Anketa:
Jantulíka spomalila chrípka
ZdieľaťPridané: 28.04.2010 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 1764 [Šport - Cestné Motocykle]
Dvoje pretekov čakalo cez víkend na slovenského pretekára Jakuba Jantulíka v úvodnom podujatí Medzinárodných Majstrovstvách Nemecka cestných motocyklov v triede 125 cm³ na okruhu Lausitzring. Po nie príliš vydarenom podujatí v španielskej Barcelone spred týždňa si chcel tentoraz napraviť chuť.
Tento rok v nemeckom šampionáte absolvuje trieda osminiek v každom podujatí až dvoje pretekov. Už v sobotu sú na programe dve kvalifikácie a prvé preteky, v nedeľu poobede druhé. Pre nášho 15-ročného pretekára bolo podujatie zvláštne, pretože sa na mieste po prvýkrát stretol so svojim novým nemeckým tímom RZT Racing. Okrem iných mechanikov na neho čakal aj predsa len trochu odlišný motocykel na akom jazdil doteraz, hoci sa takisto jednalo o taliansku Apriliu. Počas tréningu Jakub postupne zrýchľoval a vybojoval si desiatu štartovú pozíciu z viac ako štyroch desiatok zúčastnených jazdcov a v poobedňajších pretekoch sa posunul ešte o miesto vyššie, keď skončil deviaty. V nedeľu dobre odštartoval, no začala sa na ňom prejavovať nastupujúca chrípka, ku koncu pretekov začal mať fyzické problémy, ktoré spolu s vynechávajúcim motorom znamenali prepad na 13. miesto v cieli.
![]() |
Jakub Jantulík:„Bola to pre mňa nová skúsenosť, po prvýkrát som jazdil za tím RZT Racing a môžem povedať, že je to výborný tím. Mojim mechanikom je Španiel Manuel Hernandez, nedávny účastník Majstrovstiev sveta v triedach 125 a 250 cm³, ktorý mi vedel v mnohých veciach poradiť a viem, že naša spolupráca bude mať pre mňa veľký prínos. Aprilia, na ktorej som štartoval, je oproti mojej predchádzajúcej trochu iná, nie je až tak rýchla, zato je však ovládateľnejšia. Do prvých pretekov som odštartoval opatrnejšie, navyše boli pre pády dva razy prerušené a aj predčasne ukončené. V nedeľu som si veril na lepší výsledok, podaril sa mi aj štart, ale nakoniec som začal fyzicky slabnúť. Po návrate domov som zaľahol priamo do postele a liečim sa, keďže mám chrípku a teploty cez 38°C. S víkendom teda spokojný byť nemôžem, ešte stále cítim deficit spôsobený nedostatkom zimného testovania, ale verím, že sa to s pribúdajúcimi pretekmi zlepší.“
![]() |
Foto: Petr Štola
Pridané: 28.04.2010 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Cassida v roce 2025
- Veľké Uherce otvárajú motokrosovú sezónu SMF 2025
- Honda prináša európsky záručný program pre motocykle a skútre
- Martin Vaculík obhájil titul medzinárodného majstra SR
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!