramures. It shows the holy trinity and contains solar symbols. It was built during the period of Bishop Atanasov Rednic, what was in the mid-18th century. Therefore it is probably about 250 years old. Given this fact and its wooden construction it is in incredible condition.
Pilgrims traditionally ask here for a happy return.
Fotogaléria:
23.09.2014 - Landal

23.09.2014 - Landal

Detaily:
Krajina: | Rumunsko |
Región: | Maramureš |
Typ: | Zaujímavosť |
Pridal: | Landal 01.10.2014 (06:24) |
Poloha: | N 47.830 E 23.934 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 6496 |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Priamo na hlavnej ceste.
Directly on the main road.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Sârbi - vodné koleso, Rumunsko, Rumunsko | Dedina | 7.4 km J |
2. | Penzión a Reštaurácia La Pintea Haiducu, Mara, Rumunsko | Reštaurácia | 10.3 km JZ |
3. | Mara - Breb, trasa, Rumunsko | Trasa | 11.1 km JZ |
4. | Sighetu Marmatiei, Rumunsko | Mesto | 11.4 km S |
5. | Kláštor Bârsana, Rumunsko, Rumunsko | Pamiatka | 12.5 km V |
6. | Offroad z Mara do Valea Neagra, Rumunsko | Trasa | 13.0 km Z |
7. | Soľné bane Solotvina, Ukrajina | Baňa | 15.1 km S |
8. | Solotvina, Ukrajina | Mesto | 15.5 km S |
9. | Izvoare, Rumunsko | Osada | 18.3 km JZ |
10. | Trasa Baia Mare - Mara, Rumunsko | Priesmyk | 18.6 km JZ |

Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!