Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1785 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29839
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17633)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12206)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Hodnotenie: (2 hodnotení) Diskusia Diskusia (6)

Gejzír Herľany, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet

Gejzír v Herľanoch

28 km východne od Košíc sa nachádza studený gejzír, ktorý je európskou raritou. Podobné gejzíry sú len na Islande. Bol objavený v roku 1870, keď sa správa kúpeľov v Herľanoch rozhodla hľadat výdatnejšie zdroje minerálnej vody. Bol aktivovaný umelo, vrtom hlbokým 404,5 metra.

Od klasických gejzírov sa odlišuje nízkou teplotou vody, pretože je situovaný v oblasti so skončenou vulkanickou činnosťou.

Erupciu gejzíra spôsobuje oxid uhličitý (CO2). Gejzír v súčasnosti strieka do výšky 15 - 20 metrov s periódou 32 - 34 hodín, erupcia trvá 25 minút.

Priemerná výdatnosť je 25 - 30 litrov vody za sekundu. Je vyhlásený za chránený prírodný výtvor. Gejzír sa nachádza v historickom parku s cennými drevinami a historickými budovami. Pri striekaní je mineralizovanou vodou vynášaný ílovitý sediment, ktorý obsahuje viaceré minerály.

Gejzír v súčasnosti postupne stráca na sile a čas medzi erupciami sa predlžuje.

Informácie o erupcii

Informácie o časoch erupcie gejzíru sa dozviete na Technickej Univerzite v Košiciach na tel. čísle:
055 / 696 41 25

Info online tiež na: www.obecherlany.sk.

Články:

Fotogaléria:

03.05.2002 - Awia

<b>Na parkovisku pri Gejzíri v Herľanoch</b>, Awia - kawa Z400J, Martin - Suzuki Marauder, a Honda VTR 1000F (bedo foti...)

11.04.2002 - Awia

<b>bedo</b> a <b>Awia</b> pri gejzíri...

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Slovensko
Región:Košický Kraj
Typ:Prírodný úkaz
Pridal:Awia 03.07.2006 (00:46)
Poloha:N 48.801 E 21.477
Približná poloha:nie
Čitatelia:48721
Nadmorská výška:379.0 m n.m.
Povrch:asfalt

Prístup:

Z Košíc vyrazíme smerom na Michalovce. V Bidovciach odbočujeme doľava na Herľany. Cez dedinu prejdeme po hlavnej a na konci dediny zbadáme po pravej strane parkovisko.

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Body v okolí:

Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.

Č.Názov:Typ:Vzdialenosť:
1.Makovica (981,4 m n. m.), SlovenskoVyhliadka5.7 km S
2.Výhľad "MAKOVICA", SlovenskoVyhliadka5.7 km S
3.Stredoveká rozhľadňa Čerešenka, Chrastné, SlovenskoVyhliadka7.6 km Z
4.Dargovský priesmyk, SlovenskoPriesmyk8.2 km JV
5.Cez Slanské vrchy: Červenica - Zámutov, SlovenskoTrasa11.2 km S
6.Opálové bane (nad cestou), SlovenskoBaňa11.5 km S
7.Trasa Motoride Enduro Rally 2007, SlovenskoTrasa11.8 km SZ
8.T1 ring Vechec, SlovenskoOkruh11.8 km SV
9.Tuhrina, SlovenskoDedina11.9 km SZ
10.Výjazd Motoride Enduro Rally 2007, SlovenskoTrasa11.9 km SZ

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »