Anketa:
Slovák Jantulík na GP v Misane
ZdieľaťPridané: 09.09.2009 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 3297 [Šport - GP 125]
Slovenský motocyklový pretekár Jakub Jantulík z Kysuckého Nového Mesta dovŕšil vo štvrtok 3. septembra 15 rokov, čo je vekový limit pre účasť v pretekoch Grand Prix v triede 125 ccm a na druhý deň už jazdil na talianskom okruhu v Misane s najlepšími pilotmi sveta.
O tri týždne skôr, na Veľkej cene Českej Republiky v Brne, bol Jakub len v úlohe diváka, keďže mu práve vekový limit nedovoľoval štartovať už tam. Z toho dôvodu zažiadal o divokú kartu pre podujatie Majstrovstiev sveta v talianskom Misane. Aj preto sa vybral do Misana už o dva týždne skôr, keďže sa tam konali preteky Majstrovstiev Talianska a vypustil tak podujatie Medzinárodných majstrovstiev Nemecka v holandskom Assene, hoci sa tak pripravil o možnosť bojovať o medailové umiestnenie v celkovom hodnotení tohto šampionátu, v ktorom už tento rok vybojoval dve pódiové umiestnenia. Rozhodnutie to bolo správne, Jakub sa s okruhom zoznámil, stále zlepšoval časy na kolo, v pretekoch skončil jedenásty a doma ho čakala radostná správa o pridelení divokej karty.
![]() |
O niekoľko dní teda cestoval do Talianska opäť. Už vo voľných tréningoch jazdil svoje maximá spred dvoch týždňov, v kvalifikácii potom stlačil čas ešte o jednu sekundu nadol a to mu stačilo na 34. miesto na štartovom rošte so stratou 3,5 sekundy na víťaza kvalifikácie Bradley Smitha. V pretekoch potom jazdil s Talianom Vitalim, na ktorého v poslednom kole úspešne zaútočil. Nakoniec z toho bolo 26. miesto v cieli.
![]() |
Jakub Jantulík:"Po dlhšom čase sa mi konečne podaril štart, súper štartujúci vedľa mňa ma však zavrel a musel som spomaliť, aby neprišlo ku kolízii. V prvej zákrute spadol Gadea a vo vzniknutej situácii sa mi podarilo dostať o dve miesta dopredu. Dostal som sa do skupinky, kde boli Kornfeil, Vitali, Šembera, Krummenacher, Iwema a ešte jeden jazdec na divokú kartu, žiaľ v jednej zákrute som bol dlhý a stratil som kontakt s tými rýchlejšími. Celé preteky som sa potom snažil študovať jazdu Taliana Vitaliho, aby som vedel, kde môžem v závere zaútočiť. V predposlednom kole sa na nás navyše dotiahol Kornfeil. V záverečnom kole sa mi podarilo na Vitaliho zaútočiť presne tam, kde som si to naplánoval a v cieli som bol pred ním. Som veľmi rád, že som mohol štartovať v pretekoch MS, je to celkom niečo iné, svet sa nedá s iným vôbec porovnať. Som preto rád, že sa mi darilo a nemal som ani problém s tým, že preteky boli o dosť dlhšie ako tie, v ktorých som štartoval doteraz. Určite by som si vedel predstaviť svoju budúcnosť práve v MS, ale to je ešte všetko ďaleko a viem, že dostať sa sem nebude jednoduché. Na budúci rok to ale určite nebude, pretože sa vekový limit posúva na 16 rokov. Som veľmi vďačný všetkým, ktorí sa o možnosť štartovať v Misane postarali a takisto mechanikovi Attilovi Magdovi, môjmu trénerovi MUDr. Jaromírovi Jiříkovi a samozrejme mojim rodičom."
![]() |
Jantulík sa na pretekoch Majstrovstiev sveta predstaví opäť s divokou kartou 4. októbra v portugalskom Estorile.
Pridané: 09.09.2009 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Veľké Uherce otvárajú motokrosovú sezónu SMF 2025
- Honda prináša európsky záručný program pre motocykle a skútre
- Martin Vaculík obhájil titul medzinárodného majstra SR
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!