Anketa:
Trial národov 2011 v Tolmezze - Taliansko
ZdieľaťPridané: 22.09.2011 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 3288 [Šport - Trial]
Počas uplynulého víkendu 17.-18.9.2011 sa v talianskom Tolmezze uskutočnil TRIAL NÁRODOV 2011 – svetový šampionát trialovych družstiev mužov a žien.
V sobotu 17.9.2011 sa za slnečného počasia uskutočnil FIM svetový pohára žien, kde už po druhý krát zvíťazil tím Španielska v zložení Laia Sanz (Repsol Montesa), Sandra Gomez (GAS GAS) a Mireia Conde (Beta). Na druhom mieste skončil dlhoročný španielsky rival tím Veľkej Británie a tretie Nemecko.
![]() |
V nedeľu na trati v talianskych horách ženy vystriedali mužské tímy, ktorým však už tak neprialo počasie. Za veľmi daždivého a chladného počasia sa podľa očakávania stal tohtoročným víťazom Trialu národov – triedy „trophy world“ štvorčlenný tím Španielska v zložení Toni Bou (Repsol Montesa), Adam Raga (GAS GAS), Albert Cabestany (Sherco) a Jeroni Fajardo (Ossau). Opäť to bol tím Veľkej Británie (Michael Brown, James Dabill, Jack Challoner, Dougie Lampkin), ktorí ako jediný dokázal bojovať v takmer britských podmienkach (dážď a blato) s jasným favoritom a získať druhé miesto v konečnom poradí. Na veľkú radosť hostiteľskej krajiny sa na treťom mieste umiestnil tím Talianska (Matteo Grattarola , Francesco Iolitta, Fabio Lenzi a Daniele Maurino).
![]() |
V triede „International“ zvíťazil tím Nemecka pred druhým Švédskom a tretím tímom susednej Českej republiky (Pavel Balaš, Martin Kroustek, Martin Matějíček, Jiří Svoboda).
![]() |
V uvedenej triede International sa po druhý krát v histórii predstavil i slovenský tím v zložení Vladimír Kothay, Zdenko Osúch, Milan Kollár a Peter Vranák, ktorý v ťažkej konkurencii a za veľmi nepriaznivého počasia obsadil konečné 14.miesto.
![]() |
Slovenský tím |
FIM trial národov 2012 sa uskutoční vo Švajčiarksu - Moutier.
Pridané: 22.09.2011 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Veľké Uherce otvárajú motokrosovú sezónu SMF 2025
- Honda prináša európsky záručný program pre motocykle a skútre
- Martin Vaculík obhájil titul medzinárodného majstra SR
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!