Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1055 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 30233
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17836)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12397)
Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Jantulík na Salzburgringu bodoval, Černého prenasledovala smola

 Zdieľať

Pridané: 05.07.2011 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 2715 [Šport - Cestné Motocykle]

Slovenský motocyklový pretekár Jakub Jantulík odchádzal na rakúsky Salzburgring s cieľom vybojovať prvé tohtoročné body do hodnotenia Medzinárodného nemeckého šampionátu v triede 125 ccm. Bodové ambície mal aj Černý avšak ten si vypil riadnu dávku smoly.

Jakub Jantulík

V závere druhej kvalifikácie, v ktorej sa rozhodovalo o postavení na štarte, mal 16-ročný pretekár AMK Brno Circuit Junior Teamu ťažký pád, keď skončil s motocyklom v ochrannej bariére a prišiel tak aj o lepší čas, keďže medzičasy naznačovali, že mohol byť o sekundu rýchlejší ako predtým. Aj napriek bolestiam v nedeľu nastúpil na štart pretekov, v ktorých vybojoval pätnáste miesto a získal tak prvý bod do hodnotenia tohtoročného seriálu.

Jakub Jantulík: "V piatok sme vo voľných tréningoch pracovali na nastavení motocykla, žiaľ, v druhom sa zadrel motor - našťastie som stihol stlačiť spojku - a tak v treťom som už len zabiehal nový motor, no začalo pršať, takže som toho nakoniec v piatok veľa nenajazdil. V sobotu som v prvej kvalifikácii na vysychajúcej trati zbytočne neriskoval, takisto v druhej bolo zo začiatku mokro, ale potom sa dalo jazdiť aj na suchých pneumatikách. V závere som bol rozbehnutý na dobrý čas, ale na výjazde na cieľovú rovinku som dostal šmyk, ktorý som ustál, no motocykel zmenil smer a rútil som sa priamo do bariéry, ktorá je na tom mieste blízko trate. Bol z toho najhorší pád mojej kariéry, narazil som si pravý bok, a najviac ma bolela noha, ktorá mala obmedzenú pohyblivosť. Aj napriek tomu som bol pred nedeľnými pretekmi dobre naladený. Štart sa mi vydaril, pre pád súperov som však musel uhýbať a bol som nútený celkom spomaliť. Tým pádom vznikla medzi mnou a jazdcami vpredu medzera, ktorá sa už nedala stiahnuť. Počas celých pretekov som teda udržiaval náskok na tých za mnou a nakoniec som skončil pätnásty a získal prvý bod v tejto sezóne. Je pravda, že to dnes bolo opäť o niečo lepšie, ale k spokojnosti mám rozhodne ďaleko."

Jaro Černý

Časté zmeny počasia a chlad pridali kopu vrások na tvárach technikom i samotným jazdcom. Nastaviť motocykel a pripraviť ho na tréningy a preteky bolo naozaj náročné. Jaro bol na tejto trati v horách pri Salzburgu po prvý raz. Okruh nevyzerá príliš bezpečne, je rýchly, s malými únikovými zónami a lemujú ho zvodidlá a balíky slamy. Priestory a zázemie pre tímy sú natiahnuté do dĺžky a všetko potrebné vybavenie sa musí z paddocku na pit lane doviezť a po jazde odviezť.

1.meraný tréning sa jazdil na vode a Černému po ňom patrilo 11.miesto. Pred 2.meraným tréningom začalo pršať a na trať sa vychádzalo na mokrých pneumatikách. Potom ale dážď ustal a vody začalo z trate ubúdať. Najlepšie na tom boli jazdci, ktorí mali k dispozícii pneumatiky intermediate. My sme takúto možnosť nemali, preto sme použili k mokrej prednej, suchú zadnú. Jaro zatiahol a vyjazdil si 7. pozíciu v druhom rade na štartovom rošte.

Poobedňajší sobotný pretek sa taktiež neobišiel bez vrtochov počasia. Černý mal na mokrej trati dobrý štart. Pred prvou šikanou bol ale vytlačený na krajnú bielu čiaru a stratil tým niekoľko pozícií. Postupne sa však dostával cez svojich súperov. Nebolo to ľahké, pretože cez vodnú hmlu za kolesami motocyklov bolo vidieť na dva metre. V 8.kole, keď sa už pohyboval na 5. priečke, pri výjazde na cieľovú rovinu jeho motocykel nabehol na nečistotu po páde jazdca v predchádzajúcom kole a Jaro sa ocitol na zemi. Nasledovala nebezpečná, 130 metrov dlhá šmykľavka, keď okolo preletúvali ostatní jazdci, ktorú zachytila aj cieľová kamera. Jarovi sa našťastie nič nestalo, no motocykel zostal ležať na druhej strane trate pod zvodidlom až do konca preteku.

Nedeľný pretek sa išiel len s občasným miernym mrholením. Prvý štart sa vydaril, no po páde v prvej šikane musel byť pretek zastavený. Po druhom štarte bol Černý v prvej zákrute opäť vytlačený a prepadol sa o niekoľko miest v štartovom poli. Výbornou jazdou sa prepracoval na 10. pozíciu ale v poslednom kole, keď už bojoval o 9.miesto, jeho snaženie zastavila elektronika motocykla. Stroj zhasol, po čase naskočil ale Jaro prešiel cieľom až na 21.priečke.

Ďalšie kolo nemeckého medzinárodného šampionátu sa po mesačnej pauze vráti na okruhy v nemeckom Schleizi.

Pridané: 05.07.2011 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »