Anketa:
Kremenec (1221 m) najvýchodnejší bod Slovenska a trojmedzie SK-PL-UA, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Kremenec (1 221,0 m n. m.) je najvyšší vrch Bukovských vrchov a zároveň sa tu nachádza najvýchodnejší bod Slovenska (49° 05' 18" sev. zem. šírky, 22° 34' 03" vých. zem. dĺžky). Nachádza sa tu aj žulový hraničný stĺp označujúci trojmedzie Slovenska, Poľska a Ukrajiny.
Nachádza sa v jednom z najvýznamnejších karpatských pralesov – Stužici, chránenom ako národná prírodná rezervácia, vyhlásená v roku 1965 na výmere 761,49 ha s najvyšším 5. stupňom ochrany. V Karpatských bukových pralesoch sa vyskytujú stromy rekordných rozmerov, rastú tu jedince buka s mimoriadnou hrúbkou a kmeňmi siahajúcimi až do výšky 58 metrov, čo je najväčšia nameraná výška buka v celosvetovom meradle.
Články:
Fotogaléria:
14.05.2020 - Awia

14.05.2020 - Awia

14.05.2020 - Awia

14.05.2020 - Awia

14.05.2020 - Awia

14.05.2020 - Awia

14.05.2020 - Awia

14.05.2020 - Awia

14.05.2020 - Awia

14.05.2020 - Awia

14.05.2020 - Awia

14.05.2020 - Awia

14.05.2020 - Awia

14.05.2020 - Awia

14.05.2020 - Awia

14.05.2020 - Awia

14.05.2020 - Awia

14.05.2020 - Awia

14.05.2020 - Awia

14.05.2020 - Awia

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Prešovský Kraj |
Typ: | Prírodný úkaz |
Pridal: | Awia 15.05.2020 (08:08) |
Poloha: | N 49.088 E 22.566 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 7008 |
Nadmorská výška: | 1221.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Adresa, Kontakt:
Kremenec (vrch v Bukovských vrchoch)
Stužica
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Nová Sedlica, najvýchodnejšia obec SR, Slovensko | Dedina | 6.1 km JZ |
2. | Penzión Kremenec, Nová Sedlica, Slovensko | Penzión | 6.4 km JZ |
3. | Turistický prístrešok (zhorel), minerálny prameň a táborisko, Zboj, Slovensko | Miesto pre stan / bivak | 9.6 km JZ |
4. | Drevený kostolík Ruský Potok, Slovensko | Kostol | 13.1 km JZ |
5. | Drevený kostolík Uličské Krivé, Slovensko | Kostol | 14.2 km JZ |
6. | Drevený kostolík Topoľa, Slovensko | Kostol | 16.0 km Z |
7. | Miesto na kemp, NP Poloniny, Slovensko | Miesto pre stan / bivak | 17.0 km JZ |
8. | Dvere do Polonín, Ulíč, Slovensko | Zaujímavosť | 17.1 km JZ |
9. | Minigaléria drevených kostolíkov, Ulíč, Slovensko | Zaujímavosť | 17.3 km JZ |
10. | Ulič, Slovensko | Dedina | 17.5 km JZ |
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!