Anketa:
Čo jej obuť: Športovo-turistické pneumatiky
ZdieľaťPridané: 23.08.2010 Autor: Kristián Tino Dudík
Čitatelia: 23015 [Technika - Dobré Rady]
V diskusii sa pomerne často objavujú otázky na tému pneumatiky. Aké kúpiť na tú „moju“, koľko vydržia a aké budú? Tieto problémy už riešil asi každý z nás a niekedy to zvažovanie nemá skutočne konca kraja, s tým sa asi dá súhlasiť. Aké pneumatiky môžeme nájsť pod označením športovo-turistické a na čo sa hodia?
V prvom rade si pred kúpou musí každý z nás uvedomiť, akú motorku vlastne má a na čo ju chce používať. Podľa toho treba samozrejme vyberať pneumatiku, ktorá najlepšie splní naše požiadavky a urobí nám najväčšiu službu práve tam, kde to potrebujeme. Pohodový turista určite ocení výdrž a dobré jazdné vlastnosti za každého počasia pred priľnavosťou v maximálnom náklone. Naopak športovo založený majiteľ naháča jazdiaci často po zatočených cestách s kolenom vystrkujúcim k zemi si bude pochvaľovať práve priľnavosť vo vyšších náklonoch, výjazdoch zo zákrut a rýchly nábeh pneumatiky na prevádzkovú teplotu. Ak si kúpite na víkendové výjazdy turistickým tempom superšporta, nemusíte na neho hneď obúvať výhradne najlepivejšie gumky a môžete siahnuť po športovo-turistických, ktoré sú dnes na pomerne vysokej úrovni aj v oblasti priľnavosti.
Športovo-turistické pneumatiky, ako to už z názvu vyplýva sú určené poväčšine na turistickú jazdu z nádychom športu. To však neznamená, že nie sú schopné slušných náklonov a musí sa s nimi jazdiť výhradne štýl „lata“, teda vzpriamený za každých okolností, či v zákrute alebo na diaľnici. Naopak. Dnešné športovo-turistické pneumatiky toho zvládnu už pomerne veľa a navyše ponúkajú slušný kilometrový výkon. Uprednostňujú stabilitu v priamom smere a v zákrutách neponúkajú takú styčnú plochu s asfaltom ako mäkšie „športové“ pneumatiky alebo závodné a spravidla trvá dlhší čas, kým sa ohrejú na prevádzkovú teplotu. Priemerne by mali vydržať okolo 10 000 kilometrov bez ohľadu na typ a výrobcu, ale pokojne to môže byť aj 20 tisíc alebo 6 tisíc. Ako dlho sa ohrejú na vašich ráfikoch závisí len a len na vás a vašom štýle jazdy, objem a typ motorky v tom hrá len vedľajšiu úlohu. Musia sa taktiež vysporiadať s rôznymi typmi povrchov za rôzneho počasia a samozrejme výborne odvádzať vodu za mokra.
V tomto článku som sa snažil zmapovať ponuku športovo-turistických pneumatík od najznámejších a na Slovensku dostupných značiek pre veľké motorky, či už nové modely, výbehové alebo už nepredávané, s ktorými sa však stále môžete stretnúť a sprehľadniť tak ponuku na trhu, čo vám môže prísť pri kúpe tých svojich „gúm“ vhod.
Aby sme tento článok posunuli na vyšší level a mal skutočne zaujímavú výpovednú hodnotu, nehanbite sa a napíšte do diskusie k nemu vaše skúsenosti. Aký ste z nich mali pocit, ako sa správali na suchu, za dažďa, koľko vám vydržali, alebo ak ste ich mali viac druhov, môžete ich vlastnosti porovnať. Nezabudnite napísať na akej motorke boli obuté a aký štýl jazdíte, stačí napríklad predpisovo, svižne alebo rýchlo, aby sme si vedeli urobiť lepšiu predstavu. Inak bude totiž tú istú pneumatiku hodnotiť rýchly a inak neskúsený alebo rozvážny jazdec.
Dunlop
Pneumatiky tohto výrobcu sú cenené hlavne v motošporte, ale aj pri dlhých cestách vedia vykúzliť úsmev na tvári, keď z nich moc neubúda a naopak v zákrutách dokážu podržať. Aktuálny model má názov Roadsmart a v ponuke je od roku 2008. Rovnako ako už dnes mnohí výrobcovia pneumatík, aplikoval aj Dunlop na zadnú pneumatiku Roadsmart-ov dvojzložkovú technológiu, teda kraje mäkšie a stred tvrdší.
Predchodca má označenie D220ST, ktorý sa viac ako k športovej turistike prikláňal len k turistike, avšak ťažko mu to vyčítať, keďže je zástupcom tejto triedy. Občas sa môžete stretnúť aj s Dunlopkami D252, ktoré sa poväčšine montujú na motorky ako originálne vybavenie.
A na záver pamätník D205, ktorý už v dnešnej dobe bude asi skutočným archaizmom a napríklad v porovnaní s Roadsmartom úplne niekde inde, čo sa priľnavosti a jazdných vlastností týka. Vývoj ide ďalej a D205-ky svoj súboj s časom už prehrali.
zhora: D205, D220, D252, Roadsmart |
Continental
Continental bol pred časom známy hlavne ako výrobca pneumatík pre automobily, ale postupom času si získal veľa zákazníkov aj z radu motorkárov. Nie je sa čomu čudovať, dobrá cena, výborná kvalita a bezproblémová dostupnosť, to sú dôvody, prečo sa k nim ľudia neustále vracajú.
Novinka roku 2010 pre „turistov“ má názov Road Attack 2, čo je nástupca obľúbeného modelu Road Attack. Oproti predchodcovi používa technológiu mäkších okrajov pre lepšiu priľnavosť v zákrutách, zatiaľ čo stred pneumatiky je vyrobený z tvrdšej zmesi pre dlhšiu životnosť s tým rozdielom, že Continetal dosiahol mäkšie kraje nie použitím 2 zmesí na jednu pneumatiku, ale vďaka vulkanizácii jednej zmesi počas výroby pneumatiky. Aj obal predáva a v tomto smere majú tieto pneumatiky čo ponúknuť. Na vzhľad sa síce nejazdí, avšak pekný dizajn vzoru určite poteší.
Potom je to ContiMotion, čo je niečo ako ekonomická verzia pneumatík na turistiku, ktorá neponúka toľko technológií ako Road Attack, no na druhej strane je za výhodnejšiu cenu.
Nakoniec ako evergreen v ponuke Continentalu stojí ContiForce, čo je konštrukčne pomerne stará pneumatika a v ponuke je dlhé roky, avšak ako to už v takýchto prípadoch chodí, určite ju nepreplatíte.
zhora zľava: ContiForce, ContiMotion, RoadAttack, RoadAttack2 |
Pirelli
Táto talianska značka prišla v roku 2009 na trh s novinkou Angel ST so špecifickým dizajnom behúňa, ktorý nápadne pripomína anjela a Pirelli tvrdí, že sa jeho výzor bude meniť s odjazdenými kilometrami. Naozaj zaujímavé, no podstatnejšie bude, ako sa na nich bude jazdiť, pretože predpoklady majú viac než dobré, nakoľko ich predchodca Diablo Strada potešil skôr športovo založených turistov, ale životnosti ponúkal stále dosť. Ani Diablo Strada, ani Angel ST nehrajú s ostatnými výrobcami hru s názvom mäkšie boky a tvrdší stred, z vlastnej skúsenosti však môžem povedať, že im to na výborných vlastnostiach vôbec neuberá.
Spomenúť treba ešte Dragon GTS, ktorú však nájdete skôr obutú na staršom motocykli, ktorý toho veľa neodjazdil, ako v regáloch predajní. Najlepšie roky má už dávno za sebou.
zhora zľava: Dragon GTS, Angel, Diablo Strada |
Metzeler
Značky Pirelli a Metzeler sú si veľmi blízke a to až tak, že novinka roku 2010 Roadtec Z8 Interact nahradzujúca Roadtec Z6 Interact (pokračovateľ Z6) je vyrábaná v tej istej továrni ako Pirelli Angel ST. Z pohľadu je jasné, že sa navzájom od seba líšia vzorom behúňa, obe v dobe dvojzmesových pneumatík tento trend ignorujú a či sú aj „vo vnútri“ prípadné ďalšie odlišnosti, o tom môžeme len špekulovať. Isté však je, že obe značky sú z tých drahších a majú skvelú povesť, a tak ak zvolíte jednu alebo druhú, nemali by ste ľutovať.
Z4 je už zastaralý model, ktorý je však veľmi obľúbený, čo dokazuje fakt, že je stále v ponuke výrobcu.
zhora zľava: Z4, Z6, Z8 a Z6 Interact |
Michelin
Francúzi sa snažia presvedčiť cestovateľov „gumami“ Pilot Road 2, ktoré sa priklonili k trendu mäkších bokov a tvrdších stredov na zadnej ako aj prednej pneumatike (zvyčajne sa táto technológia používa len na zadnej pneumatike). Ostatne použiť dve zmesi na prednej aj zadnej pneumatike je špecialita práve Michelinu. Technologicky však sú zase o krok ďalej pred ,,starými" Pilot Road-ami a mnohí z nás radšej obetujú zopár desiatok eur za lepší pocit v náklonoch, ako čakanie na odvoz pri zvodidlách s hlavou v smútku.
Modelu Macadam 100X by som sa asi radšej vyhol. Z hľadiska životnosti výborná voľba, ale gripom na dnešné pomery nebude prekypovať.
zhora zľava: Macadam 100X, Pilot Road, Pilot Road 2 |
Bridgestone
Športovo-turistické pneumatiky od japonského výrobcu Bridgestone sú skôr pracantom s dlhou kilometrovou výdržou a nemajú možno až tak športového ducha ako napríklad Pirelli. Najnovší model nesie označenie BT023 a pýši sa dvojzložkovou konštrukciou zadnej pneumatiky. BT023 je možné si kúpiť aj vo verzii GT, ktoré sú určené ťažkým turistickým motorkám. Predchodca mal označenie BT021 a ešte pred ním tu bol BT020.
zhora: BT020, BT021, BT023 |
Avon
Nakoniec som si nechal túto anglickú značku. Okrem toho, že sa v kozmetickej branži pohybuje firma s rovnakým názvom a robí pekné riasenky, táto má na svedomí čierne výrobky z kaučuku. Jej najnovší model má názov Storm 2 Ultra, ktorý nahradil Storm ST a využíva okrem iného dvojzložkovú technológiu behúňa, pritom na pohľad by ste medzi nimi ťažko hľadali rozdiel. Starším kúskom je Azaro ST a ako všetky staré pneumatiky, aj táto bude na tie najnovšie modely prikrátka.
Ak ste teda mali aspoň jednu z hore menovaných pneumatík, určite vo vás zanechali dojem a máte s nimi či už pozitívne, alebo negatívne skúsenosti. Nenechávajte si ich len pre seba, nájdite si päť minút a napíšte ich do diskusie.
Nabudúce sa vrhneme na športové pneumatiky.
Pridané: 23.08.2010 Autor: Kristián Tino Dudík Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Skúsenosti s prilbou Suomy Vandal
- Dvaja noví pekelníci CBR125R a CBR250R
- Legenda CBR600F je späť
- 3 x Honda CBR priamo zo Sevilly
- Čo jej obuť: Športové pneumatiky
- Veľa muziky za málo peňazí - Honda PCX
- Krátky test BMW lokomotív R1200RT a K1300GT
- Test cestovného Bandita Suzuki GSX 1250 FA
- Kombinéza RR Edition od 4SR
- Redakcia v prilbách Suomy - časť 1. - Defender a Vandal
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Nové oficiálne videá:
Tričko Motoride.sk
Vtip
Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!