Anketa:
Yamaha YZ450F na rok 2010: otočený valec a bez baterky
ZdieľaťPridané: 09.09.2009 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 17895 [Bleskovky - Novinky]
Ak by sme v dnešnej dobe nečakali nejakú radikálnu zmenu, konštruktéri z Yamahy nás rýchlo vyviedli z omylu. Takmer s istotou možno na jesenných svetových výstavách očakávať nový model YZ450F s valcom otočeným o 180° okolo vertikálnej osti oproti konvenčnému.
![]() |
Ako pri minuloročných novinkách, rovnako aj tento rok začíname so zmenami, ktoré idú ruka v ruke s centralizáciou hmotnosti a redukciou neodpruženej hmotnosti. Nielen toto získala nová YZ450F vďaka otočeniu valca okolo jeho vertikálnej osi o 180°, ale hlavne trajektória nasávanie-spaľovanie-výfuková sústava je priama, bez protichodného pohybu palivovej zmesi, resp. výfukových plynov, voči smeru jazdy motocykla. Z týchto inovácií Yamaha vyťažila viac výkonu a lepšiu ovládateľnosť.
![]() |
Naviac je valec vyrovnaný, takže ojnica je vertikálne, keď je sila spaľovania najväčšia, čo by malo minimalizovať trenie a poskytnúť lepšiu odozvu. Zmenšená 6 litrová nádrž je teraz umiestnená pod sedlom pre zníženie ťažiska. Yamaha tak pripravila najradikálnejší redesign od kedy predstavila štvortaktné motocross mašiny v roku 1998.
![]() |
Prierez motorom novej YZ450F |
Ďaľšou zmenou je zatočené výfukové potrubie - "Tornádo štýl", ktoré by malo posilniť záťah v spodných a stredných otáčkach. Yamaha sa tiež rozlúčila s tradičnou päťventilovou technikou a do novej YZ osadila štvorventilovú hlavu. Motocykel nemá batériu, ale 14-voltový / 110 W generátor poskytuje dostatok elektrickej energie pre vstrekovanie s 12-bodovým vstrekovačom značky Keihin. Všetko toto umožňuje upravovať pomer vzduchu a paliva a prispôsobiť ho teplote a nadmorskej výške. Zmenšený bol aj zdvih valca na 60,8 mm, pričom vŕtanie narástlo na 97,0mm.
Otočený válec naviac znamená, že airbox sa presunul dopredu a hore, takže vzduchový filter by mal byť čistejší a naviac ostane viac priestoru pre zadný tlmič.
![]() |
Nová konštrukcia umožnila presunúť spodok motora vpred v ráme, pre lepšie rozloženie hmotnosti. Takto má výfuk priamu cestu k tlmiču a sanie mohlo byť jednoducho upravené, aby zmes putovala priamo zo vstrekovača do spaľovacej komory. Technici Yamahy nechápu, prečo s niečim takýmto neprišli naozaj už dávno.
![]() |
Novú YZ450 môžeme očakávať v najbližších mesiacoch a pravdepodobne narobí poriadne vetry u konkurencie.
![]() |
![]() |
Oficiálne video
Technické video
Pridané: 09.09.2009 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
Ďalšie články tohto autora:
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- Customs of Slovakia 2025 – 15. výročie 13.-16. marec 2025 Incheba Bratislava
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!