ISSN 1336-6491 | Online: 2587 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29848
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17637)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12211)
Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (14)  [Verzia pre tlač] Tlač

Yamaha XTZ660 - cestné endurko, ktoré poteší...

 Zdieľať

Pridané: 05.12.2006 Autor: lievik11
Čitatelia: 16329 [Vaše stroje - Moja motorka]

Chcem sa podeliť o moje pocity po skončení úspešnej sezóny.

Prvé v duchu vyslovene slová po otvorení garážových dvier u predávajúceho boli „beriem“, no samozrejme som ešte hral neprístupného a milimeter po milimetri som obchádzal motorku orlím zrakom a vypytoval sa čo, prečo, ako... V duchu mi tie slová lahodili ako medík na chlebe. Skúšobná jazda po uličkách BB bola ako prvý let lietadlom. Všetko to vyvrcholilo, keď som znenazdajky povedal „beriem“... Po všetkých tých papierovačkách, ktoré boli utrpením ako výstup na Kriváň, bola oficiálne moja. Kto ten sladký pocit vlastníctva nezažil, vrelo odporúčam, aj za cenu práce nadčas a odopierania si všetkého možného...

 Ténéré
Ténéré

Teraz mám nabehaných 5000 km, sezóna na konci a som veľmi spokojný. Je to krásne pradúci jednovalček s objemom 660cm3, 5 ventil, vodou chladený s elektrickým štartérom. Zažili sme spolu časy aj nečasy, dni aj noci a motor stále pradie. Zo začiatku mi trvalo, kým som sa naučil zosynchronizovať sýtič, štartér a plyn. Po prelúsknutí tohto orieška motorka v okamihu ožije a dá to patrične najavo prostredníctvom krásneho symfónia z výfuku. Takmer okamžite po zvrčaní motoru môžete sýtič stiahnuť tak do polovičky, kým sa motor neohreje. V mnohých článkoch sa píše, že vibrácie jednovalca sú nepríjemné, nie je tomu až tak. Na porovnanie môžem potvrdiť, že na Jawe boli určite väčšie. Prevodovka je 5-stupňová, úplne vyhovuje jazde do 130 km, potom už treba motor vytáčať na 6 - 7 tis., niekedy na diaľnici som hľadal aj šestku, čo by sa tam veru aj hodila. No diaľnica je pre mňa aj tak iba nutné zlo. Radšej mám kľukaté cestičky medzi mestom. Predná vidlica je olejová, no škoda, že sa nedá nastavovať, ale zato jej tlmiaci účinok je príjemne mäkkučký. Zadná je plne nastaviteľná a zdoláva všetko od skál po asfalt. Brzdy kotúčové vpredu aj vzadu. Brzdia výborne v porovnaní s predchádzajúcou Jawou. Po osedlaní jazdec sedí vzpriamene a pohodlne. Potrebu zastaviť a popreťahovať sa mávam tak po 3 hodinách jazdy. Spolujazdec, moje dievča, nemá žiadne výhrady na vytvorené pohodlie.

 Ténéré
Ténéré

Spotreba mi vyšla od 4,5 do 5,5. Pri maximálke 165 km/h si stroj zapýta 6,3 l/100km. Pri kúpe som k nej dostal tankvak, bočné tašky a kufor. Práve na kufor som ešte nainštaloval brzdové svetlo, ktoré slúži pre bezpečnosť podľa vety „vidieť a byť videný“. Do budúcna uvažujem o prerušovači, ktorý by prídavné brzdové svetlo prerušovane rozblikal, aby sa naň ešte viac upútalo.

 Ténéré
Ténéré

Rozhodol som sa napísať kúsok histórie o výrobe a časových intervaloch:
Píše sa rok 1983 prvá Ténérka posunula hranicu o ďalší krôčik k dokonalosti. Mala 595cm3, 4 ventily, výkon 44 koníkov, s 30 litrovou nádržou, vzduchom chladená a bez štartéra. Neskôr sa ukázalo, že zdvihnutý predný blatník bráni v prúdení vzduchu a motorka sa prehrieva. V roku 1990 dostala ten istý motor, dva okrúhle svetlomety, blatník klesol na niekoľko cm nad koleso, aj nádrž sa zmenšila na 23 litrov. Hneď po roku, čiže v roku 1991, dostala nový, kvapalinou chladený motor s objemom 660cm3, s 5 ventilmi, 48 koňmi, 20 litrovou nádržou a nie celkom dobre premysleným krokom späť - iba jedeným obdĺžnikovým reflektorom, ktorý nie až tak dobre osvieti cestu ako iné motorky. Tento model mám aj ja, takto sa to vyrábalo až do roku 1995, keď na scénu prišla dvojreflektorová, s elektronickým otáčkomerom a pevnejším výpletom zadného kolesa. Takto sa vyrábala do roku 2000.

 Ténéré
Ténéré

Na záver by som chcel vyzvať Ténérákov, ak majú čas a chuť, nech mi pošlú kontakt na seba, alebo si vytvorme diskusiu či miestnosť, pretože je to predsa len stroj a raz za čas môže vypovedať službu. No a kto pomôže a poradí najlepšie?? Ten kto to už takú skúsenosť má. A možno tým prispejeme k tomu, aby nás bolo stále viac...

 Ténéré
Ténéré

Pridané: 05.12.2006 Autor: lievik11 Zdieľať

Technické parametre z Moto DB:

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1991:

Foto:
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1991
Všeobecné informácie:
Výrobca:Yamaha
Model:XTZ 660 Ténéré
Rok:1991
Kategória:Enduro
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)
Objem:659 ccm
Max. výkon:48.7 k (35.8 kW) / 6250 ot.
Kompresný pomer:9.2:1
Vŕtanie x Zdvih:100.0 x 84.0 mm
Rozvod:OHC (5V)
Chladenie:kvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 5-stupňová
Sekundárny pohon:reťaz
Brzdy vpredu:jednokotúčová
Pneu vpredu:90/90-21
Brzdy vzadu:jednokotúčová
Pneu vzadu:120/90-17
Hmotnosť / Rozmery:
Hmotnosť s náplňami:202 kg
Objem nádrže:20 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:158 km/h

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (14)  [Verzia pre tlač] Tlač
aci-03-main

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »