Anketa:
Tunel Dielik - Muránsky portál, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Popod Sedlo Dielik (579 m n. m.) vedie tunel na nedostavanej železničnej trati z Revúcej do Tisovca. Je súčasťou gemerských spojok – nikdy nedostavanej železničnej trate z Revúcej do Tisovca. Po Viedenskej arbitráži v roku 1938 pripadol juh Slovenska Maďarsku, a tak bolo nutné nové spojenie.
Tunel sa začal stavať začiatkom januára 1941 na muránskom predzáreze tunela. V dôsledku geologickej stavby bol tunel veľmi tlačivý a mokrý. Práce na ňom boli prerušené krátko pred dokončením niekoľko dní pred vypuknutím SNP.
Tunel je od roku 1997 vyhlásený ako chránený areál z dôvodu zabezpečenia ochrany zimoviska netopierov. Muránsky portál je zamrežovaný a sú pred ním dlhé oporné múry.
Gemerské spojky
Gemerské spojky je názov projektu, ktorý pozostáva zo štyroch železničných úsekov, ktoré mali prepojením existujúcich železníc vytvoriť celistvú dopravnú sieť v Gemeri. Projektované a budované boli po viedenskej arbitráži a počas II. svetovej vojny, no ich výstavbu prerušilo blížiace sa povstanie. Ukončenie vojny a návrat území Slovensku znamenalo pominutie potreby ich dokončenia a sprevádzkovania.
- Slavošovský tunel
- Koprášsky viadukt
- Koprášsky tunel
- Tunel Dielik - Muránsky portál
Fotogaléria:
07.06.2020 - Awia

07.06.2020 - Awia

07.06.2020 - Awia

07.06.2020 - Awia

07.06.2020 - Awia

07.06.2020 - Awia

07.06.2020 - Awia

07.06.2020 - Awia

07.06.2020 - Awia

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Banskobystrický Kraj |
Typ: | Pamiatka |
Pridal: | Awia 14.06.2020 (15:15) |
Poloha: | N 48.707 E 19.991 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 8760 |
Nadmorská výška: | 550.4 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Adresa, Kontakt:
Info:
www.ciernediery.sk/tunel-pod-dielikom/
Tunel_pod_Dielikom
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Sedlo Dielik (579 m n. m.) Tisovec - Muráň, Slovensko | Priesmyk | 0.9 km JZ |
2. | Minerálny prameň Tisovská Šťavica, Slovensko | Prameň | 3.2 km JZ |
3. | Pekáreń Buchiet Muráň, Slovensko | Občerstvenie | 5.5 km SV |
4. | Trasa Červená Skala - Muráň - Tisovec, Slovensko | Trasa | 5.5 km SV |
5. | Lúka plná sysľov, Slovensko | Zaujímavosť | 8.1 km SV |
6. | Prvé slovenské gymnázium, Revúca, Slovensko | Múzeum | 9.1 km V |
7. | Sedlo Zbojská, Slovensko | Zaujímavosť | 10.9 km SZ |
8. | Salaš Zbojská, Slovensko | Reštaurácia | 10.9 km SZ |
9. | Muránska Zdychava, Slovensko | Miesto pre stan / bivak | 12.0 km SV |
10. | Trasa: Kokava nad Rimavicou - Klenovec - Ratková - Jelšava, Slovensko | Trasa | 13.6 km J |

Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!