Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3018 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29820
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17622)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12198)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Diskusia Diskusia (1)

Tunel Dielik - Muránsky portál, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet

Tunel Dielik - Bod záujmu

Popod Sedlo Dielik (579 m n. m.) vedie tunel na nedostavanej železničnej trati z Revúcej do Tisovca. Je súčasťou gemerských spojok – nikdy nedostavanej železničnej trate z Revúcej do Tisovca. Po Viedenskej arbitráži v roku 1938 pripadol juh Slovenska Maďarsku, a tak bolo nutné nové spojenie.

Tunel Dielik - Bod záujmu
Tunel Dielik - Bod záujmu

Tunel sa začal stavať začiatkom januára 1941 na muránskom predzáreze tunela. V dôsledku geologickej stavby bol tunel veľmi tlačivý a mokrý. Práce na ňom boli prerušené krátko pred dokončením niekoľko dní pred vypuknutím SNP.

Tunel je od roku 1997 vyhlásený ako chránený areál z dôvodu zabezpečenia ochrany zimoviska netopierov. Muránsky portál je zamrežovaný a sú pred ním dlhé oporné múry.

Gemerské spojky

Gemerské spojky je názov projektu, ktorý pozostáva zo štyroch železničných úsekov, ktoré mali prepojením existujúcich železníc vytvoriť celistvú dopravnú sieť v Gemeri. Projektované a budované boli po viedenskej arbitráži a počas II. svetovej vojny, no ich výstavbu prerušilo blížiace sa povstanie. Ukončenie vojny a návrat území Slovensku znamenalo pominutie potreby ich dokončenia a sprevádzkovania.

Tu zaparkuj a k tunelu 100m pešo - Tunel Dielik, Slovensko - Bod záujmu
Tu zaparkuj a k tunelu 100m pešo - Tunel Dielik, Slovensko - Bod záujmu

Fotogaléria:

07.06.2020 - Awia

Tunel Dielik - Bod záujmu

07.06.2020 - Awia

Tunel Dielik - Bod záujmu

07.06.2020 - Awia

Tunel Dielik - Bod záujmu

07.06.2020 - Awia

Tunel Dielik - Bod záujmu

07.06.2020 - Awia

Tunel Dielik - Bod záujmu

07.06.2020 - Awia

Tunel Dielik - Bod záujmu

07.06.2020 - Awia

Tunel Dielik - Bod záujmu

07.06.2020 - Awia

Tunel Dielik - Bod záujmu

07.06.2020 - Awia

Tunel Dielik - Bod záujmu

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Slovensko
Región:Banskobystrický Kraj
Typ:Pamiatka
Pridal:Awia 14.06.2020 (15:15)
Poloha:N 48.707 E 19.991
Približná poloha:nie
Čitatelia:8760
Nadmorská výška:550.4 m n.m.
Povrch:asfalt

Adresa, Kontakt:

Info:
www.ciernediery.sk/tunel-pod-dielikom/
Tunel_pod_Dielikom

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Body v okolí:

Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.

Č.Názov:Typ:Vzdialenosť:
1.Sedlo Dielik (579 m n. m.) Tisovec - Muráň, SlovenskoPriesmyk0.9 km JZ
2.Minerálny prameň Tisovská Šťavica, SlovenskoPrameň3.2 km JZ
3.Pekáreń Buchiet Muráň, SlovenskoObčerstvenie5.5 km SV
4.Trasa Červená Skala - Muráň - Tisovec, SlovenskoTrasa5.5 km SV
5.Lúka plná sysľov, SlovenskoZaujímavosť8.1 km SV
6.Prvé slovenské gymnázium, Revúca, SlovenskoMúzeum9.1 km V
7.Sedlo Zbojská, SlovenskoZaujímavosť10.9 km SZ
8.Salaš Zbojská, SlovenskoReštaurácia10.9 km SZ
9.Muránska Zdychava, SlovenskoMiesto pre stan / bivak12.0 km SV
10.Trasa: Kokava nad Rimavicou - Klenovec - Ratková - Jelšava, SlovenskoTrasa13.6 km J
aci-03-main

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »