Anketa:
Slovenský motocyklový reprezentant Jaro Černý si z Red Bull Ringu priviezol body za 6. miesto
ZdieľaťPridané: 25.08.2011 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 5321 [Šport - Cestné Motocykle]
Na novootvorenom rakúskom okruhu Red Bull Ring, pokračoval predposlednými pretekmi, prestížny šampionát medzinárodných majstrovstiev Nemecka -IDM.
Popri IDM usporiadatelia zaradili do programu i rakúsky šampionát, ktorý sme využili ako ďalšiu možnosť Jarovej prípravy. V tréningoch IDM Jaro zaznamenal slušný progres, vyskúšali sme oba motocykle, rôzne nastavenia. Černý sa zúčastnil i meraného tréningu rakúskeho šampionátu a do preteku sa kvalifikoval 2. najrýchlejším časom, čiže by štartoval z 1. rady . Jaro nejazdil v plnom nasadení, pretože to nebola naša priorita a šetrili sme motocykel.
![]() |
Bohužiaľ, kvôli poruche musel pre IDM použiť motorku so slabším motorom.
Tento víkend bol mimoriadne náročný, pracovalo sa od rána do noci a cez deň panovali tropické teploty. K zvládnutiu náporu nám pomáhali energy drinky od výrobcu rovnakého mena, ako je názov okruhu, na ktorom sme štartovali.
![]() |
V prvej kvalifikácii IDM Černý obsadil 10. priečku, v druhej svoj čas vylepšil, no klesol na 11. pozíciu, čo znamenalo štart z tretej rady. Štart sobotného preteku bol na programe až o 17:25 hod. Na tribúnach bolo množstvo divákov, ktorí čakali na 17 kolové napínavé dobrodružstvo. Černý mal dobrý štart a darilo sa mu i v preteku. V úvode jazdil v skupine o 7.-13. miesto v ktorej sa prepracoval na čelo a postupne sa od nej odpútal.
V poslednom kole sa dostal na 6. pozíciu, na ktorej i prešiel cieľom. Na preteky nás prišli podporiť i naši partneri, ktorí mali veľkú radosť z výborného výsledku. V sobotu sa do neskorých nočných hodín ešte pracovalo na motore, pretože jazdec si sťažoval na slabší výkon.
![]() |
V nedeľu sme ale už toľko šťastia nemali. Štart sa celkom vydaril a Černý prechádzal cieľom prvého kola na 10.mieste. Tlačil sa dopredu a bolo len otázkou času, kedy sa postupne dostane pred ďalších súperov. Bohužiaľ v 6. kole prišla porucha motocykla a Jaro musel odstúpiť z 9. miesta. Reálne sme mohli uvažovať o umiestnení ako v sobotňajšom preteku.
Odchádzali sme so zmiešanými pocitmi, lebo zažiť toľko smoly v jednej sezóne je priam neuveriteľné. Chceme sa ale čo najlepšie pripraviť a úspešne reprezentovať na finále IDM, ktoré sa bude konať 16.-18.9. na nemeckom Hockenheime.
Tomáš Motyčka, BRT
![]() |
![]() |
Pridané: 25.08.2011 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Cassida v roce 2025
- Veľké Uherce otvárajú motokrosovú sezónu SMF 2025
- Honda prináša európsky záručný program pre motocykle a skútre
- Martin Vaculík obhájil titul medzinárodného majstra SR
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!