Anketa:
Stredoveká rozhľadňa Čerešenka, Chrastné, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Na rozhraní chotárov obcí Čižatice, Chrastné a Rozhanovce v okrese Košice-okolie 15.9.2013 slávnostne otvorili stredovekú rozhľadňu Čerešenka, z ktorej sa za dobrého počasia dá vidieť aj kúsok Lomnického štítu.
Ja som vežu navštívil koncom septembra. Veža je 12m vysoká a prekvapivo je tam naozaj slušný výhľad, hlavne na Slanské vrchy (Šimonka, makovica, Dubník, Rankovske skaly a pod...) Veža má byť aj vyhliadkou na miesta kde prebehla bitka pri Rozhanovciach.
Veža dostala svoje meno podľa neďalekej osamotenej Čerešne, ktorá inak tvorí hraničný bod chotárov.
Viac: kosice.korzar.sme.sk/c/6938431/z-rozhladne-nedaleko-kosic-dovidite-na-lomnicky-stit.html
Články:
- Pozvánka: 17. stretnutie motorideákov - Motoride Tour 2020 Košice
- Report: 17. stretnutie motorideákov 2020 Košice
Fotogaléria:
19.04.2020 - Awia

19.04.2020 - Awia

19.04.2020 - Awia

30.09.2013 - Awia

30.09.2013 - Awia

30.09.2013 - Awia

30.09.2013 - Awia

30.09.2013 - Awia

30.09.2013 - Awia

30.09.2013 - Awia

30.09.2013 - Awia

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Košický Kraj |
Typ: | Vyhliadka |
Pridal: | Awia 02.10.2013 (08:03) |
Poloha: | N 48.790 E 21.374 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 22529 |
Nadmorská výška: | 305.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Vežu je vidieť z asfaltovej cesty z Chrastného do Čižatíc. (cesta inak dosť rozbitá a úzka) Zaparkovať sa dá vedľa asfaltovej cesty na kraji poľa a k veži je to 200m prechádzka (aj keď tam vedie poľná cesta)
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | MX / CC trať Zelený dvor, Slovensko | Motokrosová trať | 5.8 km Z |
2. | MX a CC trať Budimír, Slovensko | Motokrosová trať | 7.2 km Z |
3. | Gejzír Herľany, Slovensko | Prírodný úkaz | 7.6 km V |
4. | ZRUŠENÉ: Motoshop Žubor Košice (BMW, Kawasaki), Slovensko | Moto shop | 8.5 km JZ |
5. | MX trať Družstevná pri Hornáde, Slovensko | Motokrosová trať | 9.0 km Z |
6. | ZRUŠENÉ - Suzuki Košice, Slovensko | Moto shop | 10.1 km JZ |
7. | Vyhliadková veža a Košický hrad (zrúcanina), Slovensko | Vyhliadka | 10.6 km Z |
8. | Výhľad "MAKOVICA", Slovensko | Vyhliadka | 11.1 km SV |
9. | Makovica (981,4 m n. m.), Slovensko | Vyhliadka | 11.1 km SV |
10. | Trasa Z Košíc okolo komína, Slovensko | Trasa | 11.3 km JZ |
Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!