Anketa:
Offroadové Alpy 3/6
ZdieľaťPridané: 11.08.2008 Autor: matus
Čitatelia: 26488 [Mototuristika - Európa - Cestopis]
Sommelier (ITA) – Lanslevillard (FRA)
226km, priemerná rýchlosť 42km/h, celkový priemer 27km/h, čas jazdy 5h 20m, čas státia 3h 04m, celkový čas 8h 24m
Ráno je dosť krutá kosa a tak Vickymu oznamujem, že nevýjdem zo stanu, kým na neho nezačne svietiť slnko. Spalo sa mi dosť zle, z rieky išiel konštantný hukot, lúka mala mierny sklon, takže som sa šmýkal, ale najhoršie bolo, že som si po vzore luxemburgčana prifúkol samonafukovaciu karimatku, takže spal som na príliš mäkkom a cítil som to na svojich boľavých krížoch.
Vracáky na Sommelieri |
Ešte kecáme s nemcom na HP2, ktorý spal aj s manželkou vedľa nás, tá jazdila na Dakare. Dal nám samé nepríjemné novinky o spadnutom snehu na stúpaní na pass z Demonte, na zlý stav cesty Ligurian road, a že na Jafferau je zákaz, stoja tam policajti a pokutujú. Pochválil mi obuté škorpióny, vraj sú výborné na bahne. No neviem. Potom povedal, že aj on má LC8 Adventure. Na otázku prečo má teda aj HP2 odpovedal pamätnú vetu, ktorú si potom opakujeme celú dovolenku: „Just to have the opportunity“ (aby som mal tú možnosť) :) No jo.
Vyrážame teda o dosť neskôr ako obyčajne, ale sme radi, že sme Sommelier dali už včera, lebo tá premávka, čo tam smerovala bola dosť silná. To nám vlastne nemec tiež spomenul, že vďaka silnej premávke je vždy ku koncu sezóny povrch ďaleko horší ako teraz, lebo najme ťažké offroady ju zničia. Navyše, nasledujúci víkend po našej návšteve sa tam konalo každoročné stretnutie offroad maniakov – Stella Alpina.
Schádzame späť do Bardonecchie a ideme opäť po diaľnici. Z diaľnice zídeme ešte pred mýtnicou a neplatíme mýto! To ma prekvapilo.
Na druhýkrát triafame tú správnu odbočku na ďalší asi 25 km dlhý pass Jafferau. Stúpanie začína tradične asfaltovo, ale cesta je veľmi úzka a pomalých vracákov kopec. Začínam rozmýšľať, že do Álp začnem chodiť s autom, s motardom a kroskou na prívese. Z prekrásnych snov ma vytrhne štrk na ceste.
Jafferau |
Nemec mal pravdu, prichádzame k tabuli so zákazom vjazdu a fotkami zosypaných skál na offroadovej časti passu. Policajti tu nie sú takže zákaz opäť porušujeme.
Terén sa postupne zhoršuje a miestami lietame zľava doprava, ale niečo už máme za sebou a tak stískame motorky medzi nohami a bojujeme. Dobré je aj to, že na ceste sa občas nachádzajú čistejšie miesta, len mám trocha obavy ich využiť, ak sú na ľavej strane pri priepasti, ktorá je veľmi hlboká (údolie je tak o 800m nižšie). Tam by už ani boxer nepomohol.
Je to čím ďalej tým horšie, nadávam do helmy, ale ani sa niet kde otočiť, tak idem ďalej. Terén sa po chvíli trocha zlepšil a tak dostávam zasa chuť. Narazili sme na siestujúcich robotníkov, ktorých sa rukami a nohami pýtam, ako to vyzerá ďalej. Roboš vo mne vidí cestovateľa, ktorý 3x obišiel svet a teda ukazuje mi, že je to OK, ale mám isť pomaly. Okej :)
Ideme ďalej až narazíme na situáciu, ktorá je odfotená dole. Na ceste je veľký balvan a miesto na prechod urobené na šírku bicykla, na ľavej strane pri priepasti. Vicky ešte provokuje, že keď dáme dole kufre, tak by sme to nejako mali prejsť, ale to už odmietam. Pofotíme a ideme dole.
Popadané skaly na Jafferau |
Pokračujeme do Francúzska, ideme do hotela v Lanslevillarde. Col du Mont Cenis vďaka dobrej kvalite vozovky a krásnemu počasiu využívame ako po minulé roky na naháňačku. Pred hotelom sme asi o tretej a v hoteli nikoho. Chceli sme zložiť veci a spraviť naľahko Col de Iseran a možno aj nejaké okolité offroad cesty, ale keď še ňeda, ta še ňeda a ideme aj s bagážou. Na Col de Iseran je zasa zima, ale aspoň nesnežilo ako minulý rok, keď sme pri výstupe stretli v protismere odhŕňač :) Dosť nezvyk na júl. Schádzame do Val d’ Isere, kde skúšame cez GPS nájsť vhodné trasy, ale dostaneme sa akurát po závoru.
Závora |
Cestou do hotela sa zastavujeme na pumpe kde nie celkom rád platím 1,62€ za liter benálu. V hoteli nás už čakajú, tak sa zložíme a ideme sa do mesta najesť. V pizzerii vyspovedáme Francúza, ktorý sa pochváli, že má EXC 300. Pýtame sa, či je vo FR legálne jazdiť po lesoch a vraj je, ale nesmie sa ísť do národného parku, čo je dosť problém, lebo často nie je označený. On to rieši tak, že jazdí bez EČ a keď stretne kontrolu tak - a ukázal fakera a potiahnutie rýchlopalu :)
Lanslevillard (FRA) – Saint Jean de Maurienne (FRA)
235km, celkový priemer 19km/h, celkový čas 12h 20m
Ráno je skvelé počasie a s chuťou vyrážame, ale kde dojdeme, tak po pár metroch offroadu všade zákaz alebo zrútená cesta. Nakoniec jeden zo zákazov ignorujeme a po príjemnej ceste s pár strmými výstupmi sa dostávame pod vrchol kopca k fungujúcej lanovke. Tu sa cesta zmenila na úzky turistický chodník. Keď nás zbadal lanovkár – mladý chalan, vybral mobil a začal kamsi volať. Dostali sme celkom bobky a tak sme skúsili obranu útokom - išli sme sa robiť, že sme blbí a pýtame sa ho, či môžeme ísť ešte vyššie. Bol úplne v pohode a povedal, že nám to nedoporučuje. Tak sme pokojne pofotili a išli sme dole.
Lyžiarske stredisko Val Cenis |
Pridané: 11.08.2008 Autor: matus Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Maroko na ľahkých endurách
- 5.000 km okolo Ománu - tretia časť
- 5.000 km okolo Ománu - druhá časť
- 5.000 km okolo Ománu - prvá časť
- Toskánsko a Elba
- 21-dňová cesta okolo Ománu 2014 - zápisky priamo z cesty
- Pyreneje - od Atlantiku po Stredozemné more
- Lago di Garda 2011
- Videocestopis - Tunis 2010
- Slovenské šotolinky 2008
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Body a Trasy v tomto článku:
Col du Parpaillon (Tunnel du Parpaillon)
Passo Dordona
Col delle Finestre
Pevnosť Fort Serre Marie - D
Claviere
Sommelier
Pass Jafferau
Val Cenis
Stará vojenská cesta
Vracáky pred Montvernier
Col de la Madaleine
Pevnosť neďaleko Meyronnes
Pevnosť nad mestom Larche
Vojenská cesta za Col de Sampayre
Col de Tende