Anketa:
Skúsenosti s prilbou Suomy Vandal
ZdieľaťPridané: 19.04.2011 Autor: Kristián Tino Dudík
Čitatelia: 14840 [Testy a predstavenia - Prilby]
Od minulej sezóny väčšina z nás v redakcii začala nosiť prilby Suomy, na mňa pripadla Vandal-ka a tú sú moje skúsenosti po jednej sezóne.
Model Vandal od Suomy je predstaviteľ strednej triedy smerujúci predovšetkým do superšportových luhov a naháčovských hájov, no tiež pre všetkých tých, ktorí hľadajú bezpečnosť športovej integrálnej prilby a je jedno, na čom sa vozia. Podľa anglického hodnotenia SHARP bezpečnosti prilieb získal totiž Vandal 5 z 5 možných hviezdičiek a jeho cena štartuje v prípade jednofarebnej základnej verzie na 269,90 € a za viacfarebné lakovanie zaplatíte 374,90 €.
Jej základný popis sme si predstavili v tomto článku, preto sa teraz budem venovať len praktickým skúsenostiam.
Pohodlie
Komfort je značne subjektívna vec, no mne Vandalka veľkosti S sadla bez výhrad. Nasadzovanie prilby je pohodlné a aj pri menšom roztiahnutí popruhov sa mi nesnaží odtrhnúť obe uši, čo nebolo vždy znakom každej prilby, ktorú som mal na hlave. A že mi uši pomerne krásne odstávajú je fakt. Prilba ma ani po celodennom jazdení nikde netlačí, pritom však tesne dolieha v každom mieste dotyku hlavy, celé vnútro je potiahnuté antialergickým poťahom v modrej farbe, ktorý je spolu s lícnicami odnímateľný a prateľný.
Suomy tvrdí, že vďaka väčšej hustote výplne lícnych vypchávok je minimalizovaná ich deformácia po dlhšom čase nosenia, inými slovami možnosť, že by vám prilba po čase nosenia na hlave „lietala“. Musím povedať, že určitá deformácia tam v mojom prípade nastala, ale bolo to skôr prispôsobenie sa tvarom mojej hlavy, nie neúmerné zvýšenie vnútorného objemu. Tesná je stále viac, než dostatočne a v tomto smere som s ňou na 100% spokojný.
Bohužiaľ, Vandalka nie je imúnna voči podfukovaniu, no tento problém vyrieši k plnej spokojnosti bradový deflektor z radu príslušenstva (20,90€) prípadne v chladnejšom počasí dobrý nákrčník. Mierne zlepšenie by som prijal v oblasti odhlučnenia prilby, dá sa to vydržať, ale predsa len keby šetrí moje uši viac, nebol by som proti.
Zapínanie prilby pomocou D-krúžkov je možno pre niekoho otravné, ale z pohľadu bezpečnosti bezkonkurenčné. Tento spôsob zapínania sa hojne používa na pretekoch MotoGP alebo WSBK nevynímajúc a niektoré okruhy pri voľných jazdách vyžadujú, aby nimi bola vaša prilby vybavená, inak vás na trať nepustia.
Ventilácia
Na modeli Vandal je celkovo 5 ventilačných otvorov chladiacich hlavu jazdca, jeden vpredu smerujúci privádzaný vzduch na bradu a lícne kosti, dva v časti nad plexisklom čerstvý vzduch nasávajúce a rozvádzajúce na hornú časť hlavy, a potom dva otvory v zadnej časti prilby pre odvod nasatého vzduchu. Spomínané posledné štyri fungujú naozaj výborne a v prípade ich otvorenia je prísun čerstvého vzduchu na hlavu značný. Ich nevýhodou je jemný rotačný spôsob dvojpolohovej regulácie otvorené-zatvorené, čo je za jazdy a v rukaviciach prakticky nemožné nastaviť.Plexi štít
Suomy Vandal je v štandarde vybavená čírym plexi štítom s možnosťou trojstupňového polohovania – zatvorené, polootvorené a naplno otvorené. Hneď po kúpe som ho vymenil za tmavý respektíve polotmavý z radu originálneho príslušenstva (59,90€), ale pozor. Za tmy je viditeľnosť cez neho katastrofálna rovnako ako pri plne zatmavenom, naopak počas slnečných dní je jeho pomoc neoceniteľná. Netreba tiež zabúdať na to, že nie je homologovaný pre cestnú premávku.
So zahmlievaním som nemal nikdy žiaden problém a plexi je stále bez akýchkoľvek škrabancov, „antiscratch“ úprava funguje výborne. Kvalitné plexi je základom bezpečnosti a za to na Vandale môžem dať ruku do ohňa. Po každej jazde pomocou vlhkej handry odmočiť mušky, umyť vodou a mydlom a na záver utrieť papierovou vreckovkou, v tomto som pedant.
Jeho výmena prostredníctvom dvoch kovoých zámkov na spôsob bajonetu je jednoduchá, vyžaduje zopár desiatok sekúnd a zvládne ju aj menej zručný motorkár bez prečítania návodu. Okrem vlastných rúk nebudete potrebovať žiadne ďalšie nástroje. Veľkým fanúšikom tohto systému uchytenia však nie som, síce je jednoduché na manipuláciu, avšak jeho koncepcia je zbytočne komplikovaná a kovové zámky rotujúce v plaste nemusia fungovať dokonale navždy.
Lak a kvalita spracovania
Na prvý pohľad upúta lak na Vandalke svojou hĺbkou a jasnosťou farieb, v mojom prípade sa jedná konkrétne o podarenú repliku Michela Fabrizia. Jeho slabšou stránkou z dizajnového hľadiska je náchylnosť na tvorbu povrchových „šmúh“, ktoré sú však vidieť iba pri detajlnom pozretí.
Celkovo je spracovanie na dobrej úrovni a prilba pôsobí kvalitným dojmom.
Hmotnosť
Výrobca udáva v prípade modelu Vandal veľkosti S oficiálnu hmotnosť 1350 +- 50 gramov. Mne sa podarilo namerať na dvoch váhach s presnosťou na 1 gram nezávisle od seba hodnoty 1442 respektíve 1440 gramov. Je to síce viac, ako Suomy deklaruje, avšak nie dôvod na mínusku.Záver
Suomy Vandal ma nesklamala, má svoje muchy, ale rovnako tak aj veľa plusov schopných presvedčiť a špeciálne v jednofarebnej verzii za 269,90 € je pomer cena/ kvalita viac než adekvátny. Nie je tajomstvom, že Vandal môžete nájsť aj v ponuke originálneho oblečenia KTM alebo Yamahy pod značkou BYE, čo má tiež určitú výpovednú hodnotu. Najlepšie je však vyskúšať a vidieť na vlastné oči, výber prilieb Suomy v Styxe je bohatý.
Text: Kristián Tino Dudík
Foto: Cacao
Redaktori motoride.sk jazdia v prilbách Suomy, ktorých importérom je firma Styx Vráble.
Pridané: 19.04.2011 Autor: Kristián Tino Dudík Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Dvaja noví pekelníci CBR125R a CBR250R
- Legenda CBR600F je späť
- 3 x Honda CBR priamo zo Sevilly
- Čo jej obuť: Športové pneumatiky
- Čo jej obuť: Športovo-turistické pneumatiky
- Veľa muziky za málo peňazí - Honda PCX
- Krátky test BMW lokomotív R1200RT a K1300GT
- Test cestovného Bandita Suzuki GSX 1250 FA
- Kombinéza RR Edition od 4SR
- Redakcia v prilbách Suomy - časť 1. - Defender a Vandal
- ... zobraz všetky články od tohto autora