Anketa:
V nedeľu začína sezóna MotoGP prvým nočným pretekom v histórii
ZdieľaťPridané: 05.03.2008 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
[Šport - MotoGP]
Už túto nedeľu dostane Casey Stoner príležitosť na obhajobu svojho titulu šampióna Moto GP.
Pred rokom Casey vstúpil do preteku na katarskej trati Losail bez jedinej víťaznej veľkej ceny, no po 22 kolách sa postavil na najvyšší stupienok medzi šokovaných rivalov Valentina Rossiho a Daniho Pedrosu. Jeho dominancia potom pokračovala celú sezónu.
![]() |
Casey Stoner počas testov v Katare |
Proti Caseymu sa postaví Valentino Rossi, ktorý bude teraz jazdiť na rovnakých pneumatikách, po tom ako tím Fiat Yamaha prešiel na značku Bridgestone. Po dvoch rokoch bez titulu tak bude Rossi bojovať o ďalší titul pre seba a Yamahu.
Nastávajúca veľká cena sa teda po prvýkrát pôjde v noci za umelého osvetlenia. Nicky Hayden dúfa, že nočný pretek pomôže zatraktívniť Katarskú veľkú cenu, ktorá trpí nízkym počtom návštevníkov na okruhu v púšti. "Trať je naozaj dobrá, grip je dobrý, povrch je dobrý, bezpečnosť skvelá, je tam všetko čo si môžeš priať, ale nie je tam 100 000 fanúšikov, ktorí podporujú svojho favorita a trati chýba história," povedal Nicky.
Len pripomeniem, že kvalifikácia na katarskú veľkú cenu začína v piatok 7. 3. 2008.
![]() |
Foto: motogp.com
Pridané: 05.03.2008 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- MotoGP pred sezónou 2007 - Brambo
- MotoGP 2007 – 3 – Turecko - Istanbul, 22. 4. 2007 - Stoner, Dovizioso a Corsi - Brambo
- VC Česka - Zvíťazil Biaggi, Rossi vypadol - sita
- Búlikov vynikajúci štart do novej sezóny - Redakcia
- ESX CUP 2018 - regionálny pohár Východ odštartuje v Levoči 22.4.2018 - radkaMazak
- Športová sezóna SMF 2018 začína už tradične country crossom v Borskom Mikuláši - Redakcia
- Projekt z cesty do terénu – sezóna zahájená, ale po novom... - mikulec
Ďalšie články tohto autora:
- Naživo: Testujeme Yamaha Ténéré 700 a 700 Rally 2025 v Maroku
- Bezpečnosť na cestách: sezóna 2025 už klope na dvere - dávajte pozor
- Report: 9. Stretko ľadových medveďov 2025
- Dakar 2025 vyhral pre KTM Sanders, Svitko po tesnom boji 10-ty - 12. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Dakar 2025: 11. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Už tento víkend: 9. Stretko ľadových medveďov 25. - 26. 1. 2025
- Dakar 2025: Svitko v dunovej 10. etape štvrtý - HARADH - SHUBAYTAH
- Naživo: Testujeme nový TransAlp a NC750X 2025
- Dakar 2025: 9. etapa vyhral L. Benavides, Svitko pomahal zranenému jazdcovi -RIYADH - HARADH
- Dakar 2025: 8. etapa: Svitko sa posúva do TOP10 celkovo - AL DUWADIMI - RIYADH
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!