Anketa:
Ako si vybrať prenosný plynový varič
ZdieľaťPridané: 27.12.2001 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 39783 [Mototuristika - Slovensko - Dobré Rady]
Do kempovej výstroje nejedného mototuristu patrí aj prenosný plynový
varič. Ak sa aj vy chystáte doplniť svoju výstroj o tohto malého
pomocníka prinášame Vám článok, ktorý by Vám mohol pomôcť zorientovať
sa v širokej ponuke varičov na našom trhu.
![]() |
Niektoré z výrobkov firmy Camping Gas |
TECHNICKÉ PARAMETRE
Základné technické parametre ponúkaných varičov, podľa, ktorých ich
môžete porovnať sú:
- Výkon - udáva sa vo Wattoch, Pre lepšiu orientáciu je na obaloch varičov vyznačený čas potrebný na zovretie 1 (niekedy 0,5) litra vody.
- Spotreba - tento udáj je udávaný v gramoch za hodinu. Vačšinou sa
udáva ako max. spotreba a min. spotreba. Tu treba spomenúť, že pre udaný
výkon variča platí údaj max. spotreba. Preto majú niektoré variče označenie
Max. výkon XXX W pri spotrebe XXX g/hod.
So spotrebou súvisí aj označenie výdrže varičov s jednotlivými kartušami. - Hmotnosť - je údaj, ktorý pre motorkárov nieje až taký dôležitý, však motorka odnesie nejaký ten gram navyše. Výrobci sa snažia eliminovať hmotnosť hlavne kôli horolezcom a iným extrémistom, ktorý si varič nosia na chrbte.
- Rozmery - Všetky variče su relatívne malé, Tiež si nemyslím, že rozmery budú rozhodujúcim faktorom pri výbere. Azda len spomeniem detajl, že niektorí výrobci dodavajú k svojim výrobkom aj praktické púzdro.
- Zapaľovanie - Niektoré variče majú namontované aj piezo-elektrické zapaľovanie. To je veľmi praktické, pretože nemusíte so sebou nosiť žiadne zápalky, zapaľovač, alebo fajčiara.
- Typ Kartuše - Toto je dôležitý faktor. Najlacnešie variče
použivajú jednorázove karuše. Tie su malé, ale po ich prvom použití
nieje možné varič odpojiť a ani bezpečne prepravovať. To je dosť
nepraktické ak cestujete a každý deň \"balíte\" tábor.
Určite sa oplatí priplatiť si zopár koruniek navyše a kúpiť varič, ktorý je možné kedykoľvek odpojiť od kartuše. Tu si v podstate možete vybrať z dvoch druhov kartuší. Buď je to patent spoločný pre viacerých výrobcov (Markill, Coleman, ...), keď sa varič šrubuje na kartušu, alebo \"click\" patent firmy Camping gas, ktorá ide svojou cestou, ale jej variče niesú kompatibilné s ostatnými výrobcami (Ak si nezakúpite Markill konvertor).
Kartuše va vyrábajú v dvoch alebo troch veľkostiach. Najbežnejšie sú 270 gramová malá a 440 gramová veľká kartuša. Podľa spotreby vášho variča si potom môžete ľahko zitiť ako dlho Vám daná kartuša vydrží.
Pozn.: Kartuše sú vo všeobecnosti jednorázové, to znamená, že sa nedajú plniť, a výrobca to aj striktne zakazuje. Na Slovensku je však všetko možné, takže Vám už len ostáva zvážiť či Vám to stojí zato (Cena kartuší nieje až taká vysoká, orientačne: malá 220 Sk, veľká 250 Sk). Neviete akým plynom Vám vašu kartušu naplnia, ani koľko sa im ho tam podarí natlačiť. Tiež je otázne či tento zásah prežije spätný ventil na kartuši a či Vám z nej nebude unikať plyn. - Typ paliva - ide väčšinou o plyn, Propán-Bután v pomere 30:70. Dobré sú aj vařiče spaľujúce benzín. Toho je pri motokách stále dosť a je aj lacný. Ich nevýhodou je však značne vyžšia cena (asi 3000 Sk).
![]() |
Dva najmenšie modely firmy Markill |
Verím, že sa mi podarilo priblížiť Vám túto problematiku, a pri výbere vášho variča Vám to aspoň trošku pomôže.
![]() |
Variče firmy Coleman spaľujúce benzín. |
Pridané: 27.12.2001 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
Ďalšie články tohto autora:
- Bezpečnosť na cestách: sezóna 2025 už klope na dvere - dávajte pozor
- Report: 9. Stretko ľadových medveďov 2025
- Dakar 2025 vyhral pre KTM Sanders, Svitko po tesnom boji 10-ty - 12. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Dakar 2025: 11. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Už tento víkend: 9. Stretko ľadových medveďov 25. - 26. 1. 2025
- Dakar 2025: Svitko v dunovej 10. etape štvrtý - HARADH - SHUBAYTAH
- Naživo: Testujeme nový TransAlp a NC750X 2025
- Dakar 2025: 9. etapa vyhral L. Benavides, Svitko pomahal zranenému jazdcovi -RIYADH - HARADH
- Dakar 2025: 8. etapa: Svitko sa posúva do TOP10 celkovo - AL DUWADIMI - RIYADH
- Dakar 2025: 7. etapu ovládol znovu Sanders, Svitko 14-ty - AL DUWADIMI - AL DUWADIMI
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!